به گزارش ایرنا، محمدحسین صومی روز پنجشنبه در شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان متولی سلامت در سال 1393 جهت بررسی علمی خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت انسان ها اقدامات لازم را انجام داده است.
وی ادامه داد: نخستین اقدامی که انجام شد با راه اندازی کوهورت ( مرکز مطالعه آینده نگر) خامنه 15 هزار نفر بالای 35 سال ساکن در حاشیه دریاچه ارومیه معاینه و تمامی نمونه های لازم از جمله ناخن، مو، ادرار و خون این افراد گرفته شده است.
صومی گفت: این افراد سالیانه یک بار معاینه خواهند شد و این طرح به تمام آن منطقه تعمیم خواهد یافت.
وی تاکید کرد: تمام اطلاعات افراد ساکن در منطقه در سامانه دانشگاه ثبت شده و رصد می شوند و حتی اگر برای عمل جراحی به سایر استان ها سفر کنند اطلاعات بیماری و درمانشان در سامانه وجود خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به همراهی مردم با این طرح، گفت: هزینه 40 میلیارد ریالی ایجاد مرکز تخصصی و فوق تخصصی در خامنه را مردم خود به عهده گرفته اند.
وی با اعلام اینکه تعمیق دانش زیست محیطی با تاکید بر اکوسیستم های بادی در کشور به دانشگاه تبریز محول شده است، گفت: پژوهش های مرتبط با این موضوع توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی و اجرا خواهد شد.
صومی گفت: مرکز تحقیقات سلامت و زیست محیط در همین راستا در آذربایجان شرقی احداث می شود که هزینه های آن را یکی از خیران سلامت استان متحمل و وزارت بهداشت تجهیز این مرکز را عهده دار شده است.
وی افزود: به کل مدیران مخاطرات خشکی دریاچه آموزش داده شده و همچنین مجموعه بهورزان و کارکنان حوزه سلامت نیز آموزش دیده اند تا به صورت عامیانه به مردم اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا، خشکی بخشی از دریاچه ارومیه و تولید بادهای نمکی اثرات غیرقابل انکاری بر سلامت مردم و محیط زیست منطقه داشته و شایعاتی در مورد افزایش سرطان از جمله سرطان پوست و ریه در بین ساکنان حوضه دریاچه، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بر آن داشت تا با ایجاد مراکز تحقیقاتی در آذرشهر، شبستر و خامنه موضوع را به صورت دقیق بررسی کنند.
خبرنگار: مینا بازگشا** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.