موسی صمیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر، موفق تر از پلیس عمل می کنند و باید وارد این عرصه خطیر شوند و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را ترویج دهند.
وی با بیان اینکه مصداق های امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناشناخته مانده است، گفت: معروف و منکر به خوبی در جامعه مورد شناسایی قرار نگرفته است و مصداق ها برای مردم روشن نیست.
وی با طرح این سوال که آیا سفره های افطاری در رستوران های گران قیمت با غذاهای متنوع منکر نیست؟ ادامه داد: جای تعجب است که خانواده هایی برای افطار کردن غذای مناسب ندارند و رستوران های گران قیمت، سفره های متنوع افطاری پهن می کنند که در برخی موارد میهمانان این سفره ها حتی روزه هم نیستند.
وی اسراف، انحراف های اجتماعی، اعتیاد، افترا، تهمت و تخلف در فضای مجازی را نیز جزو منکرات عنوان کرد و افزود: امر به معروف در این زمینه ضروری است.
وی ادامه داد: برخی ها منکر را تنها مدل پوشش جوانان و بیرون ماندن چند تارموی یک دختر می دانند در حالیکه منکرات بزرگتر در میان مردم مخفی مانده است.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی با تاکید بر ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در میان تمامی جوانان و با پوشش های متنوع، ادامه داد: برای هدایت جوانان باید پای صحبت برخی از آنان که نوع لباسشان چندان مناسب نیست، نشست و برخوردی متواضعانه با آنان داشت.
استاد حقوق دانشگاه های آذربایجان غربی اظهار کرد: وقتی همایشی با موضوع حجاب برگزار می شود، تنها زنان با حجاب دعوت می شوند و برای آنان از حجاب می گویند در حالیکه سایر بانوان نیز باید حضور داشته باشند.
وی افزود: در حالی که امر به معروف و نهی از منکر قواعد خاصی دارد و باید روانشناسانه با آن برخورد شود، امران به معروف و ناهیان از منکر در بیشتر موارد ناشیانه عمل می کنند.
وی افزود: ما با ندانم کاری خود، بزرگترین ظلم را به امر به معروف و نهی از منکر کرده ایم و نتیجه آن فراموش شدن آسیب های بزرگ و برجسته سازی آسیب های کوچک است.
به گزارش ایرنا با توجه به نقشی که امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح جامعه و فرد دارد، ضرورت طرح بحث از این دو واجب بزرگ الهی بر کسی پوشیده نیست و اگر این حقیقت را باور کنیم که امر به معروف باعث احیاء دین و ضامن اجرای قوانین و دستورات اسلام می شود، لازم است تا با طرح این مباحث مردم را به این وظیفه مهم آشنا کرد.
باید اعتراف کرد که در اثر کوتاهی نخبگان حوزه و دانشگاه در طرح و تبیین این مباحث هنوز بسیاری از افراد از مسائل ابتدایی امر به معروف و نهی از منکر بی اطلاع هستند.
بسیاری از مردم توجه ندارند که امر به معروف نیز همانند نماز و روزه بر آنان واجب است و بر فردی که به سنّ تکلیف می رسد هم زمان با وجوب نماز و روزه امر به معروف و نهی از منکر نیز بر او واجب می شود.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.