محمد امید روز چهارشنبه در حاشیه آیین کلنگ‌زنی طرح توسعه کارخانه نئوپان خلخال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که مهاجرت روستاییان جویای کار به شهرها در اکثر مناطق مختلف کشور امری عادی شده ،مهاجرت جمعیت شهری خلخال برای یافتن کار به مناطق دیگر کشور جای سوال است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری منطقه خلخال گفت: در صورت استفاده درست از این منابع خدادادی مشکل ۶ هزار بیکار تحصیل‌کرده این شهرستان مرتفع و زمینه رونق اقتصادی منطقه نیز فراهم می‌شود.

او همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های توسعه اقتصادی در کشور به حالت قابل قبولی رسیده بود دولت تصمیم گرفت در بخش توسعه اقتصاد و اشتغال روستاها کار کند و در همین راستا از سال ۹۵ تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش مهاجرت، رونق تولید، ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری به افزایش مراکز بوم‌گردی از ۲۵۰ به یک‌هزار و ۸۰۰ مرکز اشاره کرد و افزود: تکمیل زیرساخت‌های ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، برق‌رسانی به ۹۵ درصد روستاهای کشور، بهره‌مندی بالای ۷۰ درصد روستاها از خدمات آی‌تی و همچنین گازرسانی به ۹۰ درصد روستاها از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی برای روستاییان و عشایر است.

امید درباره میزان اشتغال‌زایی روستاییان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هزار فرصت شغلی با بیمه برای روستاییان به وجود آمده ، گفت: با کمک تسهیلات اشتغال روستاییان، نرخ بیکاری در روستاها ۲ درصد کاهش یافته و سهم اشتغال روستاییان در کل اشتغال کشور نیز ۲۳ درصد افزایش یافته است.

امید ارائه وام با نرخ بازپرداخت ۴.۶ درصدی و در مدت زمان هشت سال را یکی از مهم‌ترین اقدامات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای کمک به اشتغال‌زایی روستاییان و عشایر برشمرد و افزود: در کارگروه ملی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مقرر شد پرداخت این تسهیلات در سال بعد نیز ادامه یابد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه دنبال اشتغال‌زایی و ثروت آفرینی در روستاها هستیم، گفت: روستاها باید تبدیل به محل تولید و کار شوند.

وی با تقدیر از تلاش استاندار اردبیل و مسوولان شهرستان خلخال در راه‌اندازی مجدد کارخانه نئوپان این منطقه افزود: با اجرای طرح توسعه کارخانه که کلنگ عملیات اجرایی آن امروز بر زمین زده شد ۴۵۰ فرصت شغلی جدید در این واحد صنعتی بزرگ جنوب استان اردبیل ایجاد می‌شود.

وی بیان‌کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و پس از ۲ سال توقف فعالیت‌های تولیدی در این واحد صنعتی هم‌اکنون این کارخانه با همت و تلاش سرمایه‌گذار بخش خصوصی جان گرفته و ۱۶۰ نفر در آن مشغول کار شده‌اند.

او اظهار داشت: با توسعه این کارخانه که با پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از سوی بانک صنعت و معدن استان صورت می‌گیرد، ضمن افزایش قابل توجه تولیدات کارخانه ، برای ۴۵۰ نفر زمینه اشتغال جدید فراهم می‌شود.

کارخانه نئوپان خلخال پس از ۲ سال تعطیلی و توقف فعالیت‌های تولیدی از سوی بنیاد مستضعفان و مالک اصلی این واحد صنعتی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی فروخته شده است.

این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی جنوب استان اردبیل پس از واگذاری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی دوباره جان گرفته و هم‌اکنون با ظرفیت کامل در ۲ بخش تولید ورق نئوپان و ورق ملامینه در حال تولید است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.