رئیس اتاق بازرگانی ارومیه برلزوم بهبود مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حسن انتظار در اجلاس اقتصادی اتاق‌های بازرگانی ارومیه و استان وان ترکیه  که در راستای توسعه تجارت دوجانبه به میزبانی ارومیه برگزار شد، ضمن تاکید برلزوم استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات گفت:ایران و آذربایجان غربی پتانسیل های زیادی برای صادرات به کشورهای مختلف دارد که باید از این پتانسیل استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به تحریم کشور طی سالهای گذشته تصریح کرد: ایران از سوی جهان تحریم شده بود که با تلاش‌های دولت روحانی این تحریم ها برطرف شده است و دولت روحانی برای برقراری ارتباط های جهانی تلاش های زیادی داشته است.

وی گفت: بهتر است در اولین فرصت استانداران آذربایجان غربی و وان بهمراه تیم های اقتصادی نشستی را در یکی از دو استان برای بهبود مبادلات تجاری بین دو کشور برگزار کنند.

انتظار اظهار کرد: با داشتن ۴ گمرک رسمی و ۵۶۰ کیلومتر مرز، بین ایران و ترکیه، تجارت اندک دو کشور  و مشکلات موجود تعجب آور است.

نجدت تاکوا رئیس اتاق بازرگانی وان نیز در این اجلاس افزود: مشکلات مطرحی در خصوص صادرات  مختص ایران و ترکیه نیست با این حال درصددیم  این مشکلات به مقامات مربوطه اعلام شود تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.

وی با بیان اینکه روابط منطقه ای باید افزایش یابد اظهار کرد: افق و آینده ۵ سال آینده که توسط روسای جمهوری ایران و ترکیه امضا شد با رقم ۳۰میلیون دلار و ۳۰۰ قلم جنس است که باید آذربایجان غربی و وان از آن بهره ببرند.

رئیس اتاق بازرگانی وان  گفت: امکان ورود و خروج بدون کارت شناسایی ملی  و پاسپورت بین وان و ایران امکان پذیر نیست و این یکی از مشکلات بین دو منطقه است  درحالی که بین ترکیه، قبرس و گرجستان بدون ارائه اوراق هویت تردد امکان دارد.

وی اظهار کرد: در کشورهای اروپایی با امضا قرارداد شینگن بین ۲۳ کشور براحتی تبادلات تجاری امکان پذیر است درحالی که بین ما و ایران نیاز به بروکراسی های اداری و گمرکی است و حتی اگر این مشکل برطرف شود، گمرک ۲۴ ساعته خدمات نمی دهد.

تاکوا با بیان اینکه به هیچ عنوان از خدمات گمرکی رضایت نداریم اظهار کرد: سطح عوارض گمرکی برای هر کالا با استانداردهای جهانی همگام نیست و هر دوطرف از این اتفاق متضرر می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی وان با بیان اینکه تجارت نیازمند کاهش بروکراسی است گفت: متاسفانه بخاطر وجود بوروکراسی دست و پاگیر نه تنها قادر به تجارت کلان نیستیم بلکه برای تجارت خرد نیاز با توجه به روند کنونی به سختی قادر هستیم به این تجارت بپردازیم.

به گزارش ایسنا؛  هیئت 32 نفره از بازرگانان ترکیه روز گذشته 5 آبان برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی به ریاست نجدت تاکوا رئیس اتاق بازرگانی وان وارد آذربایجان غربی شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.