رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید فرهنگ تعایش رادرجامعه نهادینه کرد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حجت الاسلام احمدمبلغی  در نخستین نشست علمی تخصصی تعایش وگفت و گو که در دانشگاه ارومیه برگزارشد به بحث تعایش اشاره کرد و افزود:‌ تعایش امرکلانی است ودامنه آن همه حوزه های مختلفی رادربرمی گیرد که لازم است فرهنگ آن را ایجاد و نهادینه کرد.

وی در خصوص مبنای تعایش تصریح کرد: دو مبنای نیاز انسان به اجتماعی بودن و رابطه میان انسان و خدا امروزه مطرح است که با گسترش مرزها تاثیر هر قوم بر قوم دیگر اشکار می شود وهرچه دوران پیچیده تر می شود اصل این دو مبنا و گفت و گو در لایه لایه زندگی اجتماعی بیشتر نمایان می شود.

حجت الاسلام مبلغی با بیان اینکه ادیان باید رابطه انسان باخدا راگسترش دهند ادامه داد: درفضای اجتماعی نمی توان ازخاستگاه یک دین معنویت دیگر ادیان را تضعیف کرد.

وی افزود: تعارف،تعاشر،تسابق اصول تعایش هستند واگراین اصل ها عملی شوند وبراساس انها سیاست گزاری شده و حوزه ودانشگاه براین اساس عمل کنند دراین صورت تعایش معنا پیدامی کند.

حجت الاسلام مبلغی به تلاش هایی برای نهادینه کردن فرهنگ تعایش اشاره کرد و گفت: بایدمقدسات دین راشناسایی کرد چراکه امروزه بحث مقدسات عامل اختلاف شده و برای ایجاد فرهنگ تعایش و گفت و گو باید قداستهای قرانی ناظر بر بشریت و ادیان دیگر را برجسته تر کنیم.

در ادامه یوناتن بت کلیا دبیر کل اتحادیه جهانی آشوریان در این مراسم افزود: ایران مهد دمکراسی واحترام به ادیان واقوام است و همه آحاد مردم درهرعقیده ودینی آزادانه به تبلیغ دین خود می پردازند و قانون اساسی ایران به ازادی عقیده اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: ایران باداشتن یک درصد اقلیت های مذهبی  نمونه جهانی همزیستی ادیان الهی است و ارومیه پایتخت و نماد بارز این همزیستی است.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.