داود بهبودی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی طرح بازآموزی یافته‎های نظارتی ایران(طرح بینا) در تبریز با اشاره به مطالب اخیر یکی از نمایندگان استان در مجلس در خصوص فرایند تنظیم بودجه استانی و برخی اخبار رسانه‎های استان در این زمینه اظهار داشت: این مطالب منطبق بر واقعیت نیست و لازم است در انعکاس مطالب به افکار عمومی دقت بیشتری معمول شود.
وی با بیان اینکه مکرر آمار و اعدادی غیرواقعی راجع به نرخ بیکاری و یا نرخ مشارکت استان توسط برخی اشخاص ارائه می‌شود، افزود: کسانی که کمترین آشنایی با نظام آماری کشور دارند می‌دانند مرکز آمار ایران یگانه مرجع آماری کشور است و در استان‌ها تنها داده‌ها جمع‌آوری می‌شود و مراحل تلفیق و استنتاج در آن مرکز انجام می‌گیرد و امکانی برای دخل و تصرف در این داده‌ها برای هیچ استانی فراهم نیست.
بهبودی با اشاره به خبر یکی از نشریات محلی در رابطه با حذف اعتبارات دریاچه ارومیه از بودجه 98 گفت: این نوع تیتر زدن و مطلب منتشر کردن غیر از تشویش افکار عمومی نتیجه دیگری ندارد؛ زیرا که در اساس اعتبارات مربوط به احیای دریاچه ارومیه از همان اول و در طی تمام سال‌های گذشته از محل اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و مواد 10 و 12 تأمین می‌شد؛ در سال‌جاری و آینده نیز به همین طریق تأمین شده و خواهد شد.
وی گفت: اگر این واقعیت‌ها صادقانه و بدرستی تبیین شود، دیگر نیازی نیست توپ را به زمین یکدیگر بیاندازیم؛ بلکه آنچه لازم است تدبیر و همدلی است.
بهبودی با اعلام اینکه محکومیت‎ها در استان ما در مقایسه با سایر استان‎های کشور پایین است و این امر سلامت اداری را در استان نشان می‎دهد، گفت: هنوز نظام اداری و بروکراسی ما فرآیند محور است در حالی که در رویکردهای جدید، نظریه دولت کارآفرین مطرح است و در آن نظام اداری نتیجه‌محور است.
وی خاطرنشان کرد: در فضای دولت کارآفرین، اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها به مدیران میانی و محلی منتقل و فعالیت‌ها با دامنه اختیارات وسیع‌تر و روان‌تر انجام می‌شود؛ ارزشیابی‌ها نیز بر اساس دستاوردها و نتایج صورت می‎گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: طرح بینا به دنبال دانش مدیریتی است که طی حداقل 40 سال در سیستم نظارتی انباشته شده و اگر از این دانش ارزشمند استفاده شود بسیاری از خطاها کاهش می‎یابد.
بهبودی خاطرنشان کرد: بهره‎گیری موثر از این دانش ضمنی به افزایش سلامت اداری، سرعت عمل و بهره‎وری کمک می‌کند و مدیران ما دچار خطاهای ناخواسته نمی‌شوند.
وی گفت: یکی از الزامات سلامت اداری وجود نهادهای نظارتی، ابزارهای نظارت، اراده و آگاهی لازم توسط مجریان است که تدوین طرح بینا نشان‎دهنده وجود این آگاهی و اراده است.
وی با بیان اینکه آذربایجان‎شرقی در پایبندی به قوانین و مقررات جزو بهترین‎ها است و اجرای دقیق قوانین جزو اخلاق عمومی آذری‌ها است، افزود: این رویکرد در فرایند فرهنگ اداری و سازمانی ما نهادینه شده است و از این‌رو نهادهای نظارتی استان هم با توجه به همین فرهنگ نکته‌سنجی بیشتری دارند .
بهبودی با بیان اینکه طی سال‎های اخیر در مرحله گذار از پارادایم بودجه‎ریزی بودیم، افزود: نظام بودجه‎ریزی ما در گذشته دولت‎محور بوده و با فرایند کارفرمایی و بهره‎برداری دولت و تأمین نقدی پروژه توسط پیمانکاران اجرا شده و توسط دولت می‌شد؛ در حالی که شرایط فعلی تأمین مالی پروژه‌های دولتی از طریق اسناد خزانه اسلامی انجام می‌ شود.
وی گفت: در رویکرد جدید باید پروژه‌ها در فرایند مشارکت عمومی – خصوصی انجام شود که در این صورت سرمایه‌گذاران شریک دولت تلقی می‌شوند نه پیمانکار و پروژه‌ها در قالب‌های حقوقی نوین و با استفاده از منابع مالی غیردولتی و توسط بخش خصوصی اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد و یا دولت مأموریت‌های خود را به صورت خرید خدمات انجام می‌دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‎های خود با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 98 حدود 75 درصد بودجه کل کشور مربوط به بودجه نهادها و شرکت‎ها و تنها 25 درصد بودجه عمومی است؛ گفت: از این 25 درصد نیز 85 درصد بودجه هزینه‎ای و تنها 15 درصد بودجه تملک دارایی‎های سرمایه‎ای است.
بهبودی مهمترین تکلیف نظام مدیریتی کشور را در تبصره 19 تعیین تکلیف واگذاری‎ها عنوان و اضافه کرد: از نظام حقوق کشور انتظار داریم بحث واگذاری تبدیل به قانون دائمی و تکلیف همه مسائل در آن روشن شود.
وی با اشاره به اینکه سند آمایش و نیز سند تدبیر توسعه استان تدوین و تنظیم شده و در طی آن تمام رویکردها و اولویت‌های استان شناسایی و معرفی شده است، گفت: اگر همه دست به دست هم بدهیم با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌توانیم گام‌های بزرگی در مسیر توسعه استان برداریم.
کارگاه آموزشی طرح بازآموزی یافته‎های نظارتی ایران(طرح بینا) از طریق «آموزش تحلیلی- کاربردی مقررات مالی و محاسباتی» با همکاری و مشارکت دیوان محاسبات، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان با هدف تبیین دامنه مسوولیت مدیران اجرایی و مالی در تصمیمات مالی، شناخت تکالیف، مجوزها و ممنوعیت‎های مندرج در قوانین مالی و محاسباتی برگزار شد.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.