خلیل ساعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه بارش تجمعی در حوضه دریاچه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ( اول مهر تا 18 آبان ) 46.1 میلمتر است، گفت: شاهد افزایش 77 درصدی بارندگی در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 12 درصد افزایش نبست به میانگین 50 ساله هستیم.
وی با اشاره به اینکه رهاسازی آب سدها از برنامه های احیای دریاچه است، گفت: در زمان حاضر همزمان با فصل کشت و زرع هستیم و رهاسازی آب رودخانه ها در بهمن و اسفند اتفاق می افتد.
وی در مورد مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز به منظور انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه هم گفت: این طرح با وجود اینکه تخصیص اعتبار نشده است، توسط شرکت آبفای آذربایجان شرقی و پیمانکار در حال اجراست که با تخصیص اعتبار با جدیت بیشتر دنبال می شود.
وی با اعلام اینکه ماه گذشته 500 میلیارد تومان برای سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان جهت احیای دریاچه ارومیه اعتبار ابلاغ شد، ادامه داد: از این میزان سهم آذربایجان شرقی 146 میلیارد تومان است که به دستگاه های اجرایی استان از جمله شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و بخش اطلاع رسانی که متصدی آن استانداری است و باید در جهت جذب این اعتبار اقدام کنند.
ساعی گفت: دستگاه ها تا پایان تیر ماه سال 1398 فرصت دارند تا این اعتبار را جذب و در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدام کنند.
وی اظهارداشت: تا کنون در حدود 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای دستگاه های استانی تخصیص یافته است و برخی اعتبارات نیز از سوی وزارتخانه ها به صورت جداگانه هزینه شده است.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.
طرح های نجات دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی در دستور کار دولت قرار گرفت .
با اجرای این طرح ها در زمان حاضر وضعیت دریاچه تثبیت شده و هدف گذاری آتی رسیدن سطح آب دریاچه به تراز اکولوژیک در سال 1402 است.
تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه یک هزار و 274 متر و 10 سانتیمتر است.
/3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.