وحید حسن‌زاده روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عمده محصولات صادراتی و ترانزیتی از گمرک پلدشت شامل محصولات کشاورزی و لبنی، پتروشیمی، پلاستیک، آهن‌آلات و مس، پنبه، کاشی، سرامیک و لوازم ساختمانی بوده است.

وی با بیان اینکه گمرک پلدشت دومین گلوگاه مرزی کشور با جمهوری آذربایجان است، بیان کرد: با راه‌اندازی تمام رویه‌های تجاری گمرک، مبادلات از این مرز افزایش یافته است.

مدیر گمرک پلدشت با بیان اینکه مرز ترکیه با کشور ایران به علت شیوع ویروس کرونا بسته شده است، گفت : صادرات اقلام همچنان با اصول پروتکل‌های بهداشتی به جمهوری خودمختار نخجوان ادامه دارد.

بازرگان ماکو، سرو ارومیه، رازی خوی، صنم‌بلاغی پلدشت و تمرچین پیرانشهر پنج پایانه مرزی آذربایجان‌غربی به شمار می رود.

آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و به دلیل دارا بودن پنج پایانه و ۹ گمرک مرزی ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی دارد.

در این میان پایانه و گمرک پلدشت با وجود ظرفیت‌های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره‌مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.

پلدشت در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و شمالی‌ترین نقطه آذربایجان‌غربی واقع است و در سال ۱۳۸۸ از ماکو جدا شد و به جمع شهرستان‌های این استان پیوست؛ پایانه و گمرک مرزی پلدشت نیز در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس قرار گرفته و یکی از دروازه‌های ترانزیت کالا از ایران به اروپاست.

مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.