سیدحسین مقتدر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وقف های مرحوم بداق سلطان، امین الاسلام و مجیدخان مکری به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین وقف های این شهرستان آماده صدور سند است و با تحقق آن بخش اعظم وقف های بدون سند شهرستان که بیش از 400 رقبه را در بردارد، سنددار می شود.
به گفته وی این وقف ها در هفت روستای 'بوزه'، 'خاتون باغ'، 'کپه کند'، 'برده میش'، 'بصری'، 'کهریزه ایوبی' و 'باغلوجه' و در شهرستان های بوکان، سقز و مهاباد قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه امسال 17 وقف جدید در شهرستان ثبت شده است، گفت: ارزش این وقف ها بیش از 20 میلیارد ریال بوده که 10 وقف انتفاعی و مربوط به ساخت یا کمک به مسجد و خانه عالم است و هفت مورد آن منفعتی است.
مقتدر با اشاره به اینکه 90 تا 95 درصد وقف های مهاباد با نیت ساخت یا کمک به مسجد انجام شده، افزود: اکنون با انجام مشاوره قبل از وقف، نیت واقفان به سمت کمک به هزینه های بیماران صعب العلاج، ایتام، معلولان، دختران بی سرپرست و چاپ قرآن هدایت می شود.
شهرستان مهاباد در حال حاضر 459 موقوفه و یکهزار و 673 رقبه دارد؛ قدمت اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان حدود 112 سال است و قدیمی ترین وقف که مربوط به دوره صفوی و مرحوم 'بداق سلطان است بیش از 300 سال قدمت دارد.
'بداق سلطان' یا 'بداغ سلطان' فرزند 'شیر خان' از نوادگان 'صارم بیگ مکری' است که به واسطه آثار ارزشمند تاریخی که از خود به جای گذاشته نام وی به درخشندگی خاصی نسبت به اسلاف و اخلاف خویش دارد.
بداق سلطان در سال ۱۰۳۸ ابتدا در میرآباد ساکن شد و سپس محل امروزی مهاباد را به عنوان مرکز قلمرو خود انتخاب کرد؛ آرامگاه فعلی بداق سلطان در مهاباد قرار دارد و وقف های بزرگ بسیاری از وی به یادگار مانده است.
3072/3093
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.