به گزارش ایرنا با فرا رسیدن 12 ربیع الاول نوای خوش ' یا رسول الله مددی' از مسجدها، تکیه ها و منازل شهری و روستایی کردنشین آذربایجان غربی یا همان ' سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان' به گوش می رسد.
اهل سنت آذربایجان غربی سالیان متمادی است که هر ساله با شکوه ترین جشن ها و شادمانی ها را به رسم عرض ادب در برابر پیامبر بزرگ اسلام به نمایش می گذارند و بدون تردید می توان گفت که هیچ کدام از اعیاد ملی و مذهبی به اندازه میلاد نبی مکرم اسلام در بین اهل سنت از منزلت و ابهت برخوردار نیست.
به گفته یک مردم شناس، مولودی خوانی در این استان از اول ماه ربیع الاول شروع می شود و تا آخر این ماه ادامه می یابد اما اوج مولودی خوانی در دهه اول ماه ربیع الاول و دوازدهم این ماه است.
عیسی عزیزنژاد ادامه داد: مولودی خوانان از بین طلبه های اهل سنت انتخاب می شوند و در حقیقت کسانی هستند که پایبندی، تعهد و ارادتشان به نبی مکرم اسلام و دین مقدس اسلام بر همگان مشخص است.
وی ادامه داد: مولودی خوانان با اشعار کردی به مدح منزلت و شخصیت پیامبر اسلام پرداخته و حاضران مجلس در بین اشعار بر پیامبر اسلام صلوات می فرستند.
وی اضافه کرد: اهل سنت معمولا مقداری لپه و قند به مراسم مولودی خوانی آورده و در کنار مولودی خوانان قرار می دهند تا در این فضای معنوی متبرک شود و سپس این اقلام را در منزل نگهداری کرده و با آغاز فصل کشت در سال جدید با تخم بذرها یا نخودی که می خواهند، بکارند مخلوط می کنند تا محصول سال جدیدشان پر برکت شود.
عزیزنژاد با اشاره به اینکه مجلس مولودی خوانی با قند و شیرینی زینت می یابد و کام حاضران را شیرین می کند، ادامه داد: هر خانواده ای که نیت برگزاری مجلس مولودی خوانی دارد، یک روز قبل آن را به مردم محل، روستا و شهر خود اطلاع می دهد.
این مردم شناس اضافه کرد: مولودی خوانی در بین زنان بسیار کم است ولی زنانی که اقدام به برگزاری مجالس مولودی خوانی می کنند، لباس های سفید می پوشند و به همراه زنان محله و روستای خود در منازل، مولودی می خوانند.
مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت ارومیه نیز اظهار کرد: مولودی خوانی و دف نوازی قدمتی 400 ساله دارد و از سال های متمادی، اهل سنت در ماه ربیع الاول مولودی خوانی و دف نوازی کرده اند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مراسم با شکوه بیشتری برگزار شده است.
ماموستا عبد الرحمن محمد پور با بیان اینکه مولودی خوانی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز می شود، گفت: مولودی خوانان با استفاده از کتاب های مولودی خوانی که توسط علمای اهل سنت نوشته شده و دارای اشعار و ذکرهایی در مدح پیامبر اسلام(ص) است، شعر سرایی کرده و مولودی خوانی می کنند.
وی افزود: مولودی خوانان با صدای خوش اشعار و ذکرهایی چون یا محمد، یا الله و اسماء خداوند متعال را با صدای آهنگین می خوانند و در بین مراسم مولودی خوانی برخی از روحانیان اهل سنت در توصیف عظمت و اخلاق پیامبر (ص) سخنرانی می کنند.
ماموستا محمد پور افزود: مولودی خوانان از بین طلبه های علوم دینی انتخاب می شوند و در بین مردم به دینداری و تدین معروف هستند اما دف نوازان را درویش ها تشکیل می دهند؛ آنان موهای بلندی دارند و با صدای بلند ذکرهایی در شان و منزلت نبی مکرم اسلام می سرایند.
مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت ارومیه افزود: اشنویه، مهاباد و بوکان در جنوب آذربایجان غربی بیشترین مراسم های دف زنی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، مولودنامه اشعاری زیبا و روان در وصف حضرت محمد (ص) از کودکی تا زمان رحلت ایشان است و بعد از پایان این بخش از مراسم، یکی از روحانیون در خصوص عظمت قرآن و شخصیت و رسالت پیامبر اسلام سخنرانی می کند.
بعد از آن موضوع اصلی مولودنامه شروع می شود و آن تاریخچه ای در خصوص قبل از تولد حضرت محمد (ص)، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی، شناخت خدا، عبادت ها و چگونگی بعثت آن حضرت است که با سروده های بسیار روان و شیوا توسط مولودی خوانان خوش صدا خوانده می شود.
در پایان این مراسم با خواندن خطبه الوداع که آخرین خطبه پیامبر اسلام (ص) است، حاضران به احترام حضرت به پا می خیزند و رو به قبله ایستاده آوای خوش 'یا محمد مصطفی' را می خوانند و برای حاضران، شفای بیماران، ترقی اسلام و مسلمانان را به طور دسته جمعی در فضایی سرشار از معنویت و اخلاص و عشق به نبی مکرم اسلام دعا می کنند.
8135 /3072
** گزارش از: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.