رضا رحمانی روز پنجشنبه در جشن گرامی داشت روز صنعت و معدن در تبریز توجه به تولید داخلی را جزو رویکردهای اساسی دولت خواند و گفت: امسال طرح های ویژه ای در زمینه های مختلف از جمله توسعه صنایع دریایی، نساجی، کیف کفش و پوشاک برای خروج از شرایط موجود تعریف شده است.
وی اعلام کرد: در مشهد طرح توسعه پوشاک و در تبریز طرح توسعه کفش اجرا می شود.
رحمانی از احداث آزمایشگاه مرجع با دانش ایتالیایی در زمینه چرم در تبریز خبرداد و گفت: 10 هزار واحد صنعتی و معدنی نوسازی می شود.
وی با بیان اینکه درصدد تکمیل زنجیره ارزش فلزات فولاد ، مس و آلومینیوم هستیم، این رویکرد را همسو با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اشتغال بخش هم با تکمیل زنجیره تولید افزایش قابل توجهی خواهد داشت .
رحمانی با بیان اینکه نفلین سینیت سراب در شرف نتیجه گیری است، گفت: در زمینه مس آذربایجان هدف نهایی تنها تولید کاتد نیست بلکه این شروع جهش اقتصادی در استان خواهد بود .
وی توسعه صنایع پایین دستی مس را از رویکردهای دولت عنوان کرد و گفت: سهم تولید ناخالص داخلی با توجه به این حوزه افزایش می یابد.
وی بر راه اندازی شهرک تخصصی مس تاکید کرد و افزود: طرح های کوچک مس با مشارکت بخش خصوصی باید فعال شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز هم با بیان اینکه مردم اذربایجان شرقی در سخت ترین شرایط برای اقتدار کشور تلاش کرده اند، ادامه داد: برای فراهم کردن زیر ساخت های لازم در جهت ارتقای جایگاه اقتصاد استان نیاز به همکاری بیشتر سیاست مداران به خصوص نمایندگان مجلس هستیم.
صمد حسن زاده با بیان اینکه بخش خصوصی کشور نمی تواند تمامی خسارت های ناشی از سیاست گذاری های غلط را متحمل شود، بر کنترل نقدینگی تاکید کرد.
وی افزود: نداشتن سیاست صحیح بانکی و ایجاد فضای رانت و قاچاق موجب بی نظمی اقتصادی و از بین رفتن سرمایه های ملی و تضعیف حقوق بخش خصوصی شده است.
حسن زاده اظهارداشت: در اثر نوسانات نرخ ارز بیشتر واحدهای تولید متحمل خسارت شدند و تعدادی در خطر ورشکستگی قرار گرفته اند .
وی بی اعمتادی ملی و نا امن شدن فضای کسب و کار را حاصل سیاست های نادرست اقتصادی دانست و گفت: میخ کوب کردن نرخ ارز با 4200 تومان به علت ضعف نظارتی و کنترلی موجب سوء استفاده عده ای و تاراج رفتن سرمایه ملی شد .
رییس انجمن تولید کنندگان شیرینی و شکلات استان گفت: باید قبول کنیم که در شرایط عادی نیسیتیم و جنگ واقعی و با برنامه علیه کشور شروع شده است ولی به نظر می رسد وخامت وضعیت را درک نکرده ایم.
یونس ژائله تشکیل اتاق فکر اقتصادی در کشور را پیشنهاد کرد و گفت: کسانی هستند که با ایده های راهبردی می توانند ما را از بحران خارج کنند.
وی کارگران را سرمایه های اصلی واحدهای تولیدی دانست و گفت: در این روزهای سخت توجه بیشتری به این نیروها کنیم .
ژائله با اشاره به اینکه عده ای از طریق رانت یک شبه کارت بازرگانی گرفته و ارز دولتی استفاده کردند، گفت: بخش تولید نقدینگی لازم برای سوء استفاده از نوسانات نرخ ارز را ندارد و کسانی خارج از بخش تولید از این فرصت ها استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: امروز دیگر فرصت اشتباه نیست و باید اختلاف ها را کنار گذاشت و برای مردم و کشور تلاش کرد.
رییس خانه صنعت ومعدن آذربایجان شرقی با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش تولیدکننده های داخلی در جهت استقلال و خودکفایی است بر فرهنگ سازی مصرف تولیدات ایرانی و افزایش اعتماد مردم به کالای ایرانی تاکید کرد .
محمد حسین باقری خاطرنشان کرد: طراحی محصولات جدید می تواند سهم تولید داخلی از تقاضای موجود را افزایش دهد.
در این همایش از واحدهای برتر تولیدی استان آذربایجان شرقی تجلیل شد.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.