کامیار داهیم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله سوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی دام سنگین گاو، گوساله و گاومیش در سطح دامداری های استان در هفته جاری آغاز شد و به مدت 30 روز کاری ادامه خواهد داشت.
وی گفت: دام ها در سه هزار و 500 واحد اپیدمیولوژیک در مدت یکماه با همکاری 90 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت 18 اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی می شوند.
وی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.
داهیم گفت: جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام ها در مدت زمان اجرای طرح باید خودداری شود.
وی بیان کرد: واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد اما باید توجه داشت رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات توسط دامداران در کنار برنامه واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری موثر است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای هفت میلیون واحد دامی است که بهره برداران در کنار کشاورزی به پرورش آنان می پردازند.
مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده است تا دام ها و طیور استان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند و به نمونه برداری مستمر نیازمند باشند.
همه ساله جمعیت دام های سنگین در چهار نوبت و دام های سبک در یک نوبت علیه بیماری تب برفکی در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود؛ تلفات این بیماری در دام های بالغ کمتر اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.