به گزارش ایرنا، سید فتاح کبیری روز سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: قرار است 15 و 16 مهرماه امسال همایش بین‌المللی شمس‌تبریزی در خوی برگزار ‌شود که صدها اثر از 19 استان ایران اسلامی و از کشورهای روسیه، سوریه، بنگلادش، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان و هندوستان به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
وی ادامه داد: این مقالات در حوزه های بررسی اندیشه های شمس تبریزی، رابطه شمس و مولانا و بررسی عرفان اسلامی - ایرانی است.
کبیری گفت: حضور دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، برخی از وزرا، سفیران و رایزنان برخی کشورهای خارجی و همچنین برگزاری برخی کنسرت های موسیقی از دیگر برنامه های این همایش بین المللی است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای شناساندن بیش از پیش شمس تبریزی و بهبود وضعیت عمرانی بارگاه شمس در خوی اظهار کرد: چاپ کتاب زندگی نامه شمس تبریزی و ارسال آن به سراسر کشور، اختصاص‌ 45 میلیارد ریال اعتبار ویژه برای ساخت بارگاه شمس تبریزی از سوی سازمان برنامه و بودجه، و 10 میلیارد ریال از سوی استانداری آذربایجان غربی از جمله این اقدامات است.
به گزارش ایرنا، شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' شمس پرنده' بود.
شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.
روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.
همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در این خوی برگزار می شود.
شهرستان خوی در 134 کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی واقع است.
7133/2093**خبرنگار: سعید فرجی**منتشر کننده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.