رئیس اداره محیط زیست مهاباد گفت: پساب های فاضلاب و کشاورزی روستاهای اطراف تالاب نخستین سایت پرنده نگری ایران را تهدید می کند.

سخنور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده نگری ایران به دلیل تنوع پرندگان است و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گونه های پرندگان است تصریح کرد: متاسفانه آلودگی منابع تغذیه کننده، پساب کشاورزی و سموم( دو عنصر فسفات و نیترات) و فاضلاب روستاهای اطراف تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده نگری کشور در شهرستان مهاباد را تهدید می کند .

وی با بیان اینکه  نخستین سایت پرنده نگری ایران در معرض آلودگی است  افزود: فرهنگ سازی در خصوص کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی با استفاده از کشاورزی پایدار در اراضی بالادست تالاب کانی برازان می تواند در کاهش آلودگی این تالاب نقش مهمی داشته باشد .

رئیس اداره محیط زیست مهاباد از ایجاد لاگن های طبیعی و مصنوعی در تالاب کانی برازان مهاباد خبرداد و گفت: دو لاگن طبیعی و مصنوعی (تالاب ها یا دریاچه های دست ساز کوچک) به مساحت یک هکتار و به عمق یک متر در تالاب بین المللی کانی برازان ایجاد شده که ایجاد لاگن ها برای بهبود کیفیت آب و احیا تالاب کانی برازان ضروری است و در کاهش آلاینده ها بسیار موثر خواهد بود .

سخنور با اشاره به اینکه در تالاب کانی برازان مهاباد در حدود 6000 بال پرنده زیست می کنند تصریح کرد: گونه در خطر انقراض اردک سر سفید، اردک مرمری ، اردک تاجدار، غاز خاکستری، اردک نوک پهن، اردک سرحنایی، اردک تاج دار، فیلوش، خروس کولی و حواصیل و... در این تالاب محافظت می شوند تا از شکار انها جلوگیری کرده و محیطی امن برای لانه گذاری این پرندگان در تالاب فراهم شود .

وی همچنین درخصوص نقش تالاب ها در اکوتوریسم و ظرفیت و پتانسیل‌های بالای استان در زمینه گردشگری زمستانی و جاذبه‌های طبیعی استان گفت: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، وجود زیستگاه‌های غنی برای انواع وحوش، به‌خصوص تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی، قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان و نیز وجود انواع گونه‌های بومی حیات‌وحش به همراه انواع رودخانه و آبشار می‌تواند ظرفیت بالقوه‌ای برای صنعت اکوتوریسم استان باشد که تالاب کانی بازان یکی از این پتانسیلهاست و در سایه مدیریت جامع زیست محیطی از تالاب ها و سرمایه گذاری ادارات میراث فرهنگی می توان از ظرفیتهای گردشگری تالاب ها استفاده کرد و موجب توسعه اقتصادی منطقه شد .

وی گفت: استفاده از ظرفیت جوامع محلی و سمن ها در برنامه های حفاظتی تالاب نقش موثری در حفاظت از تالاب داشته و این برنامه الگویی برای سایر تالابهای کشور شده است .

به گزارش ایسنا؛ تالاب کانی برازان مهاباد که در زبان کردی به معنی "چشمه گرازها" است با ۹۲۷ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور در سال 86 به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.