رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه بیش از 40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در این میان نقش کلیدی و محوری داشته و از همان ابتدا نیز تربیت نیروهای مهارتی را هدف اصلی خود قرار داده و در این راستا اقدامات بسیاری انجام داده است.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، فرزان قالیچی در دیدار روسای مراکز آموزشی و کارکنان دانشگاه علمی کاربردی با نماینده ولی‌فقیه در استان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه، اظهار کرد: اساس‌نامه‌ی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۷۱ تصویب شد که محور اصلی این دانشگاه توجه به موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی است.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با داشتن 33 مرکز، در چهار زیرگروه  «صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر» فعالیت می‌کند، افزود: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌ی آموزش عالی پیشرفت‌های بسیار شایانی داشته اما متاسفانه علی‌رغم افزایش تعداد دانشگاه‌ها در سطح کشور و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری، در حیطه‌ی خدمت‌رسانی با مشکلاتی مواجه هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه به واسطه‌ی رهنمود‌های مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها در تولید علم قدم‌های بسیار مثبتی را برداشته‌اند و موجب شده که جایگاه کشور از نظر علمی در منطقه اول بوده و جایگاه بسیار خوبی نیز در سطح جهان داشته باشد اما با این همه نتوانستیم بر مشکلات فائق آییم.
 
قالیچی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز در حوزه‌ی مهارت‌افزایی و تربیت افرادی که بتوانند بعد فارغ‌التحصیل شدن مهارت داشته باشند، مشکل داریم و برای هدایت کشور به سمت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان به نیروهای مهارتی نیاز داریم.
 
وی با بیان اینکه توزیع فارغ‌التحصیلان در کشور ما برخلاف کشورهای پیشرفته -که همانند یک هرم می‌باشد- به شکل استوانه‌ای است، گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان در کشور ما زیاد بوده و از سویی به علت عدم کارآیی این فارغ‌التحصیلان، نرخ بیکاری افزایش یافته است.
 
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان با تاکید بر اینکه دولت برای دانشگاه‌های دولتی هزینه‌های بسیاری را صرف می‌کند، خاطرنشان کرد: از 33 مرکز فعال دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان صرفاً شش مرکز آن دولتی بوده و مابقی یا عمومی و یا خصوصی هستند که بدون هیچگونه کمک مالی از سوی دولت در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه کشور به تربیت نیروهای مهارتی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری، در برنامه ششم توسعه و بودجه سالجاری، از سوی دولت، بودجه‌ای برای دانشگاه جامع علمی کاربردی درنظر گرفته شده که امید است با تزریق آن به مراکز آموزش جامع علمی کاربردی، بتوانیم در تامین رشته‌های مهارتی در دانشگاه قدم‌های مثبتی برداریم.
 
وی گفت: محور فعالیت‌های ما صرفاً بر مبنای آموزش‌های مهارتی نبوده و برای سه مقوله‌ی "فرهنگ، آموزش و پژوهش" برنامه‌ریزی شده و مسائل فرهنگی در کنار آموزش علم و مهارت جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه جامع علمی کاربردی دارد، چنانچه در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در بخش تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن رتبه‌های ممتازی را کسب کرد.
 
قالیچی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و معرفتی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، تشریح کرد: جشنواره فضای مجازی تحت لوای کنگره‌ی شهدای دانشجو نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در جهت حفظ یاد و خاطره‌ی شهدا و به‌ویژه شهدای دانشجو که الگوی دانشجویان هستند، ۲۶ مهر ماه سال‌جاری در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.
 
وی از حضور خانواده‌ی شهید محسن حججی در این جشنواره خبر داد و گفت: این مراسم در راستای لبیک‌گویی به منویات مقام معظم رهبری بوده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.