یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت؛

تعیین روز وفات حضرت معصومه (ع) و یک آسیب جدی برای مسلمانان

امروز دهم ربیع الثانی را روز وفات حضرت معصومه علیها السلام تعیین کرده و مراسم عزاداری و به دنبال آن حوزه را نیز تعطیل کردند. تعیین چنین روزی به نام «شهادت» آن حضرت، یک آسیب جدی برای مسلمان ماست و به باورهای مردم آسیب میرساند که حرفهای دیگرشان هم از همین قبیل است خصوصا اگر ریشه این جعل تاریخی یک مرکز علمی تحقیقی مانند حوزه علمیه قم باشد.

با نام خدا و عرض سلام

امروز دهم ربیع الثانی را روز وفات حضرت معصومه علیها السلام تعیین کرده و مراسم عزاداری و به دنبال آن حوزه را نیز تعطیل کردند.

در اینکه امروز روز وفات آن حضرت نیست ظاهرا شبهه ای وجود ندارد خصوصا باتوجه به اینکه بسیاری از اعاظم مراجع تقلید آن را نفی کرده اند، در کتب تاریخی و سیر و روائی شیعه تاریخی برای وفات آن حضرت ذکر نشده؛ بله روایتی را مرحوم صدوق در ثواب الاعمال از سعدبن سعد از حضرت رضا علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمودند «من زارها فله الجنه».

مرحوم علامه شوشتری گفته از ظاهر این خبر استفاده می شود که وفات آ حضرت قبل از شهادت حضرت رضا علیه السلام بوده اما چه سالی و یا چه روزی مشخص نیست.

در بین اولاد حضرت کاظم علیه السلام که مرحوم مفید در ارشاد تعداد آنها را سی و پنج نفر (هیجده پسر و هفده دختر) ذکر کرده، دو دختر با نام فاطمه کبری و فاطمه صغری وجود دارد که مشخص نشده حضرت معصومه علیها السلام کدامیک از آنها هستند.

البته مادران همه فرزندان امام کاظم علیه السلام ام ولد هستند و برای آن حضرت همسری ذکر نشده است.

مرحوم علامه شوشتری گفته اند: (فلم نقف علی من ذکر له زوجة مع کثرة اولاده بل قالوافی الکل انهم لامهات اولاد)

با این اوصاف تعیین چنین روزی به نام «شهادت» آن حضرت، یک آسیب جدی برای مسلمان ماست و به باورهای مردم آسیب میرساند که حرفهای دیگرشان هم از همین قبیل است خصوصا اگر ریشه این جعل تاریخی یک مرکز علمی تحقیقی مانند حوزه علمیه قم باشد.

سید محمد هاشمی

۱۰ ربیع الثانی۱۴۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.