عیسی شکرزاده، روز دوشنبه در جلسه پیشگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی، منابع طبیعی و محیط زیست اظهار کرد: امسال مساحت اراضی کشاورزی تغییر کاربری شده در این شهرستان 3 هزار و 270 متر مربع و موارد قلع و قمع شده 33 مورد به مساحت 55هزار متر مربع است که رفع تصرف شده و به حال اولیه برگردانده شده است.
وی اظهار کرد: در سال جاری در اجرای ماده 55 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور 21 پرونده با مجموع 32 هکتار مساحت مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گرفته است.
رئیس دادگستری هریس یادآوری کرد: 98 پرونده مرتبط با ماده 44 این قانون در خصوص چرای غیر مجاز و دام مازاد بر پروانه چرا به تعداد بیش از 7 هزار راس دام در محاکم قضایی این شهرستان در حال رسیدگی است.
شکرزاده، بازگشت و استرداد اراضی ملی را نتیجه این تلاش ها عنوان و بر ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود برای جلوگیری از افزایش مصادیق تعرض به منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها تاکید کرد.
وی کشف بیش از 60 هکتار از اراضی ملی از قلم افتاده در سه ناحیه روستاهای گلدیر، تازه کندسرند و شهسوار، از سوی گروه های گشت زنی منابع طبیعی را گام موثری در احیای منابع طبیعی ملی دانست.
رئیس دادگستری هریس خواستار اعمال نظارت و مراقبت جدی بر روند انجام واگذاری ها، اعطای تسهیلات و اجرای طرح ها از سوی دستگاه های ناظر شد.
شکرزاده بر حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی در ایام نوروز 96 تاکید کرد و افزود: اداره های دولتی باید نسبت به حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی به وظایف ذاتی خود عمل و در اولین فرصت اقدام به رفع تصرف کنند.
فرماندار هریس نیز در این جلسه با اعلام تشکیل گروه های بازرسی تلفیقی متشکل از ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست، از 29 اسفند تا 15 فروردین سال 96 جهت جلوگیری از چرای مازاد احشام در مراتع، گزارش سریع تخلفات و ممانعت از تخریب منابع در هنگام کوچ عشایر به مراجع قضایی را خواستار شد و بر ایجاد سامانه خبری گزارشات مردمی و گروه های زیست یار را ضروری دانست.
صابر تقویمی افزود: با توجه به اهمیت حفظ و صیانت از اراضی و منابع ملی و طبیعی برای نسل های بعد ضروری است برای احیا و حراست از این منابع با ارزش گام های عملی برداشته شود.
وی اظهار کرد: به طور قطع دادگستری با متجاوزان حریم اراضی ملی و منابع طبیعی به شدت برخورد قانونی کرده و با متخلفان برابر قانون رفتار خواهد کرد.
فرماندار هریس ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه سرندچای از سوی افراد خارج از این شهرستان را تهدید جدی برای محیط زیست منطقه دانست و بر قلع و قمع این گونه تصرفات غیرقانونی تاکید کرد.
تقویمی، ادامه داد: اهالی روستاها و بنگاه های املاک منطقه در خصوص نتایج ناخوشایند ناشی از معاونت در این امر اطلاع رسانی و توجیه شوند.
وی با اشاره به اینکه با متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی برخورد جدی می شود، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از طرف اداره منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و قضات دادگستری اراضی تصرف‌شده از سودجویان پس گرفته‌شده و با متخلفان برخورد قانونی به عمل آمد.
فرماندار هریس با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در اجرای قانون با کسی تعارف ندارد، گفت: منابع طبیعی و اراضی ملی متعلق به همه مردم بوده و هر شخص یا گروهی که بخواهد از قوانین تخطی کرده و این‌گونه اراضی را تصرف کند با برخورد شدید قانونی مواجه خواهد شد.
تقویمی افزود: عشایر منطقه نیز باید با توجه به مسیر و زمان کوچ خود، حدود و مسیر استقرار خود و دام‌هایشان را بدانند و باعث تخریب منابع طبیعی و یا روستایی نشوند و اداره عشایر نیز باید بر طبق وظیفه خود تمهیدات لازم را برای جابه‌جایی آنان بکار ببندد.
در این جلسه مقرر شد یگان حفاظت اداره منابع طبیعی، امور اراضی و راه و شهرسازی با توجیه نیروهای عمل کننده و ایجاد حساسیت در بین آن ها، نسبت به تشکیل و تقویت گشت‌های حفاظتی در ایام تعطیلات نوروزی اقدام کرده و به دادستانی گزارش کنند.
همچنین مقرر شد دادستانی با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی اقدام کند و شهرداری‌های تابعه برای پیشگیری از تعدی و تجاوز به حریم شهرها و ساخت‌ و ‌سازهای غیرمجاز، گروه های ویژه نوروزی در قالب گشت‌زنی را تقویت و بر عملکرد آن ‌ها نظارت کند.
گشت‌های نیروی انتظامی نیز برای پیشگیری از وقوع جرم در زمینه تصرفات اراضی ملی، حریم راه‌ها، رودخانه‌ها و احداث غیرمجاز ساختمان با هماهنگی پلیس راهور و پلیس راه، با موارد به عنوان جرم مشهود برخورد و به دادسرا و مراجع قضایی گزارش کنند.
خبرنگار: محمد طلوعیان ** انتشار دهنده: رستگار
/8023/7227/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.