به گزارش ایرنا، شهرام خدایی روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مرند با بیان اینکه باید در جهت تحقق شعار «هر شهروند یک کتاب» تلاش کنیم اظهار داشت: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه می توان سازه ها و ایستگاه های کتابخوانی را جهت استفاده عموم در پارک ها تعبیه کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: پویش مجازی که توسط نهاد کتابخانه ها معرفی شده در مرند نیز باید ایجاد شود و فعالین در کتابخانه ها نیز در این پویش حضور داشته باشند.
وی همچنین از تحویل تجهیزات به کتابخانه عمومی شهرستان مرند در روزهای آینده خبر داد و گفت: یکی از اهداف مهم ما، تجهیز و بهسازی تمامی کتابخانه های استان است و در این خصوص تمام تلاش خود را انجام می دهیم.
خدایی در ادامه با اشاره به برگزاری «جشنواره دانایی، توانایی» در استان گفت: امسال در این جشنواره که با همکاری آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه های عمومی استان برگزار شد تعداد 220 نفر شرکت کردند و در پایان آذربایجانشرقی جزء سه استان برتر قرار گرفت.
فرماندار شهرستان ویژه مرند نیز با بیان اینکه جهت توسعه کتابخوانی باید تغییر رویکرد دهیم، اظهار داشت: ضروری است از نگاه سنتی به بحث کتابخوانی خارج شویم و در این راستا اولین قدم را باید خود مدیران کتابخانه ها بردارند.
گرشاسبی به شعار «هر موبایل یک کتابخانه» اشاره کرد و افزود: ما باید از فضاهای واقعی و مجازی به نحو احسن استفاده کرده و فرهنگ کتابخوانی را از مکان محور بودن به سمت فضای مجازی ببریم.
وی اضافه کرد: می توان برای تربیت نسل کتابخوان و ترویج فرهنگ مطالعه از شیوه های جدید و بروز مبتنی بر تکنولوژی و فضای مجازی بهره برد.
وی فضای مجازی را همچون شمشیر دو لبه بیان کرد و گفت: مدیران دستگاه های مرتبط با کتاب و کتابخوانی باید با تولید محتوا در فضای مجازی و رفتار اصلاحی در جهت توسعه فرهنگ مطالعه عمل کنند.
گرشاسبی از دپوی کتاب در کتابخانه ها انتقاد کرد و افزود: مسوولین کتابخانه ها بجای توجه به تنوع و افزایش تعداد کتابها، باید به فکر میزان استقبال مردم از کتاب و افزایش آن باشند.
وی از مسوولین مربوط خواست هرچه سریعتر نسبت به مکان یابی در محلات هدف بازآفرینی شهری در مرند جهت احداث کتابخانه اقدام کنند.
فرماندار مرند همچنین با اشاره به لزوم تدوین سند توسعه کتابخوانی در شهرستان اظهار داشت: فعالین در عرصه کتاب و کتابخوانی باید در این زمینه راهکار ارائه داده و با برنامه ریزی و فکر جدید عمل کنند.
گرشاسبی در ادامه در خصوص دیوارکشی محدوده کتابخانه عمومی شهر نیز گفت: ضروری است تا شهرداری اقدامات لازم را جهت مشخص کردن محدوده کتابخانه پارک شهر انجام داده و آن را از پارک جدا کند.
وی با اشاره به لزوم تغییر محل شهربازی در پارک شهر خاطرنشان کرد: توسعه پارک باید بر طبق شرایط کتابخانه و کار کارشناسی انجام و از رفتارهای مزاحم در اطراف کتابخانه جلوگیری شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند نیز در این جلسه به برگزاری طرح دوشنبه های کتابخوانی در مهد کودک های این شهر اشاره کرد و افزود: در طرح جام باشگاه های کتابخوانی نیز که امسال برگزار شد بیشترین شرکت کننده در استان بعد از تبریز، در اختیار شهرستان مرند بود.
مهران فرجی با بیان اینکه مردم شهرستان در حوزه کتابخوانی مطالبه گر هستند، اظهار داشت: فروش کتاب به ارزش 420 میلیون ریال در نمایشگاه کتاب مرند در طول 26 روز، نشان می دهد شهروندان مرندی علاقمند به کتاب و کتابخوانی هستند.
مهران فرجی یادآوری کرد: امسال همچنین جشنواره «آنالار ناغیلی، آتالار سوزلری» در راستای توجه به خلق آثار توسط نویسندگان و هنرمندان مرندی برگزار می شود که قرار است در سال آتی با هماهنگی های صورت گرفته بصورت منطقه ای برگزار شود.
رئیس کتابخانه عمومی شهرستان مرند نیز با اشاره به لزوم توجه به تنظیف کتابخانه ها گفت: با توجه به اینکه کتابخانه پارک شهر مرند با بیش از 1000 مترمربع مساحت در داخل پارک قرار گرفته باید با کمک شهرداری نسبت به جدا کردن محوطه آن و دیوارکشی اقدام شود.
وی با بیان اینکه مسابقات کتابخوانی و نقاشی همزمان با دهه فجر در 10 کتابخانه شهرستان برگزار می شود، اظهار داشت: نشست های کتابخانه ای، تداوم و افزایش بازدید دانش آموزان از کتابخانه، برگزاری برنامه های مناسب برای کودکان و حضور در مدارس جهت معرفی فعالیت کتابخانه ها از دیگر برنامه هایی است که توسط کتابخانه عمومی مرند در طول دهه فجر اجرا می شود.
نوروز پورعلی همچنین با اشاره به نیاز شهرستان به احداث کتابخانه گفت: اکنون خواسته مهم ما، تهیه زمین در محلات هدف بازآفرینی شهری مرند برای ایجاد کتابخانه است.
9916/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.