به گزارش ایرنا، اسماعیل اسفندیاری‌پور روز چهارشنبه در این آیین گفت: در سال زارعی جدید ۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت گندم خواهد رفت که از این میزان، ۲ میلیون هکتار به صورت آبی و چهار میلیون آن نیز به صورت دیم خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش بینی میشود که از این مقدار اراضی زیر کشت گندم در سالزراعی جاری ۱۴.۵ میلیون تُن گندم برداشت شود.

وی از کشت گندم به عنوان بزرگ‌ترین فعالیت اقتصادی در سطح کشور یاد کرد و افزود: برای کشت گندم در سال زراعی جاری ۴۷۰ هزار تن بذر  در ۴۷ رقم گندم آبی و ۱۹ رقم گندم دیم و سرجمع ۶۶ رقم در پهنه سرزمینی به تناسب و شرایط سازگاری اقلیمی در نقاط مختلف کشور مورد کشت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد بذر گندم مصرفی در داخل تولید می‌شود افزود: کشاورزان از بذر اصلاح شده و مورد تایید جهاد کشاورزی استفاده کنند تا افزایش عملکرد در سطح زیر کشت داشته باشند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم اضافه کرد: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور ارقام آبی و موسسه تحقیقات دیم تولید ارقام گندم دیم را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه از نظر تولید گندم، کشور هم‌اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارد اظهار داشت: تولید امسال گندم بسیار مناسب بود و امید می رود در سال آتی نیز  این روند همچنان افزایش داشته باشد.

اسفندیاری‌پور گفت: همه بذور گندم در داخل بوسیله شرکت‌های بخش خصوصی و با سازماندهی و نظارت بخش دولتی براساس قانون بذر کشور تولید و هر ساله ارقام جدید بذر از سوی مراکز تحقیقاتی معرفی، تکثیر و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

در این مراسم مجری طرح گندم کشور به صورت نمادین نخستین کشت گندم را توسط تراکتور رسما آغاز کرد.

شهرستان بوکان با ۱۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت هر ساله مقام نخست تولید گندم آذربایجان غربی را به خود اختصاص می دهد و بر این اساس این شهرستان، انبارغله استان لقب گرفته است. 

در سال زراعی گدشته ۷۴ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت که از این مقدار ۶۴ هزار هکتار به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شد.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.