مهدی کسایی روز سه شنبه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هکتار از زیستگاه های پرندگان در شهرستان خلخال دانه پاشی شده است، افزود: سومین مرحله دانه پاشی برای پرندگان وحشی در برخی از زیستگا های مهم به ویژه مناطق برفگیر این شهرستان با در نظر گرفتن جوانب زیست محیطی توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به بارش برف و کاهش دمای هوا تا ۱۵درجه زیر صفر یافتن غذا برای پرندگان و وحوش منطقه با مشکل مواجه شده و به این خاطر دانه‌پاشی پرندگان وحشی در برخی از زیستگاه‌های مهم استان توسط محیط‌بانان از چند روز گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه دانه‌پاشی برای وحوش منطقه به تناسب پراکندگی جمعیت پرندگان و حیوانات صورت می‌گیرد، افزود: برودت هوا و گرسنگی باعث نزدیک شدن حیوانات به حاشیه شهرها، روستاها و جاده‌ها می‌شود و از اهالی انتظار داریم در فصل سرما از شکار و زنده‌گیری حیوانات و پرندگانی که به شهرها و روستاها پناه می‌آورند، خودداری کنند.

وی اضافه کرد: مردم و دوستداران طبیعت می‌توانند با اهدای نذر طبیعت در کمک‌رسانی به حیات وحش سهیم باشند.

وی با بیان اینکه دانه پاشی حیات وحش مقطعی بوده و در شرایط اضطراری مانند سرمای شدید، بارش سنگین برف و خشکسالی صورت می پذیرد، ادامه داد: تغذیه دستی مربوط به حیات وحش علف خوار است و تحت هیچ شرایطی نباید به حیات وحش گوشت خوار به صورت دستی غذا داد برای همین از دوستداران حیات وحش انتظار می رود از انجام چنین کاری خوداری کنند.

وی از دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی در حومه و مناطق شهری و روستایی موضوع را به نزدیک‌ترین اداره و یا پاسگاه محیط‌بانی با شماره تماس ۱۵۴۰  اطلاع دهند.

منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با مساحت ۹۳ هزار هکتار در جنوب استان اردبیل واقع شده و به دلیل تنوع زیستی و وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین منطقه حفاظت شده استان اردبیل محسوب می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.