به گزارش این روزنامه، در پی استقبال تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی – توزیعی در مشارکت با پویش (کمپین) عرضه کالای ایرانی بجای کالای خارجی، اخیرا پویش دیگری در سطح بازار داخلی با عنوان عرضه کالای استاندارد ایرانی شروع شده است.
در این پویش یا کمپین فروشندگان یا واحدهای صنفی عرضه کننده کالا، خریداران یا مشتریان خود را تشویق می کنند تا کالای استاندارد ایرانی به جای کالای خارجی خریداری کنند.
این پویش مهم و هدفمند با انگیزه مهم تشویق تولید کنندگان و صاحبان واحدهای مختلف صنعتی به تولید کالای با کیفیت و استاندارد داخلی راه اندازی شده است.
در صورت کمک سایر بخش های مهم به این پویش می توان امیدوار بود که با همت و غیرت مردمی از سد تفکر غلط کیفی بودن مصنوعات خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی عبوری موفقیت آمیز داشته باشیم.
در واقع راه اندازی این پویش مهم که در سطحی ملی و سراسری آغاز شده است حرکتی در راستای ارتقای مسئولیت اجتماعی و ملی و تقویت انگیزه حمایت از کالای خودی بجای کالای بیگانه یا خارجی می باشد.
امروزه حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیز اقتصاد دانان این کشورها در صدد هستند تا طرح هایی تبلیغی با گرایش عمومی به تقویت تولید ملی در کشورهای خود راه اندازی کنند.
متاسفانه در کشورها به دلیل مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی اصل مهم حمایت از خرید کالای ایرانی بجای کالای تولید خارجی مغفول بوده است و لذا با آغاز این پویش مهم انتظار می رود تمهیدات جدی از سوی همه دست اندرکاران در عرصه های مختلف در جهت تقویت و حمایت پویش خرید کالای استاندارد ایرانی به عمل آید.
در این پویش ملی سازمان ملی استاندارد ایران با همگرایی با بخش های مختلف فرهنگ و هنر تلاش می کند تا حمایت از کالاهای ایرانی استاندارد را به گفتمان ملی تبدیل کرده و از این طریق کمک جدی به واحدهای تولیدی داخلی ارائه دهد.
قرار است بخش های فرهنگ و هنر نیز در این روند مشارکت کرده و به کمک اقتصاد ملی برخیزد و نهایتا به ترویج استفاده از کالای استاندارد در ابعاد مختلف کمک کند.
بدیهی است که همیاری و همگامی هنر و فرهنگ و ابواب جمعی آنها می تواند نقشی مهم و تاثیر گذار در توسعه کیفیت و استاندارد کالاهای دارای پیوست اجتماعی و مردمی داشته باشد.
مقوله استاندارد از زیرساخت‌های اساسی اقتصاد مقاومتی است و راه‌اندازی پویش سراسری خرید کالای استاندارد ایرانی هم در این مسیر قرار دارد و یک ضلع مهم توسعه و پیشرفت را هدف گذاری کرده است.
در شرایطی که اقتصاد جهانی شامل اقتصاد ملی کشورها به سمت همگرایی پیش می رود و روند جهانی سازی هم ادامه دارد ، در ایران هم موقعی می توانیم تولید داخل را به عنوان تولید ملی مطرح کنیم که در سطح جهانی ازریابی شود و قدرت رقابت داشته باشد.
هرچه به سوی تقویت تولید داخلی حرکت کنیم ، حضور و بروز بیشتری در عرصه بین المللی می یابیم و در ان صورت تولید ملی ، نشان اقتصاد ایرانی در جهان خواهد شد.
در داخل هم تولید ایرانی در رقابت با کالاهای وارداتی نه تنها دغدغه نخواهد داشت بلکه بخشی مهمی از واردات را فاقد مزیت برای خریدار خواهد کرد.
حمایت از تولید ملی بدین معنی است که کیفیتی بالاتر را در محصول ایجاد کرده و تحویل جامعه دهیم؛ باید حمایت از تولید ملی به عنوان دغدغه اصلی همه مردم و مسئولان باشد و مصرف کننده ایرانی هم با اختیار خود کالای ایرانی را بر انواع مشابه خارجی ترجیح دهد.
در این شرایط است که می توانیم از حمایت های مردمی به نحو مطلوب بهره ببریم به عبارتی حمایت های مردمی باید به عنوان مشوقی برای ارتقای سطح تولیدات و استاندارد کردن آن ها مطرح شود.
دوست عزیزی که از کشور همسایه عراق بازگشته بود ، تعریف می کرد که در این کشور جنگ زده ، علیرغم کیفیت پایین بعضی تولیدات ، مردم تعصب ستودنی در خرید و مصرف کالاهای عراقی داشتند و وی آرزو داشت که چنین علاقه در ایران نیز از طرف مصرف کنندگان برای کالای ایرانی داشته باشند.
تردیدی نیست که وجود رغبت و علاقه مردمی برای خرید و مصرف کالای خودی به تنهایی کافی نیست و باید عشق و علاقه دو طرفه باشد تا در میان مدت و درازمدت با همت دولت ، استاندارد و بانک ها و تولید کننده ها به مرحله داشتن کالای استاندارد در بیش از 90 درصد تولیدات داخلی برسیم.
در شرایط موجود متاسفانه علامت استاندارد حتی در مواردی دانسته یا سهوا به عنوان تشویق در اختیار موسسات و بنگاه هایی قرار داده می شود که اساسا و شاید معتقد به هزینه بالا برای تولید کالای استاندارد نیستند و لذا عرضه کالای این موسسات با آرم استاندارد موجب تشویش اذهان و در نهایت پس زدگی در افکار عمومی می شود.
بنابراین متولیان استاندارد باید به خوبی به این درک عمیق رسیده باشند که اعتبار علامت استاندارد نباید تضعیف شده و یا دستخوش سوداندوزی و سوداگری فرد یا موسسه ای قرار گیرد که به صورت مقطعی قصد گرفتن ماهی از آب گل آلود دارد.
دریافت کننده: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:
8023/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.