علیرضا قوچی روز شنبه در حاشیه بازدید از عمارت امیر ارشد در روستای آبخواره شهرستان ورزقان به همراه مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مرمت و ساماندهی این عمارت برای بهره‌برداری از آن در قالب هتلینگ و افزایش ظرفیت اقامتگاه‌های سنتی شهرستان ورزقان، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این بازدید فنی برای بررسی روند مرمت و تجهیز عمارت امیر ارشد ورزقان است، افزود: این طرح توسط تعاونی دهیاران خاروانا به نمایندگی از دهیاران شهرستان ورزقان و زیر نظر استانداری آذربایجان شرقی و معاونت میراث فرهنگی استان در حال اجراست.

قوچی ادامه داد: این مجموعه، برای مرمت، تجهیز و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذارشده و با اعتباری قریب به ۲۰ میلیارد ریال در حال ساماندهی است، که پیشرفت چشمگیری نیز داشته است.

قوچی گفت: مرمت و ساماندهی گنبد الله الله، مقبره تاریخی روستای سور، مقابر تاریخی علویق، مقبره تاریخی کرویق، کاروانسرای تاریخی برازین و ایری، مقبره تاریخی روستای لیلاب، اجرای طرح های زیرساختی از جمله تکمیل سرویس‌های بهداشتی در چیچکلو و زرآباد و ساخت سرویس بهداشتی در جوشغون، اجرای سنگفرش و پیاده راه پلّه در گل آخور و جوشغون از جمله طرح های اجرایی در حال انجام از سوی معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح شهرستان ورزقان است.

خانه امیر ارشد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ورزقان، روستای اوخارا (آبخواره) واقع شده است؛ این بنا با بهره‌ مندی از شیوه معماری تاریخی منطقه و سبک ویژه ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده است.

این ساختمان سنگی که به «داش عمارت» مشهور است، کاخ امیر ارشد قراجه داغی بوده و از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان بشمار می رود؛ خانه تاریخی امیر ارشد نماد شجاعت مردم ورزقان است و در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.