رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: تا پایان امسال سند توسعه 11 شهرستان استان اردبیل تهیه و تدوین می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، داود شایقی در همایش توسعه پایدار با محوریت طرح آمایش با تبریک هفته استان اردبیل اظهار کرد: ما از ظرفیت متخصصان و نخبگان دانشگاهی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در تدوین سند آمایش استان با هدف رسیدن به توسعه پایدار استفاده کردیم تا از این سند که یک سند بالا دستی محسوب می‌شود تا افق 1424 بتوانیم بهره بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه استان را با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و همکاران ما در نهادهای مختلف تدوین شده و در کنار آن تلاش می‌کنیم تا هر سال سند اشتغال 129 روستا را نیز تهیه کنیم.

دبیر شورای برنامه ریزی استان اردبیل گفت: در سطح کشور قرار است برای 5 هزار روستا سند اشتغال تهیه شود که سهم ما نیز از این میزان 645 روستا خواهد بود.
شایقی بیان کرد: این اسناد در روستاهای بالای 20 خانوار تهیه می‌شود که در سال 96 و 97 سند اشتغال 129 روستا به طور سالانه تهیه شده و در سه سال آینده نیز این برنامه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در تهیه سند آمایش استان نیز ما از بین هفت شرکت توانمند در این حوزه مأب به عنوان مجری تهیه این سند انتخاب شد و دومین شرکت برنده در این مناقصه نیز با نام توسعه شرق به عنوان ناظر طرح آمایش استان اردبیل انتخاب شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: طرح آمایش استان در چند مرحله در شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل مطرح شده و ما امیدواریم با تکمیل آن تا پایان تابستان مراحل عملیاتی شدن سند را با همکاری دستگاه‌های اجرایی آغاز کنیم.
شایقی با بیان اینکه که در این سند جریان چند بعدی توسعه استان آن هم از نوع پایدار مد نظر و ملاک کار است، گفت: آنچه که در جریان توسعه مقوله مهم به شمار می‌رود تغییرات فرهنگی و مولفه‌های مرتبط با آن است که امیدواریم در قالب طرح آمایش بتوانیم توسعه پایدار را در استان رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این سند به مساله محیط زیست موضوع علم و تکنولوژی فناوری‌ها نوین و استارتاپ‌ها به عنوان مقوله جدید توجه شده تا بازار جدید کسب و کار و رونق تولید فراهم آید.
شایقی تصریح کرد: درکنار سند آمایش استان که تا افق 1424 تهیه می‌شود و همین گروه مشاور در حال تهیه سند 11 شهرستان استان اردبیل است که امیدواریم تا پایان امسال این امر تحقق پیدا کند.
وی اظهار کرد: ما براساس سرشماری سال 95 بالغ بر 65 هزار بیکار در استان داریم که 40 درصد این بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشجویی تشکیل می‌دهند که ما تنها با جذب سرمایه‌گذاران و همراهی بخش خصوصی می‌توانیم فرصت اشتغال را برای آنها فراهم کنیم.
عضو شورای اداری استان اردبیل خاطر نشان کرد: ما با اعتبارات محدوود دولتی نمی‌توانیم هم در حوزه عمران و هم در بخش رونق تولید و اشتغال به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم بلکه ضرورت دارد در طرح‌های توسعه استان همراهی بخش خصوصی را شاهد باشیم.
در این جلسه مشاور طرح آمایش استان اردبیل نیز گفت: ما تلاش کردیم تا در یک سال اخیر در یک فضای همدلی و همراهی با کمک مسئولان استانی تعابیر توسعه فضای استانی را مدنظر قرار داده و در نهایت در کنار توسعه پایدار تعادل سرزمینی را نیز مورد توجه قرار دهیم.
برج سفیدی افزود: ما از تئوری‌های جدید اقتصاد توسعه در تدوین این سند استفاده کردیم به طوری که تلاش ما بر این بوده تا ساختارهای جمعیتی و توسعه در بخش‌های مختلف را به عنوان راهبرد اصلی مدنظر قرار دهیم.
وی بیان کرد: استان اردبیل با سرانه تولید ملی 7 دهم درصد و نرخ بیکاری 16 درصد از استان‌های کمتر توسعه یافته محسوب می‌شود به طوری که به رغم داشتن نیروی متخصص همچنان از داشتن ساختار سنتی رنج می‌برد.
برج سفیدی بیان کرد: در سال‌های اخیر بخشی از سرمایه‌های نیروی انسانی و جریان مالی از این استان خارج شده‌اند به طوری که 8 شهرستان نرخ رشد جمعیت منفی و 6 شهرستان این نرخ رشد منفی حالت طبیعی دارد.
وی ادامه داد: ما به برنامه‌ریزی مکمل با سایر استان‌ها در مسیر توسعه استان نیاز داریم چرا که این استان کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب کشور قرار داد ولی همچنان پیوندهای بخش‌های اقتصادی این استان ضعیف است.
مجری طرح آمایش استان اردبیل به تعریف 14 خوشه تولیدی و صنعتی در این استان به همراه 25 عدم تعادل ساختاری بیان کرد و گفت: ما در بخش صنعت و خدمات با ریزش نیرو روبرو بودیم و به رغم داشتن تنوع تولیدات در این استان بیکاری همچنان معضل اصلی به شمار می‌رود.
برج سفیدی تصریح کرد: سیاست کاهش مشکلات این استان نباید متکی به بودجه ملی باشد بلکه ضرورت دارد شایستگی‌های این استان از طبیعت منحصر به فرد گرفته تا امنیت و آرامش در این استان مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان گفت: به راحتی می‌توان در این استان امن و مناطق مرزی آن خوشه‌های صنعتی و مناطق آزاد مشترک با تکیه بر دو ظرفیت کشاورزی و گردشگری استان فراهم کرد تا بستر اشتغال فراهم آید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.