آزاده وحیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد یکهزار و 800 نفر به صورت تلفنی و 2 هزار و 100 نفر نیز با مراجعه به صورت حضوری از خدمات این مراکز بهرمند شدند.
وی با بیان اینکه پنج مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در مهاباد فعال است، ادامه داد: مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراکزی هستند که قابلیت ارایه خدمات آموزشی، مشاوره، درمان و پیشگیری و کاهش آسیب را به افراد در معرض خطر ابتلا به «اچ ای وی» و مبتلایان به ایدز و بیماری های آمیزشی را فراهم می­کند.
وحیدی اضافه کرد: تمامی افراد جامعه می توانند با حضور در این مراکز از خدمات اطلاع رسانی و انجام تست های اولیه تشخیص ایدز بهره مند شوند و روانشناسان و متخصصان حاضر در این مراکز و پایگاه ها هم آگاهی های لازم را در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقال و مقابله به افراد ارایه می دهند.
وحیدی بیان کرد: در این مدت داروی «پروفیلاکسی» برای تعداد محدودی از بیماران ایدز و اجرای آزمایش های تشخیص سریع اچ آی وی برای بیش از یکهزار نفر از مادران باردار در قالب طرح PMTCT (پیشگیری از انتقال HIV و سفلیس از مادر به کودک) انجام شده است.
به گزارش ایرنا ایدز که عامل آن ویروس اچ آی وی است سبب تحلیل رفتن قدرت دفاعی بدن شده و فرد بیمار را در برابر هر نوع میکروب مضری آسیب پذیر می سازد و سرانجام به مرگ فرد مبتلا می انجامد.
تماس جنسی، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین از شناخته شده ترین راه های انتقال ویروس بیماری ایدز هستند.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و دارای یک بیمارستان، 68 خانه بهداشت، 18 مرکز سلامت روستایی و شهری، 10 پایگاه سلامت و بیش از 200 مطب خصوصی است.
9903/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.