به گزارش ایرنا «جواد آقازاده» شامگاه سه شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهل سالگی انقلاب اسلامی در ارومیه افزود: در پنج سال گذشته 533 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه بهداشتی شهری و روستایی هدفگذاری و راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه 600 هزار نفر در این دوره از افراد ساکن در حاشیه شهرها تحت پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: همه روستاهای استان تحت پوشش مراکز جامع سلامت روستایی و مراکز جامع شهری قرار دارد.
وی گفت: بیماری‌های مانند فلج اطفال، تیفوئید و سرخک پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریشه‌کن و بیماری‌هایی مانند تب مالت در استان مهار شد.
آقازاده با اشاره به اینکه چندی پیش دستور ایجاد آمبولانس هوایی در آذربایجان‌غربی توسط وزیر بهداشت صادر شد، اظهار داشت: این موضوع انتقال بیماران را تسهیل می کند و مرگ و میر مادران را با توجه به وجود قابلیت‌های بیمارستان تخصصی زنان کاهش می دهد.
وی به توسعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: چهار هزار و 500 دانشجو در رشته‌های مختلف در دانشکده های پزشکی، داروسازی، پرستاری، پیراپزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه در سطح استان 12 رشته تخصصی پزشکی وجود دارد، گفت: این دانشگاه در 2 رشته فوق تخصصی پیوند کلیه و بیهوشی قلب پذیرای دانشجویان است.
وی اضافه کرد: این استان قطب پیوند کلیه در منطقه شمالغرب بوده و 2 هزار و 800 پیوند در این استان تاکنون انجام شده که بیانگر پیشرفت استان در بخش های آموزش و پژوهش است.
وی بیان کرد: با رشد جمعیت استان در آینده ساکنان این منطقه نیاز به بیمارستان های تخصصی مختلفی خواهند داشت و برای امر نیز برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه بیمارستان‌های مختلفی در سطح استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شد، افزود: در این راستا آزمایشگاه رفرنس با 6 هزار مترمربع و کلینیک تدبیر در ارومیه احداث شده، بیمارستان آیت‌الله طالقانی توسعه پیدا کرده و بیمارستان تخصصی زنان با 300 تخت بیمارستانی در ارومیه در دست ساخت است.
وی جذب منابع مالی را مهمترین عامل در اتمام طرح های سلامت بیان کرد و افزود: تلاش می شود بیمارستان آیت الله خویی در شمال استان طی هفته سلامت به بهره برداری برسد ولی وضعیت فعلی اقتصادی موجب کندی روند احداث طرح ها شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال 200 تخت به مجموع تخت های نقده افزوده شد، بیان کرد: بیمارستان مهاباد پس از پیروزی انقلاب احداث و بیمارستان 370 تختخوابی جدید در این شهرستان کلنگ زنی شد.
وی ادامه داد: در بوکان هم 100 تخت به مجموع تخت های بیمارستانی افزوده شد و بیمارستان جدیدی در قالب فاز توسعه با 200 تخت در این شهرستان در دست احداث است.
وی با بیان اینکه در میاندوآب بیمارستان جدیدی احداث می شود، گفت: در پیرانشهر بیمارستان جدید 167 تختخوابی در حال احداث می باشد.
آقازاده افزود: شاخص تخت بیمارستانی در استان که یک تخت به ازای هر هزار نفر بود هم اکنون به 1.4 به ازای هر هزار نفر رسیده و آذربایجان غربی هم اکنون در شاخص تخت بیمارستانی 0.1 (یک دهم) از میانگین کشوری عقب است.
به گزارش ایرنا امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و در این مدت شاخصه های مختلف در کشور و آذربایجان غربی رشد جهشی داشت.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.