به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد افزود: امام راحل با نفوذ در قلب ها به محور وحدت تبدیل شده و این وحدت و انسجام تاکنون ادامه یافته است.
وی با اشاره به اینکه آثار نفوذ امام خمینی (ره) در قبل های مردم همچنان باقی است، ادامه داد: همه ملت باید در یک مسیر قرار گیرند تا حکومت اسلامی قدرت و عظمت خود را حفظ کند.
وی با اشاره به اینکه امام رضوان الله تعالی یک حقیقت همیشه زنده است، اضافه کرد: اهداف و رسالت 15 خرداد باید در سایه حفظ اتحاد و انسجام ملی زنده بماند و این مورد موضوع نیز مورد تاکید امام راحل بود.
سعادت افزود: مسیر مورد تاکید امام خمینی (ره) تاکنون در کشور ادامه یافته است و مردم هم این مسیر را با نفی حکومت ظالم و استقرار حکومت اسلامی دنبال می کنند.
وی ادامه داد: امام از مردم در تعیین سرنوشت آینده مملکت استفاده می کردند و این یعنی مردم پایه و اساس این نظام مردم سالاری دینی هستند.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: مردم بر سر آرمان های امام راحل هستند و با حضور پر شور خود در صحنه های سیاسی، مسیر و آینده کشور را خودشان تعیین می کنند‌ و این باعث شده است تا جهان مات و مبهوت این اقتدار و همبستگی و حضور حداکثری باشد.
سعادت بیان کرد: ما توصیه امام را عمل می‌کنیم تا توطئه های دشمنان جمهوری اسلامی ایران خنثی شود و دنیا بداند مردم ایران تعیین کننده مسیر کشور هستند.
وی گفت: انتخابات اخیر نشانگر این بود که نهضت امام خمینی(ره) همچنان زنده است و مردم ادامه دهنده این نهضت هستند؛ مسئولان باید در امر خدمت گذاری دقت کنند و شان مردم را در جامعه حفظ کنند.
وی ادامه داد: ایران یکی از پایگاه‌های جهانی مستضعفان است که مسیر حکومت جهانی اسلام را در پیش گرفته است تا نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی را به حکومت امام زمان(عج) وصل کند.
به گزارش ایرنا قیام 15 خرداد 1342 شمسی با ماه محرم مصادف بود و امام خمینی در عـصـر عاشـورای سال 1383 هجری قمری ( 13 خرداد 1342شمسی ) در مـدرسه فیضیـه نطق تاریخـی خـویـش را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود ایراد کرد .
در همیـن سخنرانی بـود که امام خمیـنی بـا صدای بلند خطاب به شاه فرمـود: آقا مـن به شما نصیحت مـی کنـم، ای آقای شـاه ! ای جنـاب شاه! مـن به تو نیصحت می کـنم دسـت بـردار از این کارها، آقا اغـفـال می کنند تو را. مـن میل ندارم کـه یـک روز اگر بـخـواهـند تـو بـروی، همه شکر کـنند ... اگر دیکـته می دهند دسـتت و می گـویند بخـوان، در اطـرافـش فکـر کـن .... نصیحت مرا بـشـنـو ... ربط ما بیـن شـاه و اسرائیل چیست که سازمان امنیت مـی گـوید از اسرائیـل حرف نزنیـد ... مگر شاه اسـرائیلـی است ؟
شاه فـرمان خامـوش کـردن قیـام را صادر کـرد و نخست جمع زیادی از یاران امام خمینـی در شـامگاه 14 خرداد دستگیـر و ساعت سه نیمه شب ( سحـرگاه پانزده خـرداد 42 ) صـدها کماندوی اعـزامـی از مرکز، منزل حضرت امـام را محاصره کردند و ایشان را در حالیکه مشغول نماز شب بـود دستگیـر و سـراسیـمـه بـه تهـران بـرده و در بازداشــتگاه باشگاه افـسـران زنـدانـی کـردنـد و غروب آنروز به زندان قـصر مـنتقل کردنـد.
صـبحگاه پـانـزده خـرداد خبـر دستگیری رهـبـر انقلاب بـه تهـران، مـشهـد، شیـراز و دیگـر شهرها رسیـد و وضعیتـی مشـابه قـم پـدید آورد.
نزدیکترین ندیم همیشگی شاه، تیمـسار حسیـن فردوست در خاطراتش از بکارگیری تجربه ها و همکاری زبـده ترین ماموران سیاسی و امـنیـتی آمریکا برای سرکـوب قیام و هـمچنیـن از سراسیمگـی شاه و دربـار و امرای ارتـش و ساواک در ایـن ساعـت ها پرده بـرداشـتـه و تـوضیح داده بود که چگـونه شـاه و ژنـرال هـایـش دیـوانه وار فرمان سرکـوب صادر می کردند .
امام خمینـی، پـس از 19 روز حبـس در زنـدان قـصـر بـه زنـدانـی در پـادگـان نظامـی عشـرت آبـاد منتقل شـد .
با دستگیری رهبـر نهـضـت و کـشتار وحشیانه مـردم در روز 15 خـرداد 42، قیام ظاهرا سرکوب شد و امـام خمینی در حبـس از پاسخ گفتـن بـه سئوالات بازجـویان، با شهـامت و اعلام ایـنکه هیـئـت حاکمه در ایـران و قـوه قضائیه آن را غیر قـانـونـی و فـاقـد صلاحیت مـی داند، اجتـناب ورزیـد.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.