رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: طی دوسال اخیر 470 رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در سامانه گسترش وزرات علوم تثبیت شده است .
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سید جواد انگجی با اشاره به وجود 35 واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان، اظهار کرد: قریب به 71 هزار و 391 دانشجو در مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در واحدها و مراکز دانشگاهی این استان در حال تحصیل هستند.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی تشریح کرد: نزدیک به 160 مرکز آموزش عالی در استان وجود داشته و 35 درصد از کل دانشجویان استان در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند .
 
وی با اشاره به آمار رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان، افزود: تعداد 2615 رشته مقطع با گرایش‌های مختلف در واحدهای دانشگاهی استان دایر است که 835 رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی می‌باشد.
 
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تعداد اعضای هیات علمی شاغل در این استان را 1922 عضو هیات علمی رسمی و حدود 2000 هیات علمی مدعو (حق التدریس) عنوان کرد و گفت: نسبت استاد به دانشجو در کل دانشگاه‌های استان با توجه به تعدد، یک هیات علمی به ازای 129 دانشجو است؛ اما این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی استان یک هیأت علمی به ازای 26 دانشجو می‌باشد .
 
وی با اشاره به احداث و بهره‌برداری بیش از 40 هزار متر مربع فضای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی در دو سال اخیر در واحدهای دانشگاهی استان، خاطرنشان کرد: تکمیل بیمارستان امام سجاد(ع)، آزمایشگاه کلینیک دامپزشکی، بازسازی و تکمیل ساختمان دانشکده دندان ‎ پزشکی در واحد تبریز، باشگاه فرهنگی و ورزشی در واحد مراغه، افتتاح ساختمان آموزشی 60 کلاسه و ساختمان خوابگاه برادران، بوفه مرکزی دانشجویان و یادمان شهدای گمنام در واحد اهر، احداث و بهره برداری مجتمع پرورش ماهی در واحد سراب اتمام سردرب واحد مرند و احداث پروژه پارکینگ سرپوشیده آن واحد از جمله کارهای عمرانی در استان بوده‌اند.
 
انگجی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیتی عظیم و عزم راسخی برای تحقق عینی اقتصاد مقاومتی دارد، افزود: در شبکه ساها، با اتصال مجموعه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور به یکدیگر ضمن جلوگیری از صرف هزینه‌های غیرضروری و تکراری، به کاهش هزینه‌ها منجر شده و در استان نیز از خدمات آزمایشگاهی ارائه شده در قالب این شبکه، چهار میلیارد و 630 میلیون ریال درآمد داشته‌ایم .
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان از پتانسیل بالای علمی برخوردار است، یاداور شد: وجود 854 آزمایشگاه تخصصی، 100 سایت کامپیوتر، 43 کتابخانه با 820 هزار جلد کتاب، 140 انجمن علمی دانشجویی، 14 مرکز تحقیقاتی و مرکز رشد به همراه سه شرکت دانش بنیان، 110 اختراع به ثبت رسیده، انجام 2200 طرح پژوهشی و اجرای 1871 طرح در حال اجرا و 8657 عنوان مقاله چاپ شده توسط اساتید که 4331 عنوان آن ISI هستند، نشان از پتانسیل و قدرت بالای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی است.
 
انگجی تشریح کرد: طی دوسال اخیر 130 همایش ملی، منطقه‌ای و بین ‎ المللی و 482 نشست علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان برگزار شده و تیم روباتیک ایلخچی در آلمان و ژاپن دو مقام سومی و همچنین به همراه تیم رباتیک واحد تبریز در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در سال‌جاری در بخش‌های ربات‌های انسان‌نمای بزرگسال و ربات‌های پرنده مقام اول را کسب کردند.
 
وی اضافه کرد: با درخشش 120 تن از دانشجویان علوم پزشکی واحد تبریز در آزمون دستیاری طی سه سال اخیر و درخشش چهار تن از دانشجویان علوم پزشکی در المپیاد وزارت بهداشت در سال‌جاری بخشی دیگر از توانمندی‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی است .
 
انگجی با اشاره به اقدامات پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تبریز، افزود: استخراج اطلاعات مجلات 234 گروه علمی مختلف طی سال‌های 2015 و 2016 از پایگاه تامسون رویترز، محاسبه شاخص‌های مورد استفاده در ارتقای اعضای هیات علمی، تشویق مقالات و ارائه آن در قالب فایلی به واحدهای دانشگاهی کل کشور و همچنین شناسایی و معرفی فهرست وب سایت‌های جعلی و مجلات علمی بی‌اعتبار و اعلام آن به دفتر گسترش علم و علم‌سنجی سازمان مرکزی از جمله کارهای مهمی است که در واحد تبریز و حوزه پژوهش انجام می‌شود .
 
وی ضمن تقدیر از خانواده زنده‌یاد دکتر حسن محمدخانلو بخاطر اهدای 3300 جلد کتاب آن مرحوم به کتابخانه واحد تبریز، اضافه کرد: در سالجاری 20519 جلد کتاب و تمدید اشتراک 205 مجله علمی داخلی برای کتابخانه واحد تبریز انجام گرفته و هم‌اکنون کتابخانه‌های مرکزی، دانشکده‌های کشاورزی، دامپزشکی، پزشکی و دندان‌پزشکی دارای 225 هزارجلد کتاب هستند و کتابخانه دیجیتالی با امکان دسترسی به منابع لاتین در موضوعات  مختلف در قالب کتاب و مجله و ... دایر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به تالیف 639 مقاله ISI WOS توسط اساتید این دانشگاه طی سه سال اخیر، بیان کرد: میزان ارجاع به این مقالات در کل 3973 مورد بوده است و در همین مدت 263 عنوان مقاله علمی و پژوهشی و 26 عنوان کتاب نیز توسط اساتید واحد تبریز تألیف و منتشر شده است.
 
انگجی بر لزوم عدم تکیه به شهریه دانشجویی تاکید کرد و افزود: در این راستا توسط معاونت برنامه ریزی واحد تبریز از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه‌مدت نظیر، داوری حقوقی، پرورش قارچ، SPSS ، تفسیر عکس هوایی، نگارش قراردادهای تجاری بین الملل و کلاس‌های ورزشی و هنری کودکان و نوجوانان مبلغ 613 میلیون و 49 هزار ریال درآمدزایی شده که بر افزایش فعالیت‌ها و درآمدها توسط این حوزه تاکید شده است .
 
وی افزود: از سال 94 تا سال‌جاری از سوی این معاونت تعداد 143 کارگاه آموزشی ویژه کارکنان و اساتید و مدیران دانشگاه برگزار گردیده است .
 
انگجی بیان کرد: در راستای سیاست‌های کلی دانشگاه در خصوص مدیریت هزینه‌ها، انضباط مالی و چابک‌سازی ساختار طی دو سال گذشته 170 نفر از نیروهای بدون مجوز یا بازنشسته و بازخریدی از واحد تبریز و بناب تعدیل شده اند و در راستای تثبیت و امنیت شغلی کارمندان ، بیش از 200 نفر از پرسنل واحد تبریز تبدیل وضعیت خدمتی داشته اند که از قراردادی به رسمی – آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی ارتقاء یافته‌اند .
 
وی تشریح کرد: علی‌رغم کمبود منابع مالی در واحدها که در اثر کاهش دانشجو ایجاد شده، اما در اجرای سیاست‌های رفاهی و معیشتی وام‌های مختلفی توسط واحد تبریز به کارکنان و استادان پرداخت شده که از آن میان می‌توان به وام صندوق پس‌انداز به مبلغ 146 میلیارد و 347 میلیونی به 806 نفر از اساتید و کارکنان و مبلغ 47 میلیارد و 342 میلیون ریال وام ضروری، خرید و رهن مسکن اساتید و کارکنان اشاره کرد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز همچنین از پرداخت وام توسط صندوق رفاه دانشجویی به دانشجویان نیز خبر داد و گفت: به 3906 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در قالب تسهیلات بعد از فراغت از تحصیل، میان مدت و وام وزارت علوم مبلغ 88 میلیارد و 487 میلیون ریال وام پرداخت شده است.
 
وی از راه‌اندازی مدارس سما در شهرهای سراب، گوگان، مراغه، صوفیان و شبستر خبر داد و گفت: در حال حاضر 4535 دانشجو و 2500 دانش‌آموز در حوزه سما استان شاغل به تحصیل می باشند که از این تعداد 1650 دانشجو و 931 دانش‌آموز مربوط به واحد تبریز هستند.
 
وی افزود: در جذب دانش‌آموز چهار درصد افزایش داشته و در جذب دانشجو نیز شاهد افزایش یا کاهش نبوده‌ایم؛ امید است که با حضور و وجود پربرکت دکتر ولایتی و همچنین دکتر رهبر، فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اعتلا و پیشرفت روز افزونی داشته و همسو با اسناد بالادستی در نهایت به توسعه همه جانبه کشور اسلامی بیانجامد .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.