حجت‌الاسلام کریم اسدی روز دوشنبه در نشستی با کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه و اصحاب وقف خلخال افزود: انتظار می‌رود از وجود ۸۹ بقعه متبرکه و امامزاده در مناطق مختلف این شهرستان برای پیشبرد اهداف فرهنگی ،مذهبی و اجتماعی جامعه به نحو مطلوب استفاده شود.

وی با گرامیداشت دهه وقف و توصیه برای تبلیغ منافع وقف در جامعه امروزی ،احیای سنت حسنه الهی وقف در جامعه را از جمله راهکارهای ریشه‌کنی فقر از جامعه و توزیع عادلانه ثروت در بین اغنیا ، فقرا و نیازمندان و نیز انجام کارهای خیرخواهانه و بشردوستانه دانست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلخال نیز در این نشست گفت: با توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها ، این اماکن مذهبی به مراکز و قطب‌های فرهنگی تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام مهدی فاتحی اظهارداشت: با هدف حرکت در مسیر خواسته مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه و امامزاده‌ها به قطب‌های فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه خلخال نیز اقدام به برگزاری آیین‌های فرهنگی مختلف در امامزاده‌های این شهرستان کرده است.

وی گفت: اداره اوقاف خلخال با اجرای برنامه‌های فرهنگی یاس نبوی ، ضیافت الهی ، آرامش بهاری ، ولایت علوی ، اکمال دین نبوی ، بصیرت عاشورایی و فراهم کردن زمینه حفظ قرآن برای جمع زیادی از علاقه‌مندان به یادگیری رشته‌های قرآنی همواره موفق به کسب رتبه‌های برتر استان شده است.
وی با بیان اینکه نوسازی ، بهسازی و ترمیم ساختمان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه با همکاری اعضای هیات امنای این اماکن مقدس در دستور کار اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قرار دارد، افزود: اجرای پروژه‌های بازسازی و مرمت بقاع متبرکه اولویت‌بندی شده و عملیات اجرایی ۲ پروژه بزرگ احداث مجتمع زیارتی و فرهنگی امامزاده سید دانیال (ع) روستای خانقاه سادات و بقعه سیداحمد معراجی روستای سفیداب این شهرستان در حال احداث است.
وی به افزایش مشارکت‌های مردمی و ترویج فرهنگ وقف در این منطقه در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ۹۵ مورد موقوفه در این شهرستان به ثبت رسیده که درآمد حاصله این موقوفات برابر با ۴۷ نوع نیت واقفین صرف امورات خیریه مختلف از جمله احسان و نذری و عزاداری امام حسین (ع) ، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تامین بخشی از هزینه حوزه علمیه و مساجد و بقاع متبرکه می‌شود.

خلخال دارای ۸۹ امامزاده و بقعه متبرکه است که در مناطق مختلف این شهرستان به صورت پراکنده واقع هستند. از این تعداد تنها ساختمان ۱۸ امامزاده برای انجام فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی مناسب بوده و در ایام سال در امور مختلف فعالیت دارند ، در عین حال در سایر امامزاده‌ها نیز بصورت فصلی و مقطعی آیین مذهبی در مناسبت‌های ملی و مذهبی و ایام ولادت و شهادت برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.