امام جمعه ما‌کو گفت: از دیدگاه قرآن کریم تبعیت از سنت‌های آباء و اجدادی و فرهنگ باستانی زمانی صحیح است که دارای یک دلیل عقلی و یا نقلی معتبر باشد، ولی اگر هیچ گونه دلیلی نداشته باشند، قابل تبعیت نیست.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی در بخشی از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهرستان ماکو با تاکید براینکه در آستانه چهارشنبه سوری قرار گرفته‌ایم افزود: یک فرد مومن باید قبل از انجام کاری بیندیشد که آیا از دیدگاه قرآن کریم چهارشنبه سوری مورد تأیید شارع مقدس است یا نه و بعد وارد عمل شود.

وی ادامه داد: از دیدگاه قرآن کریم اگر یک سنت، عقیده و رفتاری که به ارث رسیده است دارای دلیل عقلی و یا نقلی معتبر بود، تبعیت از آن صحیح است؛ و اگر اینگونه نبود پیروی از آن مصداق پیروی کورکورانه است که هر انسان عاقلی خود و دیگران را از آن برحذر می‌دارد.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد:از جمله سنت‌های قدیمی ایرانیان مراسم چهارشنبه سوری است که هر ساله برگزار می شود که نه دلیل عقلی برای درستی و مفید بودن آن وجود دارد و نه دلیل نقلی معتبری از آن پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این کار، خرافه‌ای بیش نیست.

وی بهترین جایگزین برای این کار، در آستان عید نوروز و ایام ولادت با سعادت امیر مؤمنان علی بن ابیطالب (ع) را کمک کردن به مستمندان و نیازمندان عنوان کرد.

امام جمعه ماکو عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری را راه تحول دستگاه قضا یاد کرد و افزود: در حکم رهبر معظم انقلاب برای آقای رئیسی، جهت ایجاد تحول در دستگاه قضا، هشت توصیه و مطالبه مطرح شده است که از آن می توان در همه فصول تحول، مردمی بودن، انقلابی بودن و ضد فساد بودن دستگاه قضا، توجه دستگاه قضا به سرمایه‌ نیروی انسانی، احیای حقوق عامه‌ی مردم و ملاحظه در برخورد قضائی و غیره اشاره کرد.

وی همچنین در ادامه در تشریح الزامات مردمی بودن‌دستگاه قضا گفت: دستگاه قضائی باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و نیز علاوه بر چابک سازی مراجع قضایی، کرامت ارباب رجوع حفظ شود.

حجت الاسلام هاشمی اعتکاف را از سنتهای حسنه پیامبر اکرم اسلام(ص) یاد کرد و گفت: قبل انقلاب این عمل بسیار کمرنگ بود که به برکت انقلاب اسلامی ایران در سرتاسر ایران پهناور این عبادت روح پرور به جد پیگیری می شود‌.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.