به گزارش ایرنا، هیچ ملتی بدون توجه به امر کتاب و کتاب‌خوانی به شاخص‌های توسعه دست نیافته و توسعه بدون بستر فرهنگی در هیچ جای دنیا به نتیجه ای مطلوب منتهی نشده است.
اهمیت نقش کتاب در توسعه فرهنگی تا بدان جاست که امروزه مدت زمانی را که هر ملتی به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد با میزان توسعه آن کشور ارتباط تنگاتنگی دارد و دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست مگر به تحقق و لوازم آن؛ و کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین لوازم هر توسعه پایداری است.
گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی اگر برای سایر جوامع و کشورها ضروری باشد برای جامعه ما از اوجب واجبات است چرا که کتاب آسمانی (قرآن) ما با کلمه اقراء شروع شده است.
نهال فرهنگ اگر دیر به بار بنشیند، آثارش نیز دیر می پاید و برکاتش جاودانی است و کتاب زیر بنای امر فرهنگی است که کارش ساختن آدمی و ایجاد جامعه ای اخلاقی و آرمانی است.
پنج قرن پرچمداری و داعیه داری در عرصه علم، تاجداری علم و اندیشه جهان اسلام، نمونه ای از افتخارات ایرانیان از صدر اسلام تا امروز است و نشان می دهد ایرانیان در طول تاریخ همواره در زمینه های مختلف علمی از قبیل طب، نجوم، ریاضی، جغرافیا و ادبیات سرآمد بودند.
اگر امروز اروپاییان به علم و فناوری می نازند، تا عصر رنسانس، کتاب های ابوعلی سینا، ملاصدرا، ذکریای رازی، خوارزمی، حکیم عمر خیام، ابن عربی در دانشگاه های آنان بحث و فحص می شد.
بیش از 700 سال قبل دانشگاه ربع رشیدی تبریز محل رجوع خیل مشتاقان علم در رشته های مختلف از اقصی نقاط دنیا بود و بنا بر اسناد تاریخی در این مرکز علمی افزون بر 30 هزار نفر از دانشمندان فعالیت داشتند.
این افتخار، حاصل جد و جهد دانشمندان ایرانی و شب را در پای کتاب به صبح رساندن بود؛ دانشمندانی که از فرط فقر ولی شدت علاقه به کتاب، در پای چراغ گزمه تا صبح کتاب می خواندند.
اما چه شد که چراغ علم در مهد دانش رو به خاموشی نهاد و گذشته پرطمطراق و غرور آفرین علمی ایران زمین دچار نسیان شد؟
این دستاوردها و افتخارات تنها در سایه موانست و همنشینی دانشمندان با کتاب و غرق شدن در آن به دست آمده است و اگر امروز با حسرت به گذشته درخشان می نگریم و آرزوی بازگشت به شکوه علمی و ظهور نامداران علمی را داریم، تنها راهش آشتی با کتاب و بردن آن به در هر خانه ای است.
بر این اساس متولیان فرهنگی دولت تدبیر و امید با وقوف بر این مساله، طرح هایی با عنوان 'عیدانه کتاب' و 'تابستانه کتاب' را با اعطای تخفیف برای علاقمندان و رویکرد ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه اجرا می کنند.
پای صحبت خادمان کتاب که عمری در روشن نگه داشتن چراغ خانه کتاب صرف کرده اند و با وجود درآمد بیشتر اصناف دیگر همچنان با جان و دل در این عرصه می کوشند، می نشینیم.
مدیر کتاب فروشی دهخدا، طرح عیدانه کتاب را امری مبارک می داند و می گوید: علاوه بر جنبه ریالی باید جنبه معنوی مساله را هم نگاه کرد و همراهی مشترک بین مردم، فرهنگ و ارشاد و فروشنده حلقه ای بود که ایجاد شد.
'محمدتقی امین پور' ادامه می دهد: هر چند از جنبه ریالی سقف فروش حداکثر 45 میلیون ریال برای هر کتابفروش است، اما این همراهی دولت قابل تقدیر است زیرا که ذوق و شوقی در بین مردم و کتابخوانان به وجود آورده است.
وی از افزایش فروش 30 درصدی کتاب در طرح عیدانه خبر داد و گفت: این طرح به نفع کتابفروشی ها هم هست؛ در واقع آستانه ای برای ورود به مشکلات کتاب هست و تنها جنبه مالی نیست، بلکه در حوزه های دیگر هم باید مشکلات کتاب و کتابخوانی بررسی شود.
امین پور با بیان اینکه این طرح (اختصاص یارانه خرید کتاب) اصلا هزینه ای برای دولت نیست، تداوم این طرح در فصول مختلف را کار شایسته و خدمتی به عرصه فرهنگ و کتاب دانست و اضافه کرد: اجرای این طرح امیدی برای مردم و کتابخوانان ایجاد می کند که امیدواریم در افزایش میزان مطالعه هم نقش موثری ایفا کند.
مدیر کتابفروشی دهخدا خاطر نشان کرد: برای اینکه ذائقه همه سلائق و افراد در کتابخوانی و هدیه کتاب تامین شود، طرح ابتکاری کارت هدیه کتاب توسط این موسسه اجرا شده که افراد می توانند کتاب مورد علاقه خود را با تهیه این بن ها خریداری کنند.
دیگر فعال فرهنگی تبریز نیز طرح عیدانه و تخفیف 20 درصدی کتاب را در ترویج کتابخوانی مفید می داند و با اعلام رضایت از اجرای سه دوره قبلی و افزایش فروش کتاب، می گوید: این طرح در وهله اول بیشتر به نفع قشر کتابخوان است و در کنار آن کتاب فروشان نیز منتفع می شوند.
'مهدی دادی زاده' مدیر کتابفروشی سپهر با ابراز خرسندی از طرح عیدانه کتاب در سال گذشته و با اعلام اینکه در مدت اجرای این طرح فروش ما دو برابر می شود، اظهار کرد: شور و شوقی هم در بین مردم ایجاد می شود که به همراه خانواده در کتابفروشی ها حضور می یابند.
وی بیشترین کتاب های فروش رفته را شامل کتاب های فلسفی، جامعه شناسی، تاریخ و ادبیات ذکر کرد و گفت: این طرح علاوه بر سودی که برای کتابخوانان دارد برای ناشران نیز مفید است و پیشنهاد می کنم که در هر فصل طرح هایی از این دست را اجرا کنند.
از مزایای قابل توجه اجرای این طرح، اقبال مردم برای حضور در کتابفروشی ها به همراه خانواده هاست؛ به تعبیری می توان گفت کتابفروشی ها هم به فهرست جاذبه های گردشگری و حضور مردم در کنار پاساژها و فروشگاه ها اضافه شده است.
مدیر کتابفروشی ارک نیز از اجرای طرح عیدانه کتاب ابراز خرسندی کرد و گفت: این طرح رونقی به فروش کتاب داده و همزمانی ایام عید نیز تمایل مردم برای خرید کتاب های نفیس یادگاری را به منظور هدیه فرهنگی بیشتر کرده است.
علاقمندان کتابخوان نیز با استقبال از این طرح، آن را در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مفید دانسته و محرکی برای فروش بیشتر و افزایش نرخ مطالعه می دانند.
پرویز که معلم ادبیات و علاقمند به مطالعه است، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر چند عشق به کتاب و مطالعه همواره وجود دارد، اما مشکلات اقتصادی باعث می شود ناخواسته آن را از سبد خانواده حذف کنیم.
وی طرح عیدانه کتاب را اقدامی مفید از سوی دولت دانست و اظهار کرد: این طرح علاوه بر انگیزه خرید برای شیفتگان کتاب، محرکی برای کشاندن سایر افراد به کتابفروشی هاست.
در طرح عیدانه، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت نام در سایت خانه کتاب می توانند کتاب هایی که با شرایط تعیین شده در این طرح، مطابقت داشته باشند را با 20 درصد تخفیف به خریداران بفروشند.
یکی از نکات قابل توجه در این طرح، تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه است که در این راستا کتاب های کودک و نوجوان از 30 درصد تخفیف برخوردار می شوند.
با هدیه دادن کتاب در ایام عید ضمن بستر سازی فرهنگی و آموزش غیر مستقیم به کودکان برای کتاب هدیه گرفتن به جای هدیه های رنگی بی ثمر،گامی در جهت افزایش نرخ مطالعه و رشد سواد فرهنگی عمومی نیز برداشته می شود که می توان از تنومند شدن این نهال و بارور شدنش، میوه های فرهنگی بس شیرین چید.
در این طرح سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال است که خریداران می توانند با ارائه کد ملی در چند نوبت و از کتابفروشی های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین شده، کتاب خریداری کنند.
گزارش از: نعمت مرادپور** انتشار دهنده:محمد رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.