استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سند تدبیر توسعه استان پایه‌های تئوریک قوی دارد، گفت: مدل‌های استفاده شده در سند تدبیر توسعه استان یکی از مدل‌های توسعه‌ی دنیا بوده و در اشل‌های کوچک‌تر نیز بنگاه‌های اقتصادی به منظور توسعه به موارد کلیدی پرداخت می‌کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، مجید خدابخش در دومین نشست هم اندیشی سند تدبیر توسعه استان، اظهار کرد: یکی از کارهای ماندگار و ارزشمند دوران مدیریت استاندار سابق، مساعدت و حمایت در جهت فراهم‌سازی زمینه برای تهیه سند تدبیر توسعه بود که شایسته‌ی قدردانی است.
خدابخش با اشاره به نظریه جابه‌جایی تافلر، خاطرنشان کرد: ما در چند سال گذشته با تحول ریشه‌ای و با جابه‌جایی‌هایی مواجه شده‌ایم؛ در دهه چهل رژیم پهلوی برای توسعه، مدلی را انتخاب کرد و به تبع آن در استان آذربایجان‌شرقی و استان مرکزی بعد از تشکیل سازمان مدیریت صنعتی، سازمانی به نام ایدرو تاسیس شد که در نتیجه‌ی آن مجموعه‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی با تکنولوژی‌های غربی شروع به فعالیت کردند.
وی با بیان اینکه این روش ادامه یافت و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پیگیری شد، گفت: در اکثر این سرمایه‌گذاری‌ها که توسط دولت انجام می‌گرفت، توجیه اقتصادی فاکتور دوم بود و شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل این روش نیز توجیه اجتماعی آن بود.
خدابخش با اشاره به جابه‌جایی‌های انجام شده و با تاکید بر اینکه منابع غنی دولتی، امروزه در اختیار نیست، بیان کرد: اکنون ما باید توسط منابع بخش خصوصی یا توسط بخش‌های شبه دولتی مثل صندوق‌های بازنشستگی، بنیادهای تعاون و... -که منابع مالی فراوانی دارند- کشور را آباد کنیم.
وی با بیان اینکه ساختار اداری ما طبق روش قبلی شکل پیدا کرده است، افزود: امروزه با توجه به کمبود منابع، باید افرادی باشند که روش‌های جذب منابع را با رویکرد اقتصادی فراگرفته و ساختار اداری ما نیز باید توانمند باشد تا بتوانیم ساز و کارها را در این راستا تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم منابع خارجی تامین کنیم، حداقل باید مسلط به زبان انگلیسی بوده و همچنین داشتن کارشناسان حقوقی مسلط به حقوق بین‌الملل و تدوین طرح‌های توجیه اقتصادی به زبان انگلیسی بانک‌پذیر نیز از اهم مواردی است که باید مورد توجه باشد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا امکان ندارد پروژه‌ای را به طور ۱۰۰ درصد فاینانس کنند، خاطرنشان کرد: هفته پیش، خبری مبنی بر اینکه در شورای اقتصاد برای انتقال آب از رودخانه ارس ۷۰۰ میلیون یورو فاینانس تصویب شده است، منتشر شد، در این رابطه به اتفاق یکی از نمایندگان به سازمان برنامه مراجعه کرده و نحوه‌ی اجرا را جویا شدیم که گفتند "در دولت قبل تصویب شده است که ۱۰۰ درصد این مورد را خارجی‌ها فاینانس کنند" در حالی که این موضوع محال بود و مغایر اصول بانکی و مدل‌های مالی بین‌المللی است؛ هیچ تامین کننده‌ منابع مالی این موضوع را قبول نمی‌کند، لذا سازمان برنامه و بودجه ما نیز باید دچار تحول شود.
وی با بیان اینکه باید فکر، ساختار، روش‌ها و شیوه‌نامه‌ها را برای استفاده از منابع تدوین کنیم، افزود: ۸۰ درصد منابع پیش‌بینی شده در سند تدبیر توسعه توسط بخش خصوصی است که باید این اصل همواره مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: یکی از علل عدم توفیق پروژه‌های بزرگ سند تدبیر توسعه در استان، ساختار اداری ماست، چرا که ساختار اداری تفکرات خاص قبلی خودش را دارد، در حالی که ما خروجی و عملکرد جدیدی از آن مطالبه می‌کنیم.
خدابخش با اشاره به اتوبان تبریز - بازرگان، گفت: این پروژه کلنگ‌زنی شده و قرار بود توسط شرکت سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه‌گذاری شود که نشد! نیروگاه پنج هزار مگاواتی تبریز که بر اساس سند تدبیر توسعه قرار بود شروع شود که نشد! چرا که ساختار اداری همان ساختار گذشته است.
وی بیان کرد: یکی از مهترین اقدامات که باید پررنگ شود، آموزش و توانمندسازی کارشناسان و مدیران، تغییر رویکردها و روش‌ها و همچنین ایجاد واحد یا معاونتی در سازمان‌ها تحت عنوان "مدیر مالی" است.
وی در تشریح معنی مدیر مالی گفت: معنی مدیرمالی در بنگاه‌های اقتصادی درحقیقت فاینانس و مدیر تامین کننده مالی است؛ در کشور ما مدیر مالی صرفا هزینه را بلد بوده درحالی که مشکل ما تامین منابع مالی است و اگر این موضوع پررنگ شود ما می‌توانیم در این سند تدبیر و توسعه اصلاح شده و بازنگری شده، آذربایجان و تبریز را در شان مردم آن توسعه دهیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.