به گزارش ایرنا ، در استان اردبیل 46 تالاب شناسایی شده که همواره به نقش آنها در سلامت محیط ‌زیست منطقه تاکید شده است.
از جمله تالاب‌ های استان اردبیل تالاب سد مرزی میل مغان در 50 کیلومتری شهرستان پارس‌ آباد و سه کیلومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه مرزی است که همه ساله استراحتگاه پرندگان کمیاب مهاجر محسوب می‌ شود.
مدیرکل حفاظ از محیط ‌زیست استان اردبیل روز سه شنبه گفت: این تالاب یکی از محل‌ های استراحت پرندگان مهاجر است که به ویژه از سمت سیبری به شهرستان پارس ‌آباد سفر می‌کنند.
محمد خداپرست افزود: با سرد شدن هوا، پرندگان به صورت موقت به این منطقه مهاجرت کرده و در واقع از سرما و یخبندان خود را محافظت می‌ کنند.
وی با بیان اینکه مساحت این تالاب 996 هکتار است، اظهار کرد: غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، دلیچه کوچک، اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، لاک پشت مهمیزدار و یک گونه در معرض خطر انقراض عروس غاز در محدوده تالاب شناسایی شده است.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان به سرشماری سالانه گونه ‌های در معرض خطر تالاب اشاره کرد و گفت: با بهبود وضعیت بارش و افزایش آب ، وی بر نظارت مستمر محیط ‌زیست استان از مناطق تحت حفاظت تاکید کرد و افزود: در طول فصل مهاجرت پرندگان تالاب میل مغان نیز پایش و نظارت خواهد شد تا از شکار گونه‌های در معرض تهدید ممانعت شود.
پارس آباد مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
تالاب میل مغان منطقه شکار ممنوع محسوب می‌ شود، این تالاب در کنوانسیون بین ‌المللی رامسر نیز ثبت شده و دلیل آن شناسایی گونه‌ های جانوری در معرض آسیب پیرامون تالاب است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.