کریم علیزاده‌آذر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد، یکهزار و ۴۰۰ نفر به صورت تلفنی و ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیز با مراجعه به صورت حضوری از خدمات این مراکز بهرمند شده‌اند.

وی با بیان اینکه پنج مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در مهاباد فعال است، ادامه داد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراکزی هستند که قابلیت ارایه خدمات آموزشی، مشاوره، درمان و پیشگیری و کاهش آسیب را به افراد در معرض خطر ابتلا به «اچ ای وی» و مبتلایان به ایدز و بیماری‌های آمیزشی را فراهم می‌­کند.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت پنج جلسه آموزشی در کمپ‌های ترک اعتیاد، ۱۷ جلسه آموزشی در مدارس مهاباد برای گروه‌های هدف و پنج جلسه آموزشی در سطح اداره‌های مهاباد برگزار شده‌است.

رییس مرکز بهداشت مهاباد اضافه کرد: تدوین ۶ برنامه آموزشی با همکاری رسانه ملی، همکاری با مرکز DIC (تحت درمان مستقیم) و شناسایی نقاط پرخطر از قبیل محل معتادان تزریقی، افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی و ارزیابی این افراد با انجام تست سریع بیماری ایدز برای بیش از ۶۰ نفر از افراد شناسایی شده از دیگر برنامه‌های این مرکز در ۹ ماهه امسال بوده‌است.

علیزاده آذر اظهار داشت: همه افراد می‌توانند با حضور در این مراکز از خدمات اطلاع‌رسانی و انجام تست‌های اولیه تشخیص ایدز بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: واحد مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت همه‌روزه به غیر از روزهای تعطیل آماده مشاوره و پاسخگویی به مراجعان بوده و خدمات ارائه شده در این مرکز رایگان است.

وی اضافه کرد: مشاوره به صورت حضوری در محل مرکز خدمات جامع «صلاح‌الدین» واقع در چهارراه آزادی و یا تلفنی با شماره تماس ۰۴۴۴۲۲۴۸۴۲۲ انجام می‌گیرد.

ایدز که عامل آن ویروس اچ آی وی است سبب تحلیل رفتن قدرت دفاعی بدن شده و فرد بیمار را در برابر هر نوع میکروب مضری آسیب‌پذیر می‌سازد و سرانجام به مرگ فرد مبتلا می‌انجامد.
تماس جنسی، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین از شناخته شده ترین راه های انتقال ویروس بیماری ایدز هستند.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و دارای یک بیمارستان، ۶۸ خانه بهداشت، ۱۸ مرکز سلامت روستایی و شهری، ۱۰ پایگاه سلامت و بیش از ۲۰۰ مطب خصوصی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.