به گزارش ایرنا، مجموعه فرهنگی - هنری سینما قدس تبریز امروز پنجشنبه میزبان جمعی از هنرمندان رشته های گوناگون هنری بود که به بهانه 'دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم' به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی، گردهم آمده بودند تا پیام واقعه عاشورا را با بهره گیری از زبان هنر به عنوان زبان جهانی به مردم کشورمان و فراتر از مرزها منتقل کنند.
قدم بر سالن که می گذاری هنرمندان نقاش، خوشنویس، تصویرگر و مجسمه سازی را می بینی که در حرکتی فرهنگی - معنوی از داخل و خارج کشور در فضایی صمیمی و غوطه در افکار خود، قلم بر بوم نقاشی و صفحات خوشنویسی می کشند تا صحنه ای از واقعه عاشورا، عکسی از شهدا و مدافع حرم، گزیده شعری از ارزش شهادت و مبارزه با ظلم و ستم و مجسمه ای از شهید محسن حججی را بر قامت هنر خلق کنند.
در گوشه ای از سالن، مجسمه سازی فارغ از هرگونه توجه به پیرامونش، با دستان و لباس هایی آغشته به گل رس تکه ای از سر بی جان تندیس شهید حججی را به هم می فشارد تا جسم بی جان این شهید مدافع حرم بی سر نماند.
نزدیک می شوم، بی توجه به من، نگاهی به عکس شهید حججی می کند و دوباره تکه ای از گل رس برمی دارد و آن را بر گونه و چشم پرتره این شهید راه دین وطن می فشارد.
با معرفی خودم، سر صحبت را باز می کنم؛ مجسمه ساز هنرمند تبریزی که برای شرکت در این سوگواره از باکو به زادگاه خود تبریز آمده است، می گوید: حدود 15 سال است که در هنر مجسمه سازی فعالیت می کنم و امروز برای اینکه وظیفه و دین ام را به شهدای عاشورا و شهدای مدافع حرم ادا کنم، تندیس بالاتنه شهید حججی را می سازم.
رضا فلاحیان با بیان اینکه هنرمندان نیز باید نقش خود را برای اشاعه و تبیین اهداف قیام عاشورا و فداکاری شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم در دفاع از حریم اهل بیت (ع) ایفا کنند، اضافه می کند: در اتاق فکری که سال های گذشته در حوزه هنری تبریز برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که هنرمندان نیز باید در تاسوعا و عاشورا اقدام به خلق آثار فرهنگی و معنوی کنند.
وی اظهار می کند: توان و زبان هنر به اندازه ای است که می تواند نظر و دید مردم نسبت به هنر را تغییر دهد و توانایی خود را برای ایفای نقش در عرصه مذهب و معنویت و اشاعه فرهنگ در معرض نمایش قرار دهد.
به سوی دیگر سالن که می روم؛ اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان تبریز را می بینم که در کنار هنرجویان خود مشغول نوشتن اشعار و کشیدن قلم نی آغشته به مرکب سیاه، که نمادی از سیاه رویی دشمنان امام حسین (ع) است، بر صفحه سفید رنگی که تداعی کننده روسفیدی اباعبدالله الحسین(ع) در انجام فریضه الهی و قیام علیه یزیدیان است، می کشند.
استاد خوشنویسی و رئیس انجمن خوشنویسان تبریز می گوید: 60 خوشنویس برای شرکت در این سوگواره ثبت نام کرده اند تا از این راه ارادت خود را به امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) نشان دهند.
یونس نصیری با بیان اینکه هم اکنون 300 هنرمند عضو انجمن خوشنویسان تبریز هستند، یادآور می شود: پیامی که از طریق هنر و خوشنویسی بیان شود، هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ معنا و مفهوم برای مردم لذت بخش بوده و بهتر می تواند در رشد فکری و رسیدن به کمال انسان نقش ایفا کند.
استاد و پیشکسوت خوشنویسی و مسئول بخش آموزش انجمن خوشنویسان تبریز نیز می گوید: هر کاری که برای بیان اهداف قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا انجام شود، ارزشمند است و هنرمندان نیز با شرکت در این سوگواره می خواهند نقش خود را در اشاعه فرهنگ حسینی در جامعه ایفا کنند.
کاظم کاظمی که از سال 1367 به صورت هنرجو و سپس به صورت رسمی وارد عرصه خوشنویسی و آموزش در این حوزه شده و دارای مدرک فوق ممتاز خوشنویسی است، اضافه می کند: خوشنویسی، اسلامی ترین شکل هنر بوده و بهترین وسیله انتقال مفاهیم معنوی و اهداف قیام عاشورا به مردم است و به علت زیبایی خاص و جذابیت در نگارش آن برای مردم لذتبخش است.
سرت را به هر سو که می چرخانی، تصویر و نمادی از صحنه عاشورا، ایثار شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم و پیامی از آزادگی و مبارزه در برابر ظلم و ستم را در سالن سینما قدس تبریز می بینی.
به میانه های سالن که می رسم، اساتید نقاشی و هنرجویان این عرصه قلم به دست رنگ ها را بر صفحه بوم می کشند و هر لحظه بوم نقاشی از رنگی به رنگ دیگر درمی آید و کم کم تصویری از درون آن ظاهر می شود.
با استاد نقاشی نیز که سختی سفر را به جان خریده و از تهران به زادگاه خود تبریز برای شرکت در این سوگواره آمده است همکلام می شوم و وی می گوید: از بچگی وارد عرصه هنر نقاشی شده ام و حدود 40 سال است در فعالیت های هنری قلم می زنم و بازنشسته آموزش و پرورش هستم.
بهروز رسولی تشریح می کند: هنرمندان با عشق و علاقه به امام حسین (ع) در این سوگواره شرکت می کنند تا با خلق آثار علاوه بر ادای دین به ساحت مقدس اسلام و امام حسین (ع) مردم را با اهداف قیام عاشورا آشنا کنند.
وی با بیان اینکه تصویر جذبه خاصی برای جذب مردم دارد، اظهار می کند: در این سوگواره، جوشش درونی هنرمندان با باور و حرکت ائمه اطهار (ع) همراه شده و آنان با هر سبک و فرمی، علاقه و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.
وی ادامه می دهد: هنرمندان با انسجام برای شرکت در این فعالیت فرهنگی و هنری، جوانان و نوجوانان را به هنر و فعالیت های هنری و معنوی ترغیب کرده و زمینه آشنایی بیشتر آنان با اهداف قیام عاشورا و ایثار شهدای مدافع حرم را فراهم می کنند.
در سوی دیگر سالن مجموعه فرهنگی- سینمایی قدس تبریز نیز هنرمند تصویر سازی نشسته بر روی زمین، غوطه در افکار خود و هر از گاهی با نگاهی به گوشی خود که عکسی از واقعه عاشورا بر آن نقش بسته، قلم بر بوم نقاشی می کشد.
احلام فائز، هنرمند گرافیک تبریزی که از سال 88 در این حرفه مشغول است، خدمت و ادای دین به امام حسین (ع) و یارانش را هدف خود از شرکت در این سوگواره اعلام می کند.
وی می گوید: هنرمند می تواند با خلق آثار در فضای فرهنگی و معنوی، از اسارت به آزادگی برسد، همانطور که امام حسین(ع) با قبول شهادت در مسیر آزادگی گام برداشت.
فائز ادامه می دهد: با به تصویر کشیدن تصویری از واقعه عاشورا می خواهم حس و حال دشت کربلا و قیام عاشورا را به مردم نشان دهم تا آنان بشتر با اهداف این قیام آشنا شوند.
فرمانده سپاه عاشورا نیز در بازدید از 'سوگواره هنرهای تجسمی 72 بغض بوم'، با قدردانی از فعالیت های حوزه‌ هنری آذربایجان‌شرقی در برگزاری چنین برنامه هایی می گوید: ما از تحرک حوزه هنری استقبال می‌کنیم و در عمل حاضر به ارتباط بیشتر و تداوم تعامل تا بازدهی کامل هستیم.
سردار غلام‌عسگر کریمیان با بیان اینکه دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز عاشورا و کربلای ایران اسلامی بود، اضافه می کند: عامل به وجود آمدن کربلای ایران، عاشورای حسینی بود و هر پیامی که از زبان هنر جاری شود، ماندگار است و چه بهتر که آن پیام برگرفته از نهضت عاشورا باشد.
وی اظهار می کند: هنرمندان می توانند بیشترین نقش را در بیان مفاهیم دینی، عرفانی و اعتقادی ایفا کنند و با بهره گیری از ابزار هنری اثرگذاری بیشتری در این عرصه داشته باشند.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز از ثبت نام حدود 120 هنرمند در رشته های مختلف در سوگواره هنرهای تجسمی ' 72 بغض بوم ' استان خبر می دهد و می گوید: در این سوگواره که از ساعت 10 صبح امروز تا اذان مغرب برگزار می شود هنرمندان نقاش، تصویر ساز، مجسمه ساز و خوشنویس شرکت کرده اند.
جواد کریم نژاد، هدف از برگزاری این سوگواره را بسترسازی برای تولید آثار هنری با مفاهیم عاشورایی و سوق دادن هنرمندان به خلق آثار مفهومی و معنوی برای تبیین پیام عاشورا به مردم و علاقه مندان به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) اعلام کرد.
گزارش و عکس از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.