به گزارش ایرنا، چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز شنبه هفته گذشته /11 شهریورماه جاری/ در حسینیه ثارالله شهر ارومیه آغاز شد و حدود 500 نخبه قرآنی از 31 استان کشور در رشته های مدیحه سرایی، دعاخوانی، حفظ و معارف حدیث، تفسیر قرآن کریم، اذان، حفظ موضوعی قرآن کریم، حفظ 10، 20 و کل قرآن، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق (قرائت) با هم به رقابت پرداختند که در پایان بیش از 55 رتبه ممتاز در همه رشته ها از سوی هیات داوران انتخاب و معرفی شدند.
در این میان نخبگان قرآنی برخی استان ها بسیار خوب درخشیدند و توانستند رتبه های برتر بیشتری را به خود اختصاص دهند.
خوزستان، قم و تهران با هشت رتبه برتر، خراسان رضوی با هفت رتبه، استان مرکزی با چهار رتبه و استان های اصفهان و مازندران با سه رتبه از استان های موفق در بخش برادران این رقابت ها بودند.
پس از این استان ها نیز استان های آذربایجان غربی، البرز، خراسان جنوبی، فارس، اردبیل و قزوین با 2 رتبه برتر نتیجه قابل قبولی را در این مسابقات کسب کردند.
نخبگان قرآنی استان های آذربایجان شرقی، گیلان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، همدان، کرمان و یزد هم یک رتبه برتر را به خود اختصاص دادند.
عملکرد کیفی برخی استان ها بسیار خوب بود و نماینده استان های قزوین، اصفهان و خراسان رضوی توانستند با عملکرد بسیار خوب در رشته های قرائت و حفظ کل که مهمترین رشته های مسابقات سراسری قرآن کریم به شمار می رود، به عنوان نمایندگان کشور به مسابقات مهم بین المللی تهران و مالزی در بهار سال آینده راه یابند.
عملکرد قابل توجه سیدمصطفی حسینی در رشته قرائت، مصطفی اصفهانیان در رشته حفظ کل و مختار دهقان در رشته قرائت از استان های قزوین، اصفهان و خراسان رضوی موجب شد تا این نخبگان به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات بین المللی تهران در رشته قرائت و حفظ کل و مسابقات بین المللی مالزی در رشته قرائت معرفی شوند.

** گذری بر عناوین برتر بخش برادران
در رشته قرائت این رقابت ها سید مصطفی حسینی از قزوین با کسب رتبه ممتاز به عنوان قاری برتر چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه معرفی شد و مختار دهقان از خراسان رضوی، مهدی غلام نژاد از استان تهران و امید حسینی نژاد از خراسان رضوی با کسب رتبه های عالی در رده های بعدی قرار گرفتند؛ مهدی شایق از یزد، سید جاسم موسوی از خوزستان و علی قاسم آبادی از تهران نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
مصطفی اصفهانیان از اصفهان، پیمان ایازی از مازندران، سعید علی اکبری از قزوین و محمد جواد دلفانی از تهران رتبه های ممتاز رشته حفظ کل قرآن کریم را به خود اختصاص دادند و علاوه بر محمدرضا احمدی و محمدجواد مرادی از استان قم، ابوذر کرمی از استان مرکزی و محمدرسول تکبیری از تهران که حائز رتبه های عالی شدند، هیات داوران علی شیخ جامی و محمد خاکپور هر 2 از خراسان رضوی را در رشته حفظ کل شایسته تقدیر شناختند.
در رشته ترتیل، احسان محمدی از استان خراسان رضوی، بهزاد صادق زاده از استان اردبیل و محمدجواد جاوری از استان تهران رتبه ممتاز این رشته را از آن خود کردند و روح الله آقایی از استان قم و مهدی کشاورز از استان فارس نیز رتبه عالی این رقابت ها را به خود اختصاص دادند.
در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم نیز مرتضی سعیدی از استان مرکزی، محمد لائینی از استان مازندران، سجاد قره باغی از استان همدان، محسن محمدی از اصفهان و محمدعلی شریعتی از استان قم رتبه ممتاز و سیدمهدی بنی هاشمی از استان اصفهان رتبه عالی را کسب کرد.
رضا حسنی از استان خراسان رضوی عنوان ممتاز مسابقات رشته حفظ 10 جزء را از آن خود کرد، محمد سیلاوی از خوزستان و محمد شریفی از استان مرکزی رتبه عالی گرفتند و هادی رضایی از کرمان و مصطفی سعیدی از استان مرکزی شایسته تقدیر شناخته شدند.
در رشته دعاخوانی بر اساس رای هیات داوران، حسین یزدان پناه از قم، سجاد براتی از چهارمحال و بختیاری و عمار قلی پور از آذربایجان غربی به ترتیب رتبه های نخست تا سوم این رقابت ها را به دست آوردند.
در رشته تفسیر پس از برگزاری مسابقه نهایی بین پنج نفر نخست، هیات داوران 2 نفر را حائز کسب رتبه نخست دانست که عیسی محمودی از خوزستان و سعید امینایی از قم را شامل می شود.
پس از نفرات اول، سید مجتبی جلیل زاده از خراسان رضوی، صاحب شریفی از خوزستان و حسین محمودی رتبه های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.
در رشته مدیحه سرایی پس از بررسی هیات داوران، تیم های مصباح الهدی، میعاد و آل یاسین هر سه نفر از خوزستان رتبه های اول تا سوم را از آن خود کردند.
همچنین تیم العباد از خوزستان به مقام چهارم رسید و تیم تسنیم از آذربایجان غربی مقام پنجم این رقابت ها را از آن خود کرد.
هاشم وحیدیان از خراسان رضوی مقام نخست رشته حفظ موضوعی قرآن کریم را کسب کرد و محمدرضا فراتی از استان البرز و علی بدری از استان اردبیل رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند؛ همچنین مصطفی فریدونی از خراسان جنوبی و حسین زهدی علیپور از استان قم رتبه های چهارم و پنجم را از آن خود کردند.
در مسابقات بخش اذان محمدحسن توفیق زاده از استان فارس رتبه اول را به خود اختصاص داد و مرتضی معصومی از استان قم و اکبر قنبرزاده از آذربایجان شرقی نیز پس از توفیق زاده رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.
در رشته حفظ و معارف نهج البلاغه در پایان رقابت های این رشته، سیدرضا کاظمی از مازندران، سیدمحسن روحانی از تهران و مهدی حکیمی راد از گیلان رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
همچنین سیدمحمد مجتبی صفائی از قم و حسن فرخی مقدم از ایلام در این رقابت به رتبه های چهارم و پنجم دست یافتند.

** آغاز طرح وقف مشارکتی قرآنی و رونمایی از ترتیل صفحه به صفحه
یکی از مهمترین برنامه های انجام شده در طول برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، وقف مشارکتی قرآنی بود که از روز افتتاحیه این رقابت ها کلید خورد و نتایج خوبی نیز در همان هفته اول به همراه داشت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه وقف قرآنی مشارکتی همزمان با افتتاح چهلمین دوره از مسابقات سراسری قرآن در هفته گذشته رونمایی شده است، گفت: مسئولان و فعالان قرآنی در هفته نخست اجرای این طرح 180 میلیون ریال علاوه بر کمک های مردمی مشارکت کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی افزود: در این هفته 140 میلیون ریال رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، 20 میلیون ریال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، 10 میلیون ریال یکی از نمایندگان مردم ارومیه و 10 میلیون ریال نیز ' وحید وکیلی' قاری برجسته اهل ارومیه در این طرح همکاری کردند.
به گفته وی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عده کثیری از مردم نیز با استفاده از سامانه مبتنی بر تلفن همراه #114*780* در این طرح مشارکت داشته اند.
وی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی ها از هفته آینده به صورت دائم و بر خط میزان مشارکت مردم در این سامانه از طریق رسانه ها اعلام می شود.
یکی دیگر از نتایج مهم برگزاری این رقابت قرآنی در آذربایجان غربی، رونمایی از لوح فشرده ترتیل صفحه به صفحه قرآن کریم بود که توسط حامد ولیزاده نفر نخست رشته قرائت مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سال 1394، آیات قرآن کریم و توسط عباس سلیمی از نخبگان قرآنی کشور نیز ترجمه های آیات قرائت شده است.
به گفته حجت الاسلام ناصر جوانبخت رئیس ستاد اجرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، این لوح فشرده به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تهیه شده و 2 هزار حلقه از آن در حاشیه مسابقات قرآن کریم بین مردم و شرکت کنندگان توزیع می شود.
انتشار روزانه 20 خبر تولیدی توسط رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی نیز از دیگر نتایج برگزاری این مسابقات بود و مانوری کامل از قابلیت های رسانه ای را در این رقابت ها شاهد بودیم.
به گفته محمد پردل، مسئول اجرایی و هماهنگی کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، بیش از 40 رسانه روزانه صدها خبر، مصاحبه، گزارش خبری و تصویری را از این رقابت ها مخابره کرده اند که رقم بسیار قابل توجهی است.
به گزارش ایرنا، از روز گذشته / یکشنبه/ با برگزاری مراسم افتتاحیه، بخش خواهران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در 10 رشته دعاخوانی، مدیحه سرایی، تفسیر قران کریم، حفظ معارف حدیث، حفظ موضوعی، حفظ 10، 20 جزء و کل قرآن کریم، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل آغاز شده است و تا یکشنبه هفته آینده / 26 شهریورماه جاری/ ادامه می یابد.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.