عباس آخوندی روز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان ورزقان با تاکید بر اینکه محور توسعه این منطقه ارتقا در اتصال زمینی به فرامرزی است، افزود: با توجه به وجود منابع عظیم و ارزشمند مس و منابع گردشگری مهم و طبیعت بکر به خصوص جنگل های ارسباران، در تلاش هستیم تا بزرگراه خواجه به ورزقان را تا بخش خاروانا و مرز نوردوز اتصال دهیم.
وی، طول این مسیر را از تبریز تا خاروانا و مرز نوردوز 100 کیلومتر اعلام و اظهار کرد: مقدمات اجرای کار و تامین اعتبار با شرکت ملی مس ایران و وزارت راه و شهرسازی انجام یافته و تلاش می کنیم با اجرای این طرح شهرستان ورزقان و آذربایجان شرقی از این طریق به کشورهای حوزه قفقاز از جمله ارمنستان و آذربایجان و ترکیه اتصال زمینی داشته باشد.
آخوندی اضافه کرد: با ایجاد ثروت جدید از این طریق، شهرستان ورزقان با توجه به وجود ظرفیت های مس و طرح های توسعه آن می تواند در آینده، رونق اقتصادی و اشتغال را رقم بزند.
به گزارش ایرنا، ​وزیر راه و شهرسازی همچنین از روند اجرایی بزرگراه خواجه - ورزقان بازدید و از نزدیک روند اجرایی آن را مورد بررسی قرار داد.
آخوندی، پیشرفت فیزیکی این طرح را خوب ارزیابی کرد و از شرکت ملی مس ایران به جهت سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد تومانی در اجرای این بزرگراه به طول 35 کیلومتر قدردانی کرد.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در خانه ملت نیز در این نشست شورای اداری از انعقاد قرارداد اجرای طرح های توسعه مس سونگون در ورزقان خبر داد و گفت: شرکت خارجی اجرای این طرح ها مشخص شده و شرکت ملی مس ایران تا دو ماه آینده کار شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه ذوب و پالایش با ظرفیت تولید یکصد هزار تن مس کاتد، کارخانه اسید سولفوریک و کود شیمیایی را با اعتبار 5 هزار میلیارد تومان آغاز می شود.
علی علیزاده از طرح گردشگری اتصال قلعه جوشین ورزقان به قلعه بابک در شهرستان کلیبر به طول 50 کیلومتر خبر داد و افزود: با توجه به قرار گرفتن مسیر این قلعه ها در جنگل های ارسباران و روستاهای جنگل نشین که همچنان آداب و سنن خاص و سنتی در این روستاها دست نخورده مانده است، می تواند صنعت گردشگری و توریسم را در استان و کشور ارتقا و بی نظیر کند.
وی ادامه داد: اقدامات مطالعه این طرح مهم گردشگری در شهرستان های ورزقان و کلیبر و استانداری انجام گرفته و 12 میلیارد تومان برای مطالعه آن تامین شده است و با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این خصوص در حال رایزنی هستیم.
علیزاده گفت: با تصویب این طرح در دولت، صنعت گردشگری می تواند در استان و کشور متحول شده و موجب رونق اقتصادی و اشتغال در شهرستان و استان شود.
امام جمعه ورزقان هم یکی از مشکلات کشاورزان شهرستان ورزقان را نبود خرید تضمینی در محصول عدس دانست و گفت: بیش از 40 درصد عدس مرغوب استان در این شهرستان تولید می شود و قطب تولید عدس در استان است، اما متاسفانه از سال گذشته تولیدات کشاورزان خریداری نشده است.
حجت الاسلام علی مهدوی افزود: با توجه به گرانی تولید آن و نبود خرید تضمینی از سوی دولت، دلالان با قیمت دلخواه و خیلی پایین خریداری کرده و امسال اکثر محصولات تا به امروز به فروش نرفته و تولید کنندگان با مشکلاتی مواجه هستند.
شهرستان ورزقان با 53هزار نفر جمعیت در فاصله 75 کیلومتری شمال تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
/3038/7235/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.