به گزارش ایرنا ، حسین پیر موذن روز پنجشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در اردبیل افزود: باید در بحث استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی بازنگری شود تا کشاورزان نیز بتوانند تسهیلات مورد نیاز را از صندوق دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه تنها سه استان توانسته از تسهیلات این صندوق با بهره کم بهره مند شوند، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی در استان اردبیل هیچ تسهیلاتی را در بخش کشاورزی پرداخت نکرده است.
وی افزود: باید 20 درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص داده شود تا این بخش توانمند شده و در تولید مواد اولیه صنعت ، اشتغالزایی ‌و تولید نقش خود را ایفا کند.
پیرموذن درباره صنایع تبدیلی سیب زمینی به عنوان مهم ترین محصول تولیدی استان اردبیل گفت: در بحث صنایع تبدیلی سیب زمینی هنوز نتوانسته ایم به رتبه بندی کشوری برسیم و از 800 هزار تن تولید تنها برای 35 هزار تن یعنی در حدود پنج درصد انبار و سردخانه احداث شده است.
وی افزود: سیستم بانکی در ارتباط با پرداخت تسهیلات برای احداث انبار و سردخانه مشکل دارد و باید نسبت به اصلاح آن تدابیری اندیشیده شود.
پیرموذن با انتقاد از بالا بودن بهره بانکی در بخش کشاورزی گفت: بهره بانکی 18 درصدی در این بخش جوابگو نیست.
وی راه اندازی صنایع تبدیلی در استان را ضروری خواند و افزود: اولین کنسانتره محصولات کشاورزی در کشت و صنعت مغان راه اندازی شده و ضروری است 2 کارخانه کنسانتره انگور و سیب در استان با مصوبه این شورا احداث شود.
پیرموذن همچنین پرداخت مطالبات کشاورزان را خواستار شد و گفت: هنوز مطالبات گندمکاران پرداخت نشده و کشاورزان در تامین بذر خود با مشکل مواجه اند.
اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای یک دیدار 2 روزه از استان اردبیل و بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان به اردبیل سفر کرده اند.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.