سخنگوی وزارت بهداشت امروز سیزدهم بهمن 1399 اعلام کرد که ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۵۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۳۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۵۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۱۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۳۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۵۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

لاری گفت: سالمندان از گروههای پر خطر آسیب پذیر کرونا هستند بنابراین توصیه وزارت بهداشت این است که سالمندان برای خرید مایحتاج و امور روزمره از خانه خارج نشوند و این کار به افراد دیگری غیر از سالمندان سپرده شود.

وی افزود: لازم است برای محافظت از سالمندان تا جای ممکن از خروج آنان از خانه به خصوص افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی و تنفسی جلوگیری شود و در صورت ضرورت از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد سالمندان استفاده نشود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۰۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

سیزدهم بهمن و مهمترین اخبار کرونا در استانها

تجربه چندین ماه گذشته و چندوجهی بودن ماهیت ویروس کرونا در این مدت نشان داده که میزان افزایش و یا کاهش آمار مبتلایان و قرمز، نارنجی و یا زرد شدن وضعیت در شهرهای مختلف به نوع رفتار و چگونگی همکاری و یا عادی انگاری مردم و رعایت شیوه نامه های بهداشتی گره خورده است.

برخی خبرها حاکی از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا است و کارشناسان بهداشت و درمان در خصوص احتمال موج جدید کرونا در کشور هشدار می دهند و معتقدند که اگر چه در هفته های گذشته رعایت شیوه نامه های بهداشتی و اعمال محدودیت ها به کاهش میزان ابتلا کمک کرده اما  وضعیت همچنان شکننده و نگران کننده است .

به باور مسوولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا ، در صورتی که روند افزایش تدریجی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور ادامه یابد و تا رسیدن و تزریق واکسن دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، محدودیت‌ها دوباره اعمال خواهد شد.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو  فرآیند بررسی مدارک واکسن‌های خارجی کرونا در سازمان غذا و دارو ادامه دارد، مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد، در این صورت پس از بررسی و تایید آن قابل خرید و واردات است.

کیانوش جهانپور افزود: خرید و ورود واکسن به دنبال صدور مجوز اضطراری یا موقت سازمان غذا و دارو خواهد بود و فرآیند بررسی بر اساس مدارک موجود ادامه دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش هم از طراحی و انتشار سند ملی واکسیناسیون خبر داد و افزود : اولویت بندی از مهمترین مواردی است که در این سند ملی لحاظ شده است.

دکتر علیرضا رئیسی با اعلام اینکه  اولویت بندی تزریق واکسن کرونا در مناطق مختلف کشور انجام شده است گفت : به طور مثال اگر به یک میلیون دوز واکسن دسترسی پیدا کنیم، باید اولویت بندی داشته داشته باشیم تا به افراد پرخطر تزریق شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: سایتی در این زمینه طراحی شده و افراد می توانند وارد آن شوند و سن و بیماری زمینه ای خود را در آن درج کنند. ریسک آنها حساب و اعلام می شود که در اولویت چندم واکسن هستند.

وی افزود: برای تامین واکسن دچار مشکل هستیم و مطمئن نیستیم تعداد زیادی واکسن تا پایان سال به دستمان برسد.

 در ادامه مطلب می توانید از شرایط کرونایی استان های مختلف آگاه شوید که به نظر می رسد شمار مبتلایان با شیب ملایمی درحال افزایش است.

 شمار قربانیان کرونا در هرمزگان از مرز یک هزار نفر گذشت

از بندر عباس و براساس آمارهای اعلامی، خبر رسیده که شمار مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در هرمزگان در مقایسه با هفته های گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته که مهمترین علت آن رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی است.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت که با فوت دو نفر از متبلایان به کرونا در استان در مدت ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان این ویروس مرگبار در هرمزگان به یک هزار و یک نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه در وضعیت بسیار نگران کننده ای از نظر اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان مواجه هستیم، گفت: هم اکنون هفت شهرستان شامل بندرعباس، بندرلنگه، بستک و جزایر قشم، کیش، هرمز و هنگام در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی با هشدار به کسانی که قصد سفر به این استان را دارند، بیان داشت: برپایی هر گونه چادر در نوار ساحلی و حاشیه شهرها ممنوع است و کسانی که قصد سفر به یکی از جزایر استان را دارند، باید حتما در هر بندر نسبت به ارائه تست کووید ۱۹ با نتیجه منفی مکتوب اقدام کنند.

آمار بیماران کووید۱۹ بستری در اسفراین ۲ برابر شد

در اسفراین هم آمار بیماران کووید۱۹ بستری شده در تنها بیمارستان این شهرستان خراسان شمالی نسبت به هفته پیش، بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

 رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین گفت:اگر افزایش شمار بیماران کووید۱۹ تداوم یابد، رنگ کرونایی این شهرستان قرمز و محدودیت‌های جدید کرونایی اعمال خواهد شد.

دکتر اسحاق ایلدرآبادی  از مردم خواست با رعایت دستور العمل های بهداشتی، دوری از تجمعات و دورهمی های خانوادگی به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

۵۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ، ۵۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی  گفت: اکنون ۲۸۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز تحت درمان قرار دارند و مجموع بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به  ۳۰ هزارو ۳۶۲ نفر رسیده است.

وی با اشاره  فزونی ابتلا به کووید ۱۹ از مردم خواست فاصله اجتماعی را رعایت کنند و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را اولویت قرار دهند.

۶۳ هزار و ۹۸۵ لرستانی به کرونا مبتلا شدند

بنا بر اعلام  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، ۶۳ هزار و ۹۸۵شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۱ بهمن ماه به این ویروس مبتلا شدند.

مریم کوشکی افزود: تاکنون یک هزار و ۳۲۵نفر از مردم این استان هک  به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.

۴۵۰ بیمار کرونایی در آذربایجان ‌شرقی بستری هستند

بر اساس آمارها و روند کاهشی بستری های کرونایی در آذربایجان‌شرقی ، هم اکنون ۴۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ،در ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ نفر به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۲ نفر هم فوت کرده اند.

۱۹۰۰بیمار مشکوک به کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی در ماکو شناسایی شدند

معاون هماهنگ کننده سپاه ماکو گفت: در راستای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، بیش از ۲۵ هزار مورد مراجعه به منازل توسط بیش از ۷۵۰ تیم از نیروهای سپاه و شبکه بهداشت و درمان در مناطق شهری و روستایی انجام شد که یک هزار و ۹۰۰نفر مورد شناسایی قرار گرفت.

سرهنگ پاسدار موسی عطاری با بیان اینکه این طرح عامل مهمی در جهت شناسایی و مقابله با گسترش این بیماری در این شهرستان است، افزود: شناسایی، بیماریابی، رصد، آموزش، مشاوره پزشکی، غربالگری، تب سنجی، اهدای ماسک و سبدهای کالا و معیشتی، شناسایی خانوارهای دارای بیماری کووید ۱۹ و معرفی آنها به شبکه بهداشت از اقدامات تیم‌های عمل کننده سپاه و بسیج در قالب اجرای این طرح بوده است.

۴۲۵ میلیارد ریال برای درمان بیماران کرونایی در آذربایجان‌غربی هزینه شد

بر اساس برآوردها  هزینه درمان هر بیمار کرونایی بر اساس محاسبه کشوری بیش از ۴۰ میلیون ریال است و سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی در مورد هزینه ای درمان این بیماران در استان در سالجاری گفته که این نهاد طی امسال برای درمان بیماران کرونایی در سطح استان ۴۲۵ میلیارد ریال هزینه کرده است.

فریده جعفری، افزود: به طور میانگین ماهانه ۴٠ میلیارد ریال برای درمان بیماران کرونایی هزینه و برای ۱۱ هزار و ۷۸۶ پرونده بستری درماه پرداخت شده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافت

در شهر کرد و به گفته رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ،رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان در هفته‌های اخیر به موازات کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

سید راشد جزایری افزود:در هفته‌های اخیر رعایت پروتکل‌های به ویژه در بازار و پس از بازگشایی محدودیت‌ها، کم‌رنگ‌تر از ماه‌های آذر و دی‌ماه شده و برخی افراد تصور می‌کنند با فروکش کردن موج سوم، ویروس کرونا ضعیف شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است بلکه با رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی، شیوع آن کاهش یافته است اما با بی‌توجهی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر شکل‌گیری موج چهارم وجود دارد.

۳۹ میلیارد ریال تسهیلات کرونا در مهران پرداخت شد

شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌دیدن بخشی‌های از اقتصاد از جمله اقتصاد خُرد شد به همین علت دولت تصمیم گرفت برای جبران این خسارت ناخواسته تسهیلاتی را در اختیار فعالان تولیدی و اقتصادی که آسیب‌دیده‌اند قرار دهد که اکنون بسیاری چشم انتظار دریافت این تسهیلات هستند که تسریع در روند پرداخت، همه تسهیلات اختصاص یافته به طور قطع در کاهش آسیب های ناشی از کرونا به صنوف مختلف موثر واقع خواهد شد .

 مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهران در این خصوص گفت که ۳۹ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال تسهیلات به واحدهای کسب و کار آسیب دیده از کرونا در این شهرستان پرداخت شد.

مجتبی پورعظیم ا اظهار داشت: این تسهیلات به ۵۶۹ پرونده با اشتغال ۶۲۷ نفر توسط بانک های عامل پرداخت شده و جذب این تسهیلات در کاهش آسیب های ناشی از کرونا به صنوف مختلف موثر است.

۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونا در تربت‌حیدریه پرداخت شد

 رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تربت‌حیدریه گفت: ۱۵۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال تسهیلات جبران زیانهای اقتصادی بحران کرونا امسال تاکنون به صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده در این شهرستان پرداخت شد.

علی‌اکبر اسماعیل‌پناه  افزود: این حجم تسهیلات جبران زیانهای اقتصادی بحران شیوع ویروس کرونا در تربت‌حیدریه به هزار و ۳۹۳ طرح با اشتغالزایی هزار و ۷۹۳ نفر تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: ظرف این مدت ۲ هزار و ۲۱۱ طرح به ارزش ۲۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با استعداد ایجاد ۲ هزار و ۸۶۹ اشتغال به بانکهای عامل در شهرستان تربت‌حیدریه معرفی شده‌اند.

گزارش هایی با محوریت کرونا

خبرنگاران ایرنا در مراکز استان ها نیز امروز با انتشار گزارش هایی به تشریح وضعیت کرونا در شهر و استان خود پرداختند که برخی از آنها در ذیل می آید :

خیز کرونا در جنوب فارس و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

در این گزارش می خوانیم ، آنگونه که آمارها می‌گوید و از روزهای قبل مسوولان دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز بارها نسبت به خطر آغاز موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در جنوب فارس هشدار داده بودند، به نظر می‌رسد این هشدارها هم اینک رنگ واقعیت گرفته که این آمارهای نگران کننده و تشدید محدودیت‌ها که در حقیقت ناشی از تغییر رفتارها و کنش‌های برخی شهروندان در عادی انگاری کرونا بوده است.

خیاطان شهرکرد چشم‌انتظار دریافت تسهیلات کرونایی

این گزارش به  مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا برای صنف خیاطان زنانه و تسهیلات بانکی برای جبران ضرور و زیان ناشی از آن  پرداخته و در آن اشاه شده که تا کنون نیمی از فعالان این صنف نتوانسته‌اند از تسهیلات ویژه کرونا بهره‌مند شوند.

مراسم عروسی در عصر کرونا؛ ضروری یا زیانبار

در گزارش استان تهران نیز به نگرانی های عروس و داماد از ابتلای خود و بستگانشان  به کرونا در مراسم عروسی و زیان های وارده به تالار داران و رستوران داران  پرداخته شده است.

آمار فوتی کرونا در استان اردبیل صفر شد

آمار فوتی کرونا در استان اردبیل در ادامه وضعیت پایدار شیوع کووید.۱۹ برای چهارمین بار طی یک ماه گذشته صفر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۱ ماه گذشته را یک هزار و ۳۵۵ نفر اعلام کرد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده گفت: شیوع کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار دارد که در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدار داد و افزود: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وی با اشاره به افزایش آرام مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر بیان کرد: آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در چند روز اخیر افزایش یافته و از ۱۵۷ نفر به ۱۹۳ مورد در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: افزایش آمار بستری همزمان افراد مبتلا به کووید.۱۹ در روزهای اخیر همزمان با کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم، نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری را افزایش داده است.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به بستری شدن ۲۹ فرد مبتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان در شبانه‌روز گذشته گفت: تعداد بستری‌های کرونا در این استان در حال افزایش است و هم‌اکنون ۵۹ نفر از آنها نیز در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

وی اضافه کرد: ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه ‌داد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به ترخیص ۳۱ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، هشت هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته چهار بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۸۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با شناسایی ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۱۷۹ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۸ مورد بود که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۳۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۶، بهار ۵۸۲، تویسرکان ۶۴۱، رزن ۴۳۰، درگزین ۱۹۲، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۴۹ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۸۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۲۶ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۵۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، پنج شهرستان همدان، فامنین، اسدآباد، بهار و ملایر در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

علت افزایش مبتلایان به کرونا در بندرگز نامشخص است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که علت افزایش مستمر مبتلایان به کرونا در بندرگز و ماندگاری طولانی مدت این شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی شیوع ویروس همچنان نامشخص است.

عبدالرضا فاضل روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: شهرستان بندرگز در همه سه دوره شیوع کرونا در شرایط شکننده و پرخطر قرار داشت که با گذشت یکسال از شیوع این ویروس همچنان از علت آن بی خبریم.

وی بیان کرد: ممکن است همجواری با مازندران و تردد زیاد اهالی بندرگز به این استان عامل شرایط شکننده شیوع کرونا در این شهرستان باشد اما نمی توان با قطعیت در مورد آن اظهار نظر کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: دلایل بالا بودن آمار بالای کرونا در بندرگز مورد بررسی قرار گرفته اما موفق به یافتن دلیل آن نشدیم.

فاضل ادامه داد: در روزهای اخیر هم روند شیوع و ابتلا به کرونا در بندرگز رو به افزایش است و از شاخص چهار درصد ابتلا به ازای هر صد هزار نفر در هفته گذشته به ۵.۸ درصد در روزهای اخیر رسید.

وی ضعف مدیریت و نداشتن برنامه برای کنترل ویروس کرونا را رد کرد و گفت: برگزاری مجالس عزا و دورهمی خانوادگی از دیگر دلایل احتمالی افزایش مبتلایان کرونا در بندرگز است.

وی عادی انگاری را در افزایش تعداد بیماران کرونایی در گلستان موثر دانست و گفت: به دلیل طولانی شدن دوره سوم شیوع بیماری کووید ۱۹ و کم‌شدن سطح رعایت شیوه نامه های بهداشتی، روند ابتلا به کرونا در استان تقریبا ثابت با شیب صعودی اندک است.

به گفته دکتر فاضل در حال حاضر ۳۹۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که حال ۲۸ نفر از آنان وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد مبتلایان کرونا در استان بیش از ۳۰ سال و حدود ۷۰ درصد فوت شدگان بیش از ۶۰ سال سن داشتند که اغلب آنان دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

وی گفت: همچنین ۲۴.۵ درصد از فوت شدگان کرونا در گلستان در رده سنی ۴۰ تا ۶۰ سال و ۵۴ درصد آنان مرد بودند.

فاضل اظهار داشت: از اول اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر به علت ابتلا به کرونا در گلستان بستری شده و در این مدت ۲ هزار و ۱۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که آمار و اطلاعاتی از تعداد کل مبتلایان به کرونا در استان در اختیار ندارد.

وی در ادامه به طرح های این دانشگاه در دهه فجر اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از بیمارستان ۶۴ تختخوابی مراوه‌تپه، بهره‌برداری از مرکز آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم (ص) و بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان شهدا گنبدکاووس، تبدیل بیمارستان آل‌جلیل آق‌قلا به مرکز آموزشی - درمانی، راه‌اندازی ۶ دستگاه سی‌تی اسکن، افتتاح هشت خانه بهداشت روستای، بهره‌برداری از سه مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ، راه‌اندازی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی در یکی از روستاهای آق‌قلا و راه اندازی ۱۳ دستگاه تانک اکسیژن و اکسیژن ساز از جمله طرح های بهره برداری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در دهه فجر است.

وی همچنین گفت که از زمان شیوع کرونا درآمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی گلستان ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: راه اندازی و تجهیز دانشکده دندان‌پزشکی در فضایی به مساحت ۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار، آغاز به کار ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی گرگان و تبدیل آن به بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی پس از ۱۱ سال توقف پروژه با تخصیص ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار و ساخت بیمارستان در شهرهای مراوه‌تپه، رامیان، گمیشان و گالیکش با مجموع هزار تخت بخشی از خدمات ارائه شده به مردم گلستان در شرایط شیوع کرونا بود.

تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی ۱۵ درصد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بیماران کرونایی مراجعه‌ کننده و بستری شده در استان خراسان رضوی به علت عادی انگاری مردم ۱۵ درصد افزایش یافت.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه به نقل از دکتر مهدی قلیان اول گزارش داد: آژیر خطر افزایش تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی به صدا در آمده و این در حالی است که طبق بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد موارد افزایش بستری‌ها در این استان مربوط به شهر مشهد است.

وی افزود: این وضعیت در حالی رخ داده است که مشهد و تعداد بسیاری از شهرهای استان طی هفته‌های اخیر وضعیت آبی داشتند اما از روز جمعه وضعیت زرد در مشهد و ۹ شهرستان خراسان رضوی حاکم شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به دلیل عادی انگاری و کاهش حساسیت برخی افراد جامعه، روند شیوع کرونا در استان خراسان رضوی رو به افزایش است.

وی از مردم خواست به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در دورهمی‌های خانوادگی همت نموده و با خدمتگزاران خود در حوزه سلامت برای پشت سر گذاشتن این بحران همکاری نمایند.

۵۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۵۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۲۸۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز تحت درمان قرار دارند و مجموع بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به  ۳۰ هزار و ۳۶۲ نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سه بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۲ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

فتحی یادآور شد: ۲۷ هزارو ۴۰۸  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا  تاکنون در استان بهبود یافته و از مراکز  درمانی  ترخیص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره سیر فزونی ابتلا به کووید ۱۹ از مردم خواست فاصله اجتماعی را رعایت کنند و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را اولویت قرار دهند.

از مجموع هفت شهرستان البرز سه شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

سونامی چهارم و سمفونی مرگ در خراسان شمالی

تغییر وضعیت خراسان شمالی به لحاظ افزایش مرگ و میرها و فزونی گرفتن ابتلای افراد به کووید ۱۹ حتی مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز نگران این استان کرده است.

 بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که شمار بستری شدگان مبتلا به کرونا در خراسان شمالی در یک هفته اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و شمار مرگ های کرونایی نیز حکایت از افزایش جانباختگان دارد اما مردم همچنان عروسی می گیرند، در دورهمی ها حضور می یابند، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را به فراموشی سپرده و گویا از آغاز موج چهارم کرونا غافلند.  

کرونا بر سور عروسی می کوبد

بعد از مدت ها دیدن خودروی که با گل تزیین شده بود آنقدر برایم تعجب آور بود که ناخودآگاه روی پدال ترمز کوبیدم و برای لحظاتی توقف کردم تا با دقت ماشین عروس را ببینم و باور کنم که باز هم عروسی ها در راهند و دلم بلرزد که نکند موج چهارم با همین ماشین های عروسی و شادمانی ها بیاید و دورهمی ها را بپیچاند و این لحظات خوش را ناخوش کنند.

تب و تاب رفت و آمدها که شدت پیدا می کند کرونا هم بر در خانه ها می کوبد و مهمان هر نوع دورهمی می شود.

در عزا و عروسی، جشن تولد و دید و بازدید و هر دورهمی دیگر کرونا مهمان خطرناکی است که نباید از یاد برود و متاسفانه این روزها این بختک سیاه، دوباره سرگرم گستردن سایه هول انگیز خود بر سر مردم است.

مردم خسته شده اند

بجنوردی ها پایین‌ترین رتبه را در رعایت پروتکل‌هایی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دارند و این موضوع در آخرین جلسه ستاد کرونای استان نیز اعلام شده است، این در حالی است که دوماه قبل میزان رعایت مردم استان ۹۵ درصد و این رقم در مرکز استان ۹۸ درصد بود اما گویا همین که کرونا رنگ عوض می کند و مردم نفس راحتی می کشند دوباره تجمعات آغاز می شود.

البته این تجمعات، که حاکی از عادی انگاری وضعیت است، تنها مختص مردم عادی نیست و دامان برخی دستگاه های دولتی و نهادها را نیز گرفته است که جلسه پشت جلسه برگزار می کنند و اگر چه صندلی ها را طوری تنظیم می کنند که اعضای جلسه یک در میان بنشینند ولی این نشستن ها با توصیه به رعایت فاصله اجتماعی ۲ متری، زمین تا آسمان فاصله دارد.

تب و تاب رفت و آمدها شدت که پیدا میکند کرونا هم بر در خانه ها می کوبد و میهمان هر نوع دورهمی می شودگویا مردم از رعایت پروتکل ها خسته شده اند و با وجود افزایش ۲۲ درصدی مرگ و میرها در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل که بخش اعظم آن مربوط به مرگ ومیرهای کرونایی است و با وجود اینکه تقریبا هر خانواده عزیزی را به علت این بیماری و یا تبعات آن از دست داده، اما باز هم چشم و گوششان را به روی بیماری و خطرات آن بسته اند و به همین دلیل از پروتکل ها فاصله گرفته اند.

این در حالی است که مدتی قبل از تغییر رنگ بجنورد و زرد شدن سیمای کرونا در این شهرستان و دیگر شهرستان های استان، بیش از ۹۰ درصد مردم همه نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند و تنها تعداد اندک و انگشت شماری از مردم ماسک نمی زدند.

فرماندار بجنورد هم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را  در مرکز استان کم دانسته و از این وضعیت گلایه دارد.

غلامرضا عوض زاده می گوید: مردمی که تا ۲ ماه قبل کاملا پروتکل ها را رعایت می کردند این روزها به کرونا بی توجه شده اند.

وی می افزاید: همه اینها در وضعیتی است که پس از یک دوره افول بیماری، روند شیوع در مرکز استان کمی بالا رفته و معدل رعایت نکات بهداشتی و پروتکل ها کاهش یافته است.

با همه اینها اما فرماندار بجنورد معتقد است هنوز وضع این استان به لحاظ کرونا زرد است و برای زرد ماندن و کم رنگ شدن باید دوباره مردم پروتکل ها را رعایت کنند زیرا فاصله تثبیت وضعیت و افزایش همه گیری بسیار کم است.

وی می افزاید: خراسان شمالی با یک شیب ملایم وارد اوج شیوع شده بود که با مدیریت و تلاشی همگانی از این بحران گذر کرده و محدودیت های تردد در بین شهرها از عوامل مهم کاهش این همه گیری بوده است.

هشدار و شیوه اطلاع رسانی

مردم نیاز به آموزش‌های عمیق‌تر دارند و باید باور کنند این بیماری و خطر کرونا ممکن است سال ها در زندگی آنان وجود داشته باشد.

یک شهروند بجنوردی شیوه های اطلاع رسانی را قدیمی خوانده و از دیگر سو بر این باور است که عملکرد مسوولان نیز با آنچه که خود می گویند و هشدارهایشان متفاوت است.

زهرا سلیمی می افزاید: هشدار پشت هشدار، در حالی که گوش مردم از هشدار پر شده است و در عین حال همان مسوولی که بر زدن ماسک تاکید می کند در خیابان و محل کار بدون ماسک دیده می شود.

وی خاطرنشان می کند: با باز شدن بوستان ها، کافه ها و رستوران ها و عادی شدن وضعیت رفت و آمدها، مردم هم همسو با این شرایط عادی انگاری می کنند و از دیگر سو برخی خسته اند و مشکلات اقتصادی آنچنان زندگی ها را تحت تاثیر قرار داده است که دیگر توان رعایت برخی پروتکل ها را ندارند.

وی با بیان اینکه کرونا اقشار متوسط و ضعیف جامعه را به قعر جدول فقر پرتاب کرده است، می گوید: فشار اقتصادی به حدی مردم را در فشار قرار داده است که دیگر مرگ و زندگی برای آن ها تفاوتی ندارد.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز می گوید: برخی از مردم خسته شده اند و از دیگر سو به این امر نیز فکر نمی کنند که اگر دوباره همه گیری کرونا تشدید و وضعیت شهرها قرمز شود ممکن است دوباره محدودیت های رفت و آمد و بسته شدن بازاری را در پی داشته باشد که دلخوش به فروش نوروزی است.

شیوه اطلاع‌رسانی باید تغییر کند

یک پرستار در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد، ویژه بستری بیماران کرونایی، هم نگران رعایت ضعیف پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان است.

فاطمه درتومی می‌گوید: درست است که مردم خسته شده‌اند، شیوع ویروس طولانی شده و بسیاری مشکلات اقتصادی دارند اما باید توجه داشت که ریشه این مشکلات ویروس کروناست و باید پروتکل ها را رعایت کرد.

وی می افزاید: اثرگذاری هشدارها کاهش یافته است، برخی نیز می گویند که ما کرونا گرفته ایم و دیگر نمی گیریم اما به این موضوع فکر نمی کنند که شاید موجب بیماری فردی دیگر و حتی مرگ او شوند و نوع دوستی و رعایت حقوق دیگران در آنان کمرنگ شده است.

وی خاطرنشان می کند: در ابتدای همه‌گیری ویروس، آموزش‌ها زیاد بود و تأثیر بالایی هم داشت، حتی منجر به تغییر رفتار در مردم شده بود، و باید با اجرای برنامه های آموزشی که مردم را جذب کند، رعایت پروتکل ها و توجه به مسائل بهداشتی را در ضمیر آنها نهادینه کرد.

رفتاری عادی در شرایط حاد

یک جامعه شناس اما این رفتار مردم را در شرایط حاد عادی خوانده و می گوید: پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد در ابتدای هر واقعه اجتماعی که در برگیری آن زیاد باشد در ابتدا مردم با هیجان بیشتری به موضوع وارد می شوند اما به تدریج تب تند آن فروکش می کند و این امر در مورد این بیماری نیز کاملا مشهود است.

فروغ هاشمی با بیان اینکه آموزش‌های اولیه در زمینه هایی مانند مقابله با ویروس کرونا به تدریج کم‌تأثیر می‌شود، اظهار می کند: اکنون  نیاز به آموزش، هشدار و اعتمادسازی بیشتری داریم.

وی می افزاید: باید به مرور زمان آموزش‌ها عمیق‌تر شده و روش‌ها تغییر کند و این مسأله وظیفه همه مسوولان و دست اندرکاران است.

هاشمی می گوید: برخی افراد جامعه که آموزش‌پذیر بودند، در همان ابتدا آموزش‌ها را گرفتند اما همان آموزش‌ها در این افراد، به تدریج شیب تأثیرگذاری‌اش کم می‌شود.

وی اما به این نکته نیز اشاره می کند که دلیل اصلی رعایت ‌نکردن پروتکل ها از طرف برخی از اقشار،  نبود یا کمبود آموزش‌ها نیست و تقریبا همه به پیامدهای رعایت‌ نکردن پروتکل‌ها واقفند اما همان مسأله‌ای که برای سیگار کشیدن، علیرغم اطلاع از مضرات آن وجود دارد، در این مورد کرونا هم صدق می‌کند.

هشدار ها کاهش یافته است و برخی نیز می گویند ما که کرونا گرفته ایم و دیگر نمی گیریم اما به این موضوع فکر نمی کنند که شاید موجب بیماری فردی دیگر و حتی مرگ او شوند و نوع دستی و رعایت حق مردم کمرنگ شده استهاشمی می افزاید: تأثیرگذاری روی مردم، برای ادامه‌دار کردن رعایت موارد بهداشتی، سخت و زمان‌بر است و نیاز به آموزش‌های عمیق و تغییر روش‌ها دارد.

وضعیت نگران کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اما هشدار می دهد که وضعیت خراسان شمالی به لحاظ کرونا شکننده است و هم اکنون روند افزایشی این بیماری را در استان شاهدیم.

دکتر سیداحمد هاشمی می افزاید: کرونا تمام نشده است و نباید مردم عادی انگاری کنند و همین عادی انگاری موجب شده است شمار بستری های کرونایی در استان از روزانه ۱۸ نفر به ۳۰ نفر برسد.

وی با بیان اینکه الگوی موارد ابتلا نشان دهنده افزایش تعداد بیماران در استان است می افزاید: این امر نشان دهنده کاهش رعایت پروتکل ها توسط مردم است.

وی خاطرنشان می کند:  شمار بستری های کووید ۱۹ در خراسان شمالی، با روندی صعودی به ۲ برابر هفته قبل و از ۹۷ بیمار به حدود  ۲۰۰ بیمار رسیده است.

وزارت بهداشت نگران خراسان شمالی است

تغییر وضعیت خراسان شمالی و افزایش مرگ و میرها و بیماران کرونایی حتی مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نگران کرده است و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که شمار بستری شدگان مبتلا به کرونا در این استان در یک هفته اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و طبق آمار وزارت بهداشت، این استان در آستانه موج چهارم شیوع قرار گرفته است.

تغییر وضعیت و حرکت این استان و استانهای یزد و هرمزگان بر مدار خطر افزایش بیماری موجب شده است تا وزارت بهداشت در تازه ترین اظهار نظرها نگرانی خود را از این وضعیت اعلام کند.

در این مورد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز هشدار داده و می گوید حتی در وضعیت سبز نیز باید مردم پروتکل ها را رعایت کنند و این درحالی است که معدل زدن ماسک در این استان پایین آمده است و اکنون تنها ۷۰ درصد از شهروندان این استان ماسک می‌زنند.

دکتر افشین دلشاد اظهار می دارد: شاخص هایی مانند میزان مرگ و میر بر اثر کرونا و بستری در مراکز درمانی به صورت مستمر در حال رصد است و تا ۲ روز قبل ما در شمار استان هایی بودیم که آمار کووید ۱۹ آن در حال افزایش بود و همین امر موجب نگرانی مسوولان وزارت بهداشت از وضعیت خراسان شمالی شده است.

وی با بیان اینکه نگران تغییر رنگ شیوع کرونا در استان و آغاز موجب چهارم همه‌گیری هستیم، می گوید: شهروندان تردید نکنند که اگر شرایط عادی انگاری شده و در رعایت پروتکل ها به همین شکل سهل انگاری شود، دوباره وارد وضعیت نارنجی و قرمز خواهیم شد.

دکتر دلشاد خاطرنشان می کند: ممکن است شرایط به گونه ای رقم بخورد که احتمال محدودیت ها و تعطیلی های گسترده تری در آستانه نوروز به وجود آید که وضعیت اقتصادی مردم، کسبه و بازار را بیش از قبل تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فقط ۶۰ درصد بجنوردی ها ماسک می زنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با ابراز نگرانی از کاهش حساسیت مردم استان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل ها، نیز می گوید: تا دیماه امسال بیش از ۹۰ درصد مردم از ماسک استفاده می کردند و اکنون این معدل بسیار کمتر شده و در مرکز استان به ۶۰ درصد رسیده است و این در حالی است که برای این که اثر ماسک ظاهر شود باید بیش از ۸۵ درصد مردم ماسک برنند در حالی که اکنون نه تنها عده ای ماسک نمی زنند بلکه فاصله اجتماعی را نیز چندان رعایت نمی کنند.

وی با هشدار نسبت به عواقب آغاز موجب چهارم شیوع ویروس افزود: شرایط به همین شکل پیش برود و دورهمی ها، رعایت نکردن پروتکل ها و برداشته شدن محدودیت ها و عادی انگاری ادامه یابد هیچ بعید نیست که دوباره به وضعیت قرمز بازگردیم و با موج چهارم مواجه شویم آن هم در حالی که میزان سرایت ویروس بسیار سریع تر شده است.

افزایش میزان بستری ها

وی به افزایش میزان بستری های کرونایی از اول بهمن ماه امسال اشاره کرد و افزود: صعود بیماری در استان و وارد شدن به موج چهارم قطعی نیست اما میزان رعایت پروتکل ها و شواهد و قرائن را که در کنار هم بگذاریم وضعیت خطرناک است و رفتارها نشان می دهد این بیماری در خراسان شمالی روندی افزایشی به خود گرفته است.

شرایط به همین شکل پیش برود و دورهمی ها، رعایت نکردن پروتکل ها و برداشته شدن محدودیت ها و عادی انگاری ادامه یابد هیچ بعید نیست که دوباره به وضعیت قرمز بازگردیم و با موج چهارم مواجه شویم

وی اظهار هشدار می دهد: تنها زمانی اجازه داریم برخی پروتکل ها را برداریم که در وضعیت سبز باشیم اما از وضعیت قرمز تا آبی باید پروتکل ها رعایت شود و کمرنگ شدن وضعیت کرونا به این معنا نیست که پروتکل ها رعایت نشود بلکه فقط در بازگشایی های برخی مشاغل تاثیرگذار است.

واکسن و ایمنی

دکتر دلشاد می افزاید: در واقع مردم باید با رعایت پروتکل ها، زندگی کرده و به وجود آن عادت کنند.

وی خاطرنشان می کند: در صورت بازگشت محدودیت ها و تعطیلی مشاغل، بار مشکلات اقتصادی بر گردن مردم، بازار و افرادی است که مشاغل غیردولتی دارند و برای اینکه چرخ اقتصاد بچرخد و در آستانه نوروز دوباره بازار با تعطیلی مواجه نشود باید مردم به خاطر مسائل اقتصادی و زندگی خودشان هم که شده ماسک بزنند و از دورهمی ها، جشن های عروسی و تولد، حضور در رستوران و مراسم عزا و دیگر رفتارهای پرخطر اجتناب کنند.  

خراسان شمالی ۸۶۳ هزارنفر جمعیت دارد.

این استان به تازگی وارد وضعیت زرد شده است.

هم اکنون شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان به نسبت دو هفته قبل دو برابر شده و از ۹۷ نفر به ۲۰۰ نفر رسیده است.

۶۳ هزار و ۹۸۵ لرستانی به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶۳ هزار و ۹۸۵شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۱ بهمن ماه به این ویروس مبتلا شدند.

مریم کوشکی روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: تاکنون ۱۸۶ هزار و ۴۰۹ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۸۵ هزار و ۹۹۸ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۲۲ هزار و ۱۳ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۲۵نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.

خیز کرونا در جنوب فارس و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

آنگونه که آمارها می‌گوید و از روزهای قبل مسوولان دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز بارها نسبت به خطر آغاز موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در جنوب فارس هشدار داده بودند، به نظر می‌رسد این هشدارها هم اینک رنگ واقعیت گرفته است.

نگرانی از تاثیر موج چهارم کرونا بر اجرای برنامه‌ها و برخی آیین‌ها و جشن‌های پیش بینی شده در چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی در لارستان و برخی شهرهای جنوبی استان فارس به وضوح قابل مشاهده است.

آمارهای نگران کننده و تشدید محدودیت‌ها که در حقیقت ناشی از تغییر رفتارها و کنش‌های برخی شهروندان در عادی انگاری کرونا بوده است باعث شده تا مسوولان و متولیان امر برای افتتاح طرح‌ها و همچنین اجرای برنامه‌های دهه فجر تا حدودی محتاطانه‌تر حرکت کنند.  

 البته ضرورت رعایت اصول و پرهیز از عادی انگاشتن و تجمعات و دورهمی‌ها در این بحبوبه و گسترش موج چهارم کرونا، واکنش برخی شهروندان و رسانه‌های محلی در جنوب فارس را نیز به دنبال داشته است.

شهروندان و مردم نیز در روزهای قبل و با اعلام هشدارها از سوی دانشکده علوم پزشکی و برخی اقدام‌های پیشگیرانه و البته سخت‌گیرانه ستاد مقابله با کرونا شهرستان لارستان حساس‌تر شده‌ و  به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش میزان مبتلایان و اوج‌گیری کرونا تا چه میزان به کنش‌های رفتاری و چگونگی مواجهه آن‌ها با این ویروس بستگی دارد.

مبتلا شدن ۷۰ نفر در یک روز

بر اساس آمار دانشکده علوم پزشکی لارستان شمار مبتلایان به کرونا در دوازدهم بهمن‌ماه ۹۹ در این شهرستان نسبت به یازدهم بهمن‌ماه ۹۹ سه برابر شده و تست ۷۰ نفر مثبت اعلام شده است.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی لارستان می گوید از این تعداد بیشترین شمار مبتلایان مربوط به روستای کَرمُستج از توابع بخش مرکزی لارستان با ۲۵ نفر و همچنین روستاهای فیشور شهرستان اوز و کاریان بخش جویم نیز به ترتیب با ۱۸ و ۱۳ مورد بوده است.

محمدعلی اسروش معتقد است که این آمارها هرچند ناشی از افزایش تست‌های کرونایی در برخی مناطق در قالب اجرای طرح شهید سلیمانی است اما خطر را باید جدی گرفت.

وی می گوید: افزایش آمار مبتلایان و خطراتی که این روزها از موج چهارم کرونا در جنوب فارس به گوش می‌رسد و کادر درمان دانشکده علوم پزشکی را نیز به تکاپوی بیشتر برای مقابله و اعلام هشدارهای لازم انداخته، یادآور روزهای سخت و حتی به نوعی تداعی کننده پیک نخست ویروس کرونا در این منطقه است.

اسروش، شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در منطقه لارستان را تاکنون ۱۳۹ نفر عنوان و بیان می‌کند: از مجموع ۷۰ نفر مبتلای شناسایی شده در روز گذشته ۱۴ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش بستری هستند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده و اکنون زیر دستگاه تنفسی(ونتیلاتور) قرار دارند.  

نشانه‌های موج چهارم کرونا و محدودهای سختگیرانه در چهار روستا

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان همچنین خطر موج چهارم کرونا در منطقه و شهرهای جنوبی فارس را یادآور شد و گفت: چهار روستای کاریان ، لاغران، احمد محمودی و جلال‌آباد از بخش‌های جویم و بنارویه به مدت ۲ هفته با محدودیت‌های سختگیرانه در تردد مواجه خواهند بود.

وحید یگانه بیان کرد: در نشستی که با علما، معتمدین و دهیاران این روستاها برگزار شد شرایط اجرای اعمال محدودیت‌ها به مردم ابلاغ و محدودیت‌های شدید کرونایی هم اینک در این روستاها در حال اجراست.

وی با بیان اینکه هرگونه تردد در این روستاها از شهرها و روستاهای اطراف و همچنین برگزاری مراسم و آیین‌های دینی و مذهبی از  جمله نماز جماعت،عروسی، عزا و دورهمی‌ها و تجمع‌های گروهی در این روستاها ممنوع است، گفت: در سه روز  شمار افراد مثبت و مبتلایان به کرونا تنها در روستای کاریان جویم ۴۰ نفر بوده است.

یگانه افزود: همچنین روز پنجشنبه نهم بهمن‌ماه ۹۹ از مجموع ۶۷ نفر شمار مبتلایان به کرونا در شهرستان لارستان، ۱۵ نفر از آن‌ها مربوط به این روستا بود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: در صورت رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی شهروندان، بدون شک محدودیت‌های شدید قبلی از جمله کاهش زمان فعالیت اصناف نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

یگانه با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی شهروندان هنوز خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند، اظهارکرد: بر اساس بررسی‌ها و تحلیل‌های آماری از مبتلایان به کرونا در سطح منطقه لارستان ، مهمترین علت و بیشترین میزان مبتلایان ناشی از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات غیر ضروری است.

روستاهای اوز در معرض خطر موج چهارم

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اوز نیز اعلام کرد که محدودیت‌های شدید کرونایی در برخی مناطق این شهرستان از جمله ۲ دهستان فیشور و محلچه از روز شنبه یازدهم بهمن ماه ۹۹ اعمال شده و  برگزاری هرگونه مراسم، تجمع و دورهمی‌های خانوادگی و گروهی در این روستاها تا اطلاع بعدی ممنوع است.

نازنین رضایی افزود: اعمال شدبد محدودیت‌های کرونایی در این دهستان‌ها ناشی از افزایش شمار مبتلایان و عادی انگاری مردم این مناطق نسبت به خطر بروز ویروس کرونا بوده است.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا شهرستان اوز و تصمیم دانشکده علوم پزشکی لارستان تا اطلاع بعدی و حدود ۲ هفته آینده مدارس سه مقطع تحصیلی در این دهستان‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نماز جمعه دهستان‌های فیشور و محلچه تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد بود و هرگونه آیین‌های عبادی و مذهبی، برگزاری مراسم عروسی یا ترحیم و تجمع‌های گروهی در این روستاها ممنوع است.

خطر کرونای انگلیسی و افزایش نظارت‌ها در فرودگاه لارستان

رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز با اشاره به خطر ورود کرونای انگلیسی و شناسایی تعدادی مبتلا به این ویروس در کشور، بر ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مسافران خارجی پروازها در فرودگاه بین‌المللی لارستان تاکید کرد.

بهزاد رضایی بیان کرد: نظارت‌ها در این فرودگاه افزایش یافته و اوضاع با هماهنگی مجموعه‌های مدیریتی این فرودگاه  نیز تحت کنترل و مدیریت است.

وی ادامه داد: با توجه به حضور مسافران در سالن فرودگاه تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شد تا از ازدحام و تجمع در بین مسافران خودداری شود؛ همچنین بر ضد عفونی تمام بار مسافران و سایر وسایل نقلیه به صورت اصولی و ضد عفونی سالن بلافاصله پس از خروج مسافران توسط بهداشت محیط مستقر در پایگاه بهداشت مرزی با نظارت های دقیق تاکید شده است.

وی با بیان اینکه تمامی مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، بررسی و مورد تب‌سنجی قرار می‌گیرند، گفت: همان‌گونه که مسافران عازم خارج کشور باید حتما تست منفی خود را به همراه داشته باشند به همین نحو، تست‌گیری از مسافران ورودی به ایران، در کشور مبدا صورت می‌گیرد.

رضایی افزود: اثرات بیماری‌زایی و شیوع ویروس انگلیسی به مراتب بالاتر از ویروس کرونا اولیه است و به طور طبیعی امکان ابتلا و درگیری جوانان به این ویروس بیشتر است که بدون شک کمترین سهل انگاری‌ها می‌تواند جمعیت بیشتری را درگیر کند و منجر به ایجاد چالش در منطقه شود.

رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: دریافت فرم تعهدنامه از مسافران برای رعایت قرنطینه به مدت ۱۴روز و دریافت جواب آزمایش ها به روش مولکولی(PCR-RT) که در فرودگاه مبدا انجام می شد از مهمترین اقدامات  انجام شده در مبادی ورودی این فرودگاه است.

رضایی بیان کرد: البته فرودگاه بین المللی لارستان همواره در زمینه رعایت مسایل بهداشتی و کنترل ورود و خروج مسافران به ویژه پروازهای خارجی عملکرد مثبت و قابل قبولی در سطح منطقه و حتی کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا داشته است.

وی ادامه داد: شهریورماه ۹۹ نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت فرودگاه های کشور در زمینه استفاده مسافران و شاغلان از ماسک، فاصله گذاری داخل سالن ها و همچنین فرآیند رعایت فاصله از داخل اتوبوس ها تا پای پرواز را بررسی کردند که در همه شاخص های مورد نظر فرودگاه لار بهترین کارکرد را داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین از نظر این شاخص ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای مقابله با کرونا بهترین و نامناسب ترین فرودگاه ها اعلام شد که بر این اساس فرودگاه لارستان با کسب بالای ۹۵درصد شاخص های مورد نظر بهترین و مناسب ترین فرودگاه در بین همه فرودگاه های کشور معرفی شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی با بیان اینکه از اوج‌گیری مجدد و خیزش کرونا در سایه عادی انگاری ها و سهل انگاری‌های برخی شهروندان احساس خطر می‌کنیم، گفت: بدون شک شیوع و بروز موج چهارم کرونا به دلیل خسته شدن کادر درمان و فرسایشی شدن برخی پروتکل‌ها از سوی مردم خطرناک‌تر و جمع کردن آن نیز حتی سنگین‌تر و سخت‌تر از موج‌های گذشته خواهد بود.

رضایی افزود: مردم بدانند که هیچ چیز در مورد کرونا و خطر این ویروس مرگبار تغییر نکرده و تنها دلیل اصلی و اثرگذار در کاهش مبتلایان همراهی مردم و اصناف و بازارایان و اجرای طرح های اثربخش محدودیت هایی کرونایی از جمله طرح شهید سلیمانی در حدود ۲ ماه گذشته تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: یکی از چالش های اساسی برگزاری مراسم‌ها و تجمع برخی افراد در مراسم و آیین‌های ترحیم یا شادی است که به نظر می‌رسد بی احتیاطی‌ها و سهل انگاری‌ها در این زمینه رو به فزونی رفته است.

گره خوردن رفتار مردم با اوج‌گیری یا کاهش مبتلایان کرونایی

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز گفت: با اجرای طرح محدودیت‌های شدید و سخت کرونایی در قالب اجرای طرح‌های شهید سلیمانی که با استقبال و همراهی و همگامی خوب مردم منطقه لارستان و جنوب فارس مواجه شد تا حدودی متولیان امر و ستاد مقابله با کرونا شهرستان را نسبت به کاهش آمار مبتلایان و کمک به بهبود شرایط و قطع زنجیره انتقال ویروس امیدوارتر ساخته بود.

جلیل حسنی افزود: با وجود چنین شرایط و وضعیت حاکم و با برخی سهل انگاری و کاهش حساسیت ها دوباره شاهد اوج گیری مجدد و تاختن مجدد این ویروس مرگبار در منطقه هستیم و ستاد مقابله با کرونا نیز ناچار به اعمال برخی محدودیت های شدیدتر شده است.

فرماندار ویژه لارستان بیان کرد: تجربه چندین ماه گذشته و همچنین  چندوجهی بودن ماهیت این ویروس مرگبار نشان داده که میزان اوج گیری و یا کاهش آمار مبتلایان و وضعیت‌های قرمز ، نارنجی و یا زرد کرونا به نوع رفتار و چگونگی همکاری و یا عادی انگاری مردم گره خورده است.

مسوولان بهداشتی و ستاد مقابله با کرونا شهرستان لارستان متناسب با شرایط، اکنون با هشدارها و محدودیت های شدید و اتخاذ تدابیر ویژه به دنبال کاهش تعداد مبتلایان و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت هستند.

شمار قربانیان کرونا در هرمزگان از مرز یک هزار نفر گذشت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با فوت دو نفر از متبلایان به کرونا در استان در مدت ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان این ویروس مرگبار در هرمزگان به یک هزار و یک نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان  روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فوتی های شبانه روز گذشته دو مرد با میانگین سنی ۳۶ تا ۵۱ سال از شهرستان بندرعباس بودند.

وی شمار مبتلایان بستری در بیمارستان های هرمزگان را ۱۵۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این شمار ۳۹ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

نوروزیان با بیان اینکه در وضعیت بسیار نگران کننده ای از نظر اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان مواجه هستیم، گفت: هم اکنون هفت شهرستان شامل بندرعباس، بندرلنگه، بستک و جزایر قشم، کیش، هرمز و هنگام در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

این مقام مسوول ابراز داشت: براساس آمارها شمار مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در هرمزگان در مقایسه با هفته های گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته که مهمترین علت آن رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی است.

وی با هشدار به کسانی که قصد سفر به این استان را دارند، بیان داشت: برپایی هر گونه چادر در نوار ساحلی و حاشیه شهرها ممنوع است و کسانی که قصد سفر به یکی از جزایر استان را دارند، باید حتما در هر بندر نسبت به ارائه تست کووید ۱۹ با نتیجه منفی مکتوب اقدام کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در صورت عدم ارائه نتیجه تست تشخیص کووید ۱۹ توسط مسافران، جهت انجام تست و اطمینان از سلامت آنان باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و با پرداخت هزینه بیش از دو میلیون ریال نسبت به انجام تست های کرونا اقدام کنند.

نوروزیان اضافه کرد: در صورت مثبت شدن تست، بیمار و همراهانش باید به استان خود برگشته و یا فرد بیمار در قرنطینه اجباری با پرداخت هزینه شخصی به ازای هر نفر روزانه ۲۰۰ هزار تومان اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: برطبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، هیچ دستگاه اجرایی، سازمان و نهادی در هرمزگان بدون دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشکی حق برگزاری مراسم را ندارد و درصورت بی توجهی دستگاه ها، به آن‌ها اخطار داده می‌شود و مسئول آن دستگاه باید در این خصوص پاسخگو باشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

میانگین درگیری هفتگی با کرونا در استان فارس افزایش یافت

کارشناسان و کارگزاران بهداشت و درمان استان فارس نسبت به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در دوره یک هفته گذشته هشدار دادند و می‌گویند: عادی انگاری شرایط و نادیده گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فارس را به روزهای خطرناک کرونا در موج چهارم نزدیک می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دوشنبه در دویست و پنجاه و ششمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در این دانشگاه، با اعلام زنگ خطر مجدد موج جدید کرونا از مردم خواست تا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مشارکت در مقابله با این بحران، از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

دکتر عبدالرسول همتی، با بیان اینکه افزایش تست‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا در استان فارس نشان دهنده افزایش آمار موارد ابتلا است، بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، همچنین پرهیز از حضور در تجمع‌ها و اجتناب از سفر به ویژه به مناطق جنوبی این استان تاکید کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به تاثیر رعایت اصول بهداشتی و همکاری مردم در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹، اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ میانگین هفتگی موارد ابتلا در استان فارس، با افزایش خودمراقبتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی ۲ متر، در این بحران از خود و اطرافیان مراقبت کنیم.

همتی، با تاکید بر پایبندی جدی به رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از افزایش موارد ابتلا در استان فارس، افزود: در صورت ادامه روند افزایش آمار در استان، مردم با آسیب های مجدد موج جدید کرونا مواجه می‌شوند.

انجام ۱۸ هزار تست سریع از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، همچنین بیان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، نزدیک به ۵۹۳ هزار تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان فارس تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۶۸ هزار و ۴۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

به گفته همتی، از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۸ هزار مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، یک هزار و ۴۲۹ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۶۹هزار و ۴۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

وی، شمار بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم این بیماری را که هم اکنون در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند ۵۳۹ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد، ۹۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

همتی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تا به حال، ۱۶۳ هزار و ۲۷۳ نفر در استان فارس بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

او ادامه داد: با جان باختن ۶ نفر از مبتلایان به این بیماری در روز گذشته (دوازدهم بهمن ماه ۹۹) تعداد جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان فارس به سه هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع ۳۶ شهرستان استان فارس، شهرستان‌های شیراز، ممسنی، پاسارگاد و استهبان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های این استان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند، از مردم خواست تا از حضور در تجمع‌ها و سفر غیرضروری خودداری کنند.

زالی: برگزاری جشنواره فجر در تهران نگران کننده است

رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران اعلام کرد:‌ با توجه به حساسیت تهران و تعهداتی که در خصوص برگزاری جشنواره فجر داده شده اما در حواشی آن شاهد نقض پروتکل‌ها بودیم که بسیار نگران کننده است.

به گزارش ایرنا، علیرضا زالی عصر دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد طرح شهید سلیمانی در استان تهران گفت: در حال حاضر میزان رعایت فاصله گذاری در تهران ۷۳ درصد است و از سوی دیگر مقرر شده فرصتی به بنده و استاندار تهران در ستاد ملی مدیریت کرونا داده شود تا گزارشی از دستاوردهای بهداشتی استان در مقابله با کرونا ویروس ارائه شود.

 وی اظهار داشت: تبیین آمارهای اخیر نشان می دهد ظرف ۲۴ ساعت گذشته با تغییراتی که در الگوی آمارهای کرونا در استان تهران رخ داده است موج جدیدی از نگرانی رقم زده شده، به شکلی که در سرجمع بستری ها ما برخلاف روزهای گذشته به رکورد جدیدی رسیدیم و شاهد بستری ۲۱۲۰ نفر بودیم در حالیکه این رقم در هفته های گذشته زیر ۱۸۰۰ نفر بود.

زالی ادامه داد:‌ در بخش عادی بستری ها نیز رکورد ۳۴۲ نفر را در استان تهران شاهد بودیم که از این میزان ۱۱۰ نفر در بخش ویژه بستری شده اند و افزایشی نیز در فوتی های استان ظرف ۲۴ ساعت گذشته داشته ایم، از سوی دیگر اورژانس های تنفسی بیمارستان های تخصصی به تدریج در حال شلوغ تر شدن هستند و در بخش مراجعات سرپایی نیز عدد ۶۲۰۰ نفر را شاهد بودیم که بر همین اساس با در نظر گرفتن این الگو و تداوم آن در روزهای آتی می توانیم بگوییم ممکن است در شرف خیز جدیدی در استان تهران باشیم.

وی به بازدید اخیر خود از شهرستان ملارد اشاره کرد و افزود: توفیقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان در این شهرستان حاصل شده، با توجه به اینکه این شهرستان از مراکز دامپروری و کشاورزی استان محسوب می شود و فاقد بیمارستان است کار کمی سخت است چرا که گاهی مجبور هستند بیماران را به تهران اعزام کنند.

به گفته زالی، در ملارد همانند کاری که در اسلامشهر انجام شده شهرستان به شش پهنه تقسیم شده و در هر یک از این پهنه ها مسئولیت محوری تشکیل داده شده که در همین راستا در شناسایی و رهگیری توفیقات خوبی داشتند، از سوی دیگر آموزش توسط مجموعه نیروها نقطه قوت پررنگی در این شهرستان بود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش ها در حوزه بهداشتی با توجه به مرکز بودن این شهرستان در حوزه دامپروری در مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز مورد توجه قرار گرفته که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، همچنین گردان سلامت در این شهرستان در حال تشکیل است که البته حضور نیروهای بسیجی و داوطلب بسیار چشمگیر بود و مستندسازی در حوزه های مختلف اجرای طرح شهید سلیمانی توسط بانوان در کارگاه شهید سلیمانی در حال انجام است که اقدامی ارزشمند محسوب می شود.

رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران همچنین در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت: با افزایش تولید تست های سریع، این تست ها در اختیار مطب ها، کلینیک ها و مراکز تجمعی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: در مدت ۴۸ ساعت اخیر آمار شهر و استان تهران نسبت به هفته قبل با افزایش مواجه شده که این موضوع نگرانی هایی را به همراه دارد و  این در شرایطی است که آمارهایمان در دی ماه نسبت به آبان در کلیه شاخص ها کاهش پیدا کرده بود اما هفته جاری آمارها با شیب ملایمی رو به رشد است.

زالی افزود: اولین شاخص بروز تغییرات در تهران در مراجعین سرپایی تجلی پیدا می کند که ظرف ۲۴ ساعت گذشته به ۶۰۰۰ نفر رسیده و از سوی دیگر بخش اورژانس بیمارستان های تخصصی نیز شلوغ تر شده که همه اینها علائم زنگ خطری است، هر چند که آمارهای تهران نوسان پذیر است اما اگر در سه روز آینده با همین الگو مواجه باشیم، می توانیم بگوییم سرآغاز شکل گیری خیز جدیدی به وجود آمده است و بی تردید رسیدن به میزان پیک جدید بر اساس مطالعات انجام شده در پیک های سوم و چهارم بسیار سریعتر رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد:‌قرار بود در برگزاری برنامه های آئینی و جشنواره ها با توجه به تعهدات داده شده، رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تجمعات انجام شود؛ اما متاسفانه گزارش ها حاکی از عدم رعایت پروتکل ها است و قطعا اگر این مسیر ادامه پیدا کند با توجه به عدم اجرای تعهدات مجبور به بازنگری در این مجموعه ها هستیم و اگر رنگ شهرها تغییر کند باید محدودیت های جدید را اعمال کنیم.

زالی خاطرنشان کرد: امیدواریم شهروندان با رعایت پروتکل ها به گونه ای عمل کنند که شاهد روزهای تلخ پایانی سال نباشیم که البته ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان یکی از نقاط آسیب پذیر در تهران است.

وی در خصوص طولانی بودن پاسخ تست های PCR در تهران نیز گفت: در حال حاضر ۱۴۰ آزمایشگاه در تهران فعال و مجاز به انجام تست های PCR هستند، بسیار خوب است که افراد با تست مسئله را پیگیری کنند اما در بسیاری از موارد و در هنگام اپیدمی فراگیر علائم نزدیک به بیماری حتی بدون پیوست آزمایشگاهی باید به عنوان خود بیماری تلقی شود.

به گفته رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران، در اسفند ماه تعداد آزمایشگاه هایی که تست های PCR را انجام می دادند کمتر از انگشتان دست بود که البته در طرح شهید سلیمانی برای رفع این نقیصه استفاده از ظرفیت تست های سریع را به کار گرفتیم و با افزایش تولید این تست ها مقرر شده به مطب ها کلینیک ها و مراکز تجمعی نیز تست های سریع داده شود.

استاندار تهران: این روزها شاهد افزایش بستری‌ها هستیم

 استاندار تهران اعلام کرد:‌ بر اساس گزارشات ارائه شده روند مراجعین سرپایی افزایش پیدا کرده و چند روزی است که شاهد افزایش بستری ‌ها هستیم و باید در این شرایط هوشیار باشیم.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: در هفته جاری آمار ۳۹ درصدی برای رعایت فاصله گذاری در تهران منتشر شد که این ظلم به نیروها و کادر درمان است که نباید زحمات آنها نادیده گرفته شود، در حال حاضر میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین ۷۶ تا ۷۴ درصد است که اگر مترو و اتوبوس را با راهکاری می توانستیم در فاصله گذاری اجتماعی ارتقاء دهیم و قطعا این عدد خیلی بالاتر می بود.

وی گفت: وضعیت موجود معلوم نیست، بسیاری از کشورهایی که ادعای آغاز واکسیناسیون دارند میزان ابتلا و فوتی های آنها رو به افزایش است و لذا باید برای درازمدت خود را آماده کنیم و همه دستگاه ها باید در جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایام تعطیلات پیش رو، بخشنامه کرده ایم هیچ موردی برای تردد خارج استان صادر نشود مگر مورد خاصی که شخص فرماندار تشخیص دهد و قطعا این ترددها این طور نیست که تنها بیماری را به استان دیگری ببرند، بلکه بیماری را از استان دیگری نیز به تهران می آورند.

وی در خصوص برگزاری جشنواره فجر نیز گفت: مقرر بود این جشنواره با یک سوم ظرفیت برگزار شود، اما متاسفانه روز گذشته شاهد عدم رعایت پروتکل ها در حواشی این جشنواره بودیم، سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید مراسم دهه فجر را با حداقل نفرات انجام می داد، اما شاهد بودیم که ۴۵۰ نفر رو گذشته به مرقد امام راحل رفته بودند.

استاندار تهران تاکید کرد: مقرر است مراسم ۲۲ بهمن فقط به صورت نقلیه موتوری انجام شود و در تجدید میثاق رئیس جمهور و رئیس مجلس که به مرقد امام تشریف بردند نیز شاهد رعایت تمام پروتکل ها بودیم، به این ترتیب هیچ تجمعی در استان تهران قابل قبول نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اعضای ستاد کرونا استان تهران با ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در بودجه سال آینده حداقلی برای زیرساخت های بهداشتی در نظر گرفته نشده که در این دیدار بر لزوم تدوین این بودجه تاکید شد.

محسنی بندپی با اشاره به مزایای طرح شهید سلیمانی نیز گفت:‌ این طرح در حقیقت کمبودهای ما در زیرساخت های سلامت را جبران می کند، شناسایی، رهگیری، قرنطینه و حمایت اجتماعی به نظام سلامت کمک می کند که در آمار و ارقام نیز عملکرد ارزنده ای که با همکاری مراکز بهداشت و درمان انجام شده قابل مشاهده است و باید به تداوم این طرح کمک کنیم و این طرح باید ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد:‌ اقداماتی که تا به امروز انجام شده و کاری که نظام سلامت و تیم مقابله با کرونا استان تهران شامل نیروی انتظامی، هلال احمر و سایر دستگاه ها انجام دادند به نقطه درخشانی رسیده و باید قدر آن را بدانیم و حیف است با عدم رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری این شرایط بهینه را از دست بدهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.