رییس شبکه دامپزشکی بوکان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح واکسیناسیون علیه این بیماری به مدت یک ماه در راستای ایمن کردن 16 هزار راس از جمعیت دام سنگین در این شهرستان آغاز شده است.
اسماعیل محمدیانی اظهار داشت: واکسیناسیون گاو و گوساله علیه بیماری لمپی اسکین از 29 دی ماه سال جاری توسط پنج اکیپ 2 نفره دامپزشکی در روستاهای این شهرستان آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه لمپی اسکین یک بیماری نوپدید ویروسی مختص گاو و گوساله است که با علایم تب، تاول های پوستی، کم اشتهایی، ورم دست و پا و لنگش در دام ها بروز می کند، ادامه داد: کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، آسیب های پوستی و میزان واگیری بالا و تلفات از مهمترین عوارض این بیماری است.
وی با بیان اینکه شیوع این بیماری از نظر اقتصادی زیان جبران ناپذیری برای دامداران به دنبال دارد، گفت: مهمترین و ارزان ترین راه پیشگیری از این بیماری واگیر دامی، واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای دامداری است.
محمدیانی ادامه داد : در اجرای صحیح و پوشش مناسب واکسیناسیون پیش بینی شده، برای کنترل بروز بیماری از تمامی دامداران درخواست می‌شود با اکیپ‌های مایه کوب دامپزشکی اعزامی، همکاری لازم را به عمل آورند.
رییس شبکه دامپزشکی مهاباد نیز گفت: مایه کوبی 22 هزار راس دام سنگین این شهرستان، علیه بیماری لمپی اسکین با همکار چهار گروه دامپزشکی در واحدهای دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان آغاز شده و تا مایه کوبی تمامی جمعیت دام سنگین تداوم دارد.
بایزید حسن پور اضافه کرد: واکسن مورد نیاز این طرح به صورت رایگان از سوی دولت تامین شده و دامداران تنها هزینه مایه کوبی و به ازای هر راس 20 هزار ریال را پرداخت می کنند.
وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته هیچ مواردی از این بیماری در مهاباد مشاهده نشده، افزود: این طرح تنها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری در بین دام های سنگین اجرا می شود.
وی یادآور شد: بیماری لمپی اسکین در سال 1392 از طریق مرزهای غربی وارد کشور شد و با شیوع آن در جمعیت دامی استان خسارت زیادی به دامداران وارد کرد.
حسن پور با اشاره به اینکه دام های آبستن سنگین و گوساله های کمتر از سه ماه سن تحت پوشش این طرح قرار نمی گیرند افزود: دامداران در صورت هر گونه سوالی در مورد اجرای این طرح می توانند با شماره تلفن های 42442228 و 42442229 با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا، بیماری لمپی اسکین یا (LSD ) نوعی بیماری عفونی حاد تا مزمن ، عموماً با ضایعات پوستی در گاو ها است که عامل آن ویروسی از خانواده Pox virus است.
این بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.
7510/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.