شهردار اردبیل از تلاش گسترده شهرداری برای انجام طرح‌های بازافرینی شهری در راستای همکاری با راه و شهرسازی استان اردبیل خبر داد.
 
حمید لطف‌اللهیان در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: در مسیر توسعه و پیشرفت شهرها آنچه که شاخصه شهر اردبیل محسوب می‌شود توجه به الگوی «شهر انسان محور» است که به عنوان رویکرد شهرداری اردبیل در دستور کار قرار گرفته و ما در این حوزه با تمام توان فنی و اجرایی و الگوهای شهر انسان محور وارد عمل شده‌ایم.
 
وی نمونه این طرح‌ها را که به صورت ملی افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است رینگ سلامت شورابیل و توسعه همایش‌های پیاده‌روی در این مسیر اعلام و خاطرنشان کرد: این رینگ که در کشور بی‌نظیر است در منطقه نمونه گردشگری شورابیل به بهترین فضا برای حضور مردم و علاقمندان به ورزش به ویژه ورزش‌های همگانی تبدیل شده است.
 
شهردار اردبیل اجرای طرح‌هایی نظیر نورپردازی شهری و اجرای پیاده‌راه‌ها را در مناطق مختلف شهر اردبیل یادآور شد و افزود: در چندین منطقه با طراحی مناسب پیاده‌راه‌ها در حال اجراست به طوری که هدف اصلی شهرداری از اجرای آن در کنار سهولت تردد همشهریان تقویت حوزه گردشگری و همچنین زیباسازی سیما و منظر شهری است تا در مناسبت‌های مختلف بتوان از ظرفیت این پیاده‌راه‌ها در همایش‌های مردمی استفاده کرد.
 
لطف‌اللهیان با بیان اینکه شهرداری در طرح‌های بازآفرینی شهری با همراهی راه و شهرسازی استان اردبیل فعالیت‌های مختلفی را در محلات گلمغان، نیار، ملایوسف، ساماندهی رودخانه بالیقلوچای و ... انجام می‌دهد، بیان کرد: در این طرح‌ها شهرداری سعی می‌کند با توافقی که با مالکین انجام می‌دهد نسبت به تغییر کاربری زمین به کابری مسکونی به اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل پرونده‌ها را ارسال کند تا با تهیه طرح‌های اولیه این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف عملیاتی و اجرایی شود.
 
وی افزود: کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کنار سایر دستگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین رویکردهایی است که شهرداری تلاش می‌کند تا اهداف خود را به شایستگی در این حوزه انجام دهد.
شهردار اردبیل در مورد خواهرخواندگی شهر اردبیل با برخی از شهرهای مطرح دنیا تصریح کرد: شهرداری اردبیل در مورد خواهرخواندگی با تیزاواشاواری مجارستان برنامه‌های عملیاتی را انجام داده و اقدام به خواهرخواندگی با پنج شهر ولگاگراد روسیه، گنجه آذربایجان و شهرهای طرابزون، سیواس و ایغدار اقدام کرده است.
 
لطف‌اللهیان گفت: در کنار خواهرخواندگی شهرداری اردبیل به مجمع شهرداران آسیایی، مجمع شهرداران صلح جهانی و مجمع شهرداران شهرهای در مسیر جاده ابریشم ملحق شده و در کنار آن عضویت در صندوق توسعه جهانی جزو افتخارات ماست.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر شهرداری اردبیل دیداری را با سرکنسول ایران در طرابزون و سرکنسول ترکیه در تبریز داشته است و نشست هم اندیشی در نمایندگی امور خارجه در اردبیل در راستای انسجام برای عقد قراردادهای خواهرخواندگی با همکاری اتاق بازرگانی و استانداری به انجام رسیده است.
 
شهردار اردبیل ادامه داد: با اعلام آمادگی برای عقد قرارداد خواهرخواندگی با شهرداری سامسون وارد مذاکره شدیم و ما در مسیر توسعه گردشگری اقدام به برگزاری تورهای گردشگری در ایام نوروز و تابستان برای گردشگران داخلی و خارجی کردیم.
 
لطف‌اللهیان در مورد توسعه فضای سبز، پارک‌ها و فرهنگسراها نیز بیان کرد: در کنار توسعه فضای سبز و ارتقای مبلمان شهری سعی کردیم در مناطق مختلف شهر اردبیل نسبت به کاشت درخت، درختچه‌های زینتی و همچنین راه‌اندازی صندلی‌های نورانی اقدام کنیم.
 
وی اقدامات شهرداری را در حوزه توسعه و نگهداری فضای سبز در یک سال اخیر و با تامین 16 میلیارد تومان اعتبار یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما امسال در حوزه توسعه و نگهداری فضای سبز بیش از 90 درصد تعهدات خود را براساس بودجه تعریف شده انجام دادیم و اولویت ما بیشتر موضوع نگهداری و صیانت از 400 هکتار فضای سبز خالصی است که در سطح شهر و مناطق مختلف وجود دارد.
 
لطف‌اللهیان سرانه فضای سبز را در حال حاضر 7.8 دهم مترمربع اعلام کرد و گفت: استاندارد جهانی در این زمینه 20 مترمربع است و ما امسال موفق شدیم 4 دهم مترمربع به ازای هر فرد سرانه فضای سبز را افزایش دهیم.
 
وی افزود: ما این 16 میلیارد تومان را در بین 4 منطقه شهرداری در سالجاری هزینه کردیم که عمدتا مربوط به توسعه کشت نهال و درختچه‌های زینتی بوده به طوری که از توسعه چمن به دلیل عدم تامین مالی و گران بدون بذر چمن از توسعه آن خودداری کردیم.
 
لطف‌اللهیان بیان کرد: امسال نیز پیشنهاد کردیم تا 20 میلیارد تومان بودجه برای توسعه و نگهداری فضای سبز مصوب کنند تا در سال آینده در قالب شرکت‌های پیمانکاری بتوانیم در 5 منطقه شهرداری طرح‌های توسعه فضای سبز را انجام دهیم.
 
وی تصریح کرد: هر منطقه شهرداری اردبیل شامل سه ناحیه است که براساس جمعیت و مساحت هر منطقه توسعه فضای سبز در کنار امر نگهداری اتفاق می‌افتد که عمده مسایل مربوط به طرح‌های نگهداری بوده است.
 
شهردار اردبیل محدودیت تملک اراضی را برای ایجاد پارک‌های جدید یادآور شد و افزود: ما سالانه شاید تا حدود 4 دهم مترمربع توان توسعه فضای سبز را داریم اما عمده کارهای ما متمرکز بر امر نگهداری و روش‌های نوین در این زمینه است که در یک برنامه‌ریزی دقیق سعی بر توسعه متوازن پارک‌ها به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شهر اردبیل داریم.
 
لطف‌اللهیان ادامه داد: امسال دو میلیون بوته گل‌های فصلی، 40 هزار اصله نهال، 5 کیلومتر عملیات شبکه توزیع آب خام و بیش از 50 رویداد مهم در رونق‌بخشی به فضای سبز توسط شهرداری انجام شده و سعی‌مان بر این بوده تا در این بخش با دقت و کیفیت مطلوب‌تر فعالیت‌ها را انجام دهیم.
 
شهردار اردبیل با استقبال از راه‌اندازی مرکز تحقیقات فضای سبز در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری اردبیل اظهار کرد: ما در کنار کاهش هزینه‌ها به ویژه در تهیه و تامین بذر چمن سعی در توسعه پوشش گیاهان و درختچه‌های زینتی کردیم تا جلوه متفاوت به شهر از دید منظر و سیمای عمومی ببخشیم.
 
لطف‌اللهیان ضرورت استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها را در توسعه این بخش یادآور شد و خاطرنشان کرد: شهرداری اردبیل با همکاری مستمری که با دانشگاه محقق اردبیلی و آزاد دارد سعی می‌کند از پایان‌نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی دانشجویان در توسعه فضای سبز پایدار در اردبیل حمایت کرده و به نوعی از ایده آنها در توسعه بوستان‌ها و پارک‌ها استفاده کند.
 
وی گفت: در کنار این اقدامات ما با احداث فرهنگسراها در مناطق مختلف شهر و همچنین رونق‌بخشی به جاذبه‌های گردشگری در سطح شهر سعی می‌کنیم به تقویت و افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی در این استان کمک کنیم.
 
لطف‌اللهیان به نوسازی وسایط حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و ساماندهی مسیرهای جابجایی مسافران درون‌شهری اشاره کرد و افزود: در راستای تقویت فرهنگ ترافیک و جلوگیری از تردد خودروهای شخصی سعی ما بر این است تا در هسته مرکزی شهر با توسعه پیاده‌راه‌ها زمینه توسعه ورزش همگانی و پیاده‌روی را فراهم کرده و به نوعی به سلامت عمومی کمک کنیم.
 
وی در مورد سیستم‌های آتش‌نشانی و اطفای حریق نیز بیان کرد: شهرداری اردبیل در کنار توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی نسبت به خرید نردبان 56 متری و همچنین افزایش تجهیزات و امکانات با هدف اطفای حریق و امداد و نجات مناسب اقدام کرده و سعی بر این بوده تا یک شرایط متفاوتی در شهر اردبیل رقم بخورد.
 
شهردار اردبیل ادامه داد: ما طرح جامع مدیریت پسماند شهری را تقدیم شورای شهر اردبیل کرده‌ایم تا تکلیف ما را در حوزه جمع‌آوری، دفن و تولید کمپوست و یا پیشنهادات جدید مشخص کنند که امیدواریم در کنار تصویب این طرح جامع به شکل دقیق در کمیسیون‌های تخصصی نقشه راه و برنامه عملیاتی را برای شهرداری به عنوان بازوی مشوری ارائه کنند تا ما بتوانیم یک برنامه مناسب را در این حوزه اجرایی و عملیاتی کنیم.
 
لطف‌اللهیان خاطرنشان کرد: ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از تجربیات سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر این طرح جامع را به شکل دقیق و عملیاتی اجرا کنیم به شرط آنکه فرآیند تولید انرژی یا کمپوست را مشخص کنیم که البته طرح ارائه شده در مورد تولید انرژی از زباله نتیجه‌ای نداشته و ما به زودی خروجی بررسی‌های خودمان را در این باب ارائه خواهیم کرد.
 
وی راهکار ارائه شده در این زمینه را با استفاده از تحقیقات و مطالعات انجام شده توسط جهاد دانشگاهی حرکت به سمت تولید کمپوست با برنامه‌ اجرایی تفکیک زباله از مبدا اعلام کرد و گفت: ما نقشه راه خودمان را در این زمینه باید به شکل دقیق و با روشنگری ترسیم کنیم تا برای همیشه تکلیف ما با موضوع جمع‌آوری پسماند و زباله و خروجی آن مشخص شود.
 
لطف‌اللهیان ضرورت عملیاتی شدن طرح‌های هماهنگ در این باب را از جمع‌آوری و تفکیک زباله تر و خشک تا حمل به محل دفن و بازیافت مجدد آن یادآور شد و تصریح کرد: ایرادات وارده در زمینه تخریب مخزن و سطل زباله‌ها را قبول می‌کنیم و ما اخیرا با صورتجلسه این مخازن و سطل‌ها را به پیمانکاران واگذار کردیم تا هرگونه هزینه تخریب و صدمه زدن به این مخازن برعهده پیمانکاران باشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.