به گزارش ایرنا، امروز جمعه 28 مهر ماه به عنوان روزی به یادماندنی در ذهن و تقویم مردم شهرستان بناب ثبت شد؛ در این روز خنک پاییزی شهر بناب هر کس که صبح از خانه خارج می شد، همراه خود یک دوچرخه نیز بیرون می آورد.
شور و شوق مردم حکایت از اتفاقی بزرگ در این شهر خبر می داد و آن چیزی نبود جز فتح وجب به وجب خیابان ها و محلات شهر با دوچرخه.
اما برای بسیاری از مردم این شهر بیرون آمدن از خانه با دوچرخه اتفاق تازه ای نیست، آن ها هر روز مسافت بین خانه تا محل کار، اداره، مدرسه، دانشگاه و بازار را با دوچرخه طی می کنند و از سواری گرفتن با این وسیله سبک، راحت و نشاط آور لذت می برند.
به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش، شهروندان بنابی با حضور در خیابان های این شهر نوزدهمین دوره همایش بزرگ دوچرخه سواری را با شکوه هر چه تمام برگزار کردند.
در این همایش که برای اولین بار دوچرخه سوارانی از برخی شهرهای استان نیز حضور یافته بودند، بیش از 10 هزار نفر از مردم بناب اعم از کودکان 4 ساله تا پیرمردان 80 ساله سوار بر دوچرخه شان با حضور در خیابان های این شهر، نشان دادند که بناب همچنان 'شهر دوچرخه' در ایران است و این افتخار را برای همیشه به نام خود ثبت کردند.
همچنین در این همایش بزرگ ورزشی و در کنار دوچرخه سواران کوچک و بزرگ بنابی مهمانانی همچون رئیس فدراسیون دوچرخه سواری کشور، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و مسئولان شهرستان ،نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

**فرماندار بناب در این همایش با تقدیر از حضور پرشور مردم در همایش بزرگ دوچرخه سواری اظهار کرد: این همایش امسال برای اولین بار به صورت استانی برگزار شد.
ولی الله فرج اللهی اظهار کرد: شهر دوچرخه فقط از آن شهرستان بناب است و برگزاری منظم این همایش در 19 سال گذشته نشان از قدمت و توجه مردم این شهرستان به دوچرخه است.
وی با اشاره به روند پیگیری ثبت ملی دوچرخه سواری بناب جزو آثار ثبت شده گفت: حضور پرشور و گسترده مردم بناب در این همایش به طور قطع در به ثبت رساندن ملی آن کمک بزرگی خواهد کرد و امیدواریم سال آینده همایش دوچرخه سواری همراه با ثبت ملی آن برگزار شود.

** رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در همایش بزرگ دوچرخه سواری بناب با بیان اینکه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در افزایش سلامتی و نشاط مردم نقش موثری دارد،گفت: به رغم اینکه برخی در صدد گرفتن نام شهر دوچرخه بنام خود هستند ولی اجازه نخواهیم داد حق مردم بناب ضایع شود.
ضیاءالله اعزازی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند در برابر خواسته های به حق و قانونی مردم بناب بی توجه باشد، تأکید کرد: لقب شهر دوچرخه فقط بنام بناب است و سعی خواهیم کرد در ثبت این موضوع قدم برداریم.

**رئیس فدراسیون دوچرخه سواری کشور نیز در جمع دوچرخه سواران بنابی با تقدیر از همایش پرشور مردم بناب اظهار کرد: امروز مردم بناب نمایش عظیمی را به نمایش گذاشتند و برخلاف سایر شهرها شاهد حضور مردم با دوچرخه های خود در خیابان ها بودیم.
خسرو قمری افزود: آنچه از دست مسئولان فدراسیون دوچرخه سواری و وزارت ورزش و جوانان برای به ثبت رسیدن ملی دوچرخه سواری بناب برآید، دریغ نخواهند کرد.

** مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در اجتماع دوچرخه سواران بنابی با اشاره به نقش ورزش دوچرخه سواری در حفظ محیط زیست و نیز کاهش ترافیک گفت: استفاده از دوچرخه همواره مورد تأکید مسئولان است.
جمشید نظمی با بیان اینکه مقدمات ثبت ملی دوچرخه بناب در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شده است، افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان در جهت ثبت دوچرخه بناب در فهرست آثار ملی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.
همایش بزرگ دوچرخه سواری بناب از تقاطع خیابان شهید رجایی و باهنر آغاز و پس از طی مسافت تعیین شده دوچرخه سواران در استادیوم شهید دکتر بهشتی شهر بناب اجتماع کردند.
در ادامه همایش بزرگ دوچرخه سواری از 'تمبر یادبود همایش دوچرخه سواری بناب' رونمایی شد و سپس بیش از 200 فقره جایزه از جمله 120 دستگاه دوچرخه به قید قرعه به شرکت کنندگان در همایش اهدا شد.
شهرستان 140 هزار نفری بناب در جنوب استان آذربایجان شرقی واقع شده و این شهرستان با دارا بودن بیش از 30 هزار دستگاه دوچرخه و برگزاری هر ساله و منظم همایش بزرگ دوچرخه سواری بناب به عنوان شهر دوچرخه ایران لقب گرفته است.
تنظیم: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.