به گزارش ایرنا، علی جلیلی روز شنبه در همایشی که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در دانشکده فنی و حرفه ای دختران مراغه برگزار شد، اظهار کرد : در جامعه امروزی دانشگاه ها باید با عبور از تئوری سازی، زمینه را برای مهارت آفرینی و تولید نیروی های کاردان و فنی محیا کنند.
وی گفت : پژوهش های دانشگاهی نیز باید به سمت و سوی نیازهای اساسی جامعه هدایت شده و نیازمندی های پژوهشی شهرستان شناسایی و در راستای اختصاص اعتبار برای پژوهش محوری اقدام شود.
وی به پتانسیل های بالای افراد کاردان و دارای مهارت در زمینه های مختلف اشاره کرد و افزود: برای دستیابی به توسعه و پیشرفت روز افزون در جامعه باید دانشگاه ها و مراکز علمی را به سمت پژوهش، توسعه فنی و صنعتی سوق داد.
جلیلی، عامل اصلی فقر، بی عدالتی، ناهنجاری و ایجاد طبقات اجتماعی در جامعه را عدم به کارگیری افراد کاردان و با مهارت عنوان کرد و افزود: دانشکده ها و آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای راهکار مناسبی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در کشوراست و با توجه هرچه بیشتر مسئولان و نیز خانواده ها به این آموزش ها و تشویق فرزندان خود به سمت مهارت آموزی می توان بر بسیاری از مشکلات در جامعه غلبه کرد.
** 70 درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای در کشور وارد بازار کار می شوند
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی نیز در آین آیین، مهارت آموزی را یکی از سیاست های اصلی این دانشگاه دانست و گفت: 70 درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای در کشور وارد بازار کار می شوند.
کیانی به اهداف و اولویت های دانشگاه فنی و حرفه ای استان اشاره کرد و افزود: بومی سازی وتوسعه منطقی و پایدار رشته ها با توجه به نیاز منطقه از مهمترین اولویت ها و برنامه های این دانشگاه است.
وی به مشکلات خانواده ها برای ادامه تحصیل دانشجویان دختراشاره کرد و افزود: متاسفانه با توجه به عدم وجود رشته های کارشناسی ناپیوسته در این دانشکده و برخی رشته های دیگر کاردانی دانشجویان دختر این دانشگاه ها مجبور به ادامه تحصیل در دیگر شهرها می شوند.
کیانی ادامه داد: با هماهنگی هایی که با شورای گسترش آموزش انجام شده امسال برای فارغ التحصیلان هنرستانی رشته های جدیدی اضافه خواهد شد.
وی به پتانسیل های بالای مراغه به عنوان دومین شهر بزرگ آذربایجان شرقی پس از تبریز اشاره کرد و افزود: با توسعه فضای فیزیکی و عمرانی دانشکده و اضافه شدن رشته هایی مانند طراحی دوخت، معماری، تربیت بدنی و برق که نیازمند کارگاه و تجهیزات آزمایشگاهی هستند می توانیم تعداد دانشجویان ورودی این دانشکده را افزایش دهیم.
** آموزش های فنی و حرفه ای راهکاری مناسب برای ایجاد اشتغال در کشور است
جلیل اسلامی معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این آیین گفت: امروزه دنیای کار، عرضه و فناوری از اهمیت بالای برخوردار است و توجه بیشتر به آموزش های فنی و حرفه ای راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال در کشور است.
وی افزود : امسال برای نخستین بار رشته طلا و جواهرسازی به هنرجویان ارایه شده که در تلاشیم رشته های جدید دیگری نیز برای پاسخگویی به نیازهای منطقه به هنرستان های فنی و حرفه ای شهرستان اضافه کنیم.
** منافع مردم و جامعه باید ازاولویت های اساسی پژوهش کاربردی است
رئیس دانشکده فنی دختران مراغه نیز در این آیین به اهمیت دانش تولیدی در جامعه اشاره کرد و افزود: منافع مردم و جامعه ازاولویت های اساسی پژوهش کاربردی است وبه همین منظور باید میان دانشگاه و صنعت و همچنین دانشگاه با جامعه ارتباط به وجود آید.
فتحی رضایی افزود: نقش پژوهش در توسعه همه جانبه و پایدار چنان برجسته و انکار ناپذیر است که می توان آن را نیروی محرک توسعه در همه حوزه ها، اعم از فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی دانست.
وی به توسعه زیرساخت ها و فعالیت های این دانشکده نیز اشاره کرد و افزود: بهسازی فضای دانشکده، ساماندهی و ایمن سازی، تشکیل کمیته های عمرانی و محیط زیست، ساماندهی کتابخانه و تشکیل هسته های حسابداری، کامپیوتر و معماری جهت درآمدزایی ازمهمترین فعالیت های این دانشکده است.
به گزارش ایرنا، دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای بیش از 40 سال سابقه فعالیت آموزشی دارد.
دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت تفکیک جنسیتی اقدام به آموزش دانشجو می کند که عمده فعالیت آموزشی این دانشگاه درسطح کاردانی است و هدف، تربیت کاردان (تکنسین) است.
دانشکده فنی و حرفه ای دختران ' فاطمه الزهرا (س ) ' مراغه تنها مجموعه اختصاصی بانوان در آموزش عالی در منطقه است که صدها دانشجو دختر این شهرستان و همچنین شهرهای همجوار در آن مشغول به تحصیل هستند.
گزارش : سجاد عبدی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.