گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

تخت بیمارستانی داریم، ولی توزیع آن مشکل دارد

یک فعال رسانه ای حوزه پزشکی به جماران گفت: بر اساس سطح بندی که وزارت بهداشت تعیین و مشخص کرده 2/3 تا 2/7 تخت به ازای هزار نفر جمعیت در آینده نیاز داریم، اما در حال حاضر حدود 1/8 تخت به ازای هزار نفر موجود است. با توجه به آمارهایی که وجود دارد، در بیمارستان‌ها 27 درصد ظرفیت خالی داریم. ولی موضوع اصلی که در مورد تخت‌های بیمارستانی شاهد هستیم درباره نحوه توزیع تخت‌ها در بیمارستان است.

یک فعال رسانه‌ای حوزه پزشکی درباره کمبود تخت بیمارستانی از شهرهای اطراف تهران گفت: در استان تهران محدوده وسیعی کمبود تخت بیمارستانی داریم؛ از جمله در اسلامشهر، رباط کریم، شهریار، پاکدشت و ...، ولی در منطقه 12 یا 6 تهران به قدری تخت وجود دارد که به ازای هر هزار نفر جمعیت تخت موجود است، حتی تجمع تخت وجود دارد.

بهزاد کلانتری فعال رسانه‌ای حوزه پزشکی و رئیس یکی از بیمارستان های تهران در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی گفت: براساس شاخص‌های آماده که در کشور وجود دارد کمبود تعداد تخت نداریم. ممکن است برخی در بیمارستان‌ها تخت کم و زیاد باشد. بر اساس سطح بندی که وزارت بهداشت تعیین و مشخص کرده 2/3 تا 2/7 تخت به ازای هزار نفر جمعیت در آینده نیاز داریم، اما در حال حاضر حدود 1/8 تخت به ازای هزار نفر موجود است. با توجه به آمارهایی که وجود دارد، در بیمارستان‌ها 27 درصد ظرفیت خالی داریم. ولی موضوع اصلی که در مورد تخت‌های بیمارستانی شاهد هستیم درباره نحوه توزیع تخت‌ها در بیمارستان است.

وی ادامه داد: در استان تهران محدوده وسیعی کمبود تخت بیمارستانی داریم؛ از جمله اسلامشهر، رباط کریم، شهریار، پاکدشت و... . ولی در منطقه 12 یا 6 تهران به قدری تخت وجود دارد که به ازای هر هزار نفر جمعیت تخت موجود است؛ حتی تجمع تخت وجود دارد. اما در اسلامشهر فقط یک بیمارستان تأمین اجتماعی وجود دارد که کفاف جمعیت 500 ، 600 هزار نفری این منطقه را نمی دهد و مردم اسلامشهر مجبور هستند به تهران بیایند. توزیع جغرافیایی تخت در کشور باید درست شود. سندی که تهیه شده سعی می کند که توزیع جغرافیایی را درست کنند اما اینکه چقدر طول می کشد این سند اجرایی شود زمان می برد.

فعال رسانه‌ای حوزه پزشکی اظهار کرد: در سند سطح بندی اعلام شده، دولت موظف است به ازای هزار نفر جمعیت یک تخت ایجاد کند. بنابراین، با فرض 85 میلیون نفر جمعیت در کشور 85 هزار تخت توسط دولت ساخته شود. بقیه تخت‌ها بر عهده بخش خصوصی و سایر ارگان‌هاست. در حال حاضر، در کشور 153 هزار تخت فعال داریم، ولی وزارت بهداشت بر این باور است که 162 هزار تخت داریم که 10 هزار تخت آن هنوز فعال نیست.

کلانتری با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در ساخت تخت های بیمارستانی پاسخ داد: قانون می گوید هر جایی که وظیفه دولت، ایجاد حداقل تخت و خدمات است اگر بخش خصوصی داوطلب ساخت تخت باشد دولت باید اجازه بدهد بخش خصوصی اقدام به ساخت کند و دولت هم از بخش خصوصی خرید راهبردی انجام بدهد.

او در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، برای خرید راهبردی خدمات تأکید شده تا بتواند بخش خصوصی فعال شود و دولت هم براساس هزینه تمام شده خرید کند. به عنوان مثال، در ترکیه 50 هزار تخت به صورت  BOT از ده سال پیش توسط بخش خصوصی ساخته شده و دولت هم از این بخش خریداری کرده است. می توانیم ترکیه را در این مسأله الگو قرار دهیم که بخش خصوصی 50 هزار تخت در اختیار مردم می گذارد. اگر بخش خصوصی پای کار بیاید برخی از مشکلات جامعه سلامت کمتر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.