کریم فکور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر مطالعات تخصصی در تعداد ۱۰۰ روستا توسط متخصصان و کارشناسان فنی در دست انجام هست که با پایان فاز مطالعاتی به مرحله اجرا در خواهند آمد.

وی اظهارداشت: ۱۵ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان نیز شناسایی و مشخص شده که در آینده نزدیک در اختیار مشاوران قرار خواهد گرفت تا مطالعات خود را بر نحوه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و شبکه‌گذاری متمرکز کنند.

وی در زمینه اجرای اراضی پایاب سد سرخاب نیز افزود: این طرح در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۳۰ هکتار در حال شبکه‌گذاری است که هشت روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و حجم عملیات لوله‌گذاری در این روستاها بیش از ۱۰۰ کیلومتر است.

او گفت: وضعیت انتقال آب در اراضی پایاب سد سرخاب به صورت نشستی و سنتی بوده که تلفات زیاد آب را به همراه داشت ولی با استفاده از کارگزاری شبکه‌های آبیاری میزان استفاده بهینه از آب کشاورزی در این روستاها سه برابر افزایش می‌یابد.

اجرای روش‌های نوین آبیاری برای مقابله با خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب موجود و افزایش راندمان آبیاری به میزان ۷۵ درصد در روش آبیاری بارانی و ۹۰ درصد در روش

قطره‌ای و کاهش هزینه‌های آبیاری و سهولت انجام عملیات زراعی و مقابله با علف‌های هرز مزرعه و جلوگیری از فرسایش خاک و زهدار شدن اراضی و افزایش محصول در واحد سطح را به دنبال دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.