صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان نقش جهادسازندگی در جبهه‏های جنگ تحمیلی
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع نقش جهادسازندگی در جبهه‏های جنگ تحمیلی
  • حضار ملت ایران و اعضای شورای جهادسازندگی

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

بیست و هفتم خرداد، روز تأسیس جهادسازندگی را به عموم ملت انقلابی و شریف ایران و به همۀ تلاشگران متعهد و مؤمن در راه تحقق آرمانهای ملت مسلمان ایران تبریک می‏گویم.

روزی که با تأسیس این ارگان عظیم، انقلاب اسلامی ما توانست به دور افتاده‏ترین مناطق کشور راه یابد و رسالت تاریخی و اسلامی خود را با تمام کارشکنیها به اقصی نقاط کشور برساند.

براستی فرزندان اسلام، خواهران و برادران ایثارگر، با عضویت در این نهاد انقلابی، با فداکاری بی‏نظیر خود در میان دشوارترین شرایط زندگی و سخت‏ترین مناطق جغرافیایی کشور توانستند در مدتی کوتاه، اینهمه آثار زنده و ارزنده را در تمام ابعاد برای مردم ستمدیدۀ ایران به ارمغان آورند. کم نیستند جهادگرانی که در راه بهبود زندگی مردم محروم و مستضعف ما شهید و یا معلول گردیده‏اند و کم نیستند خواهران و برادرانی که در بدترین شرایط، دست به اقدامات فرهنگی و عمرانی زدند و به بدترین شکل به دست گروهکهای از خدا بیخبر و منافقان دنیاپرست شهید گردیدند. چرا که این از خدا بیخبران خوب فهمیدند که این جوانان جهادگرند که بذر انقلاب را در دل هر روستایی می‏کارند، و با آبادانی مناطق محروم است که هر روستایی و شهری محروم، سربازی می‏شود پاسدار انقلاب اصیل اسلامی خویش؛ چرا که امریکا و ایادی مزدبگیرش، خوب به این

نتیجه رسیده‏اند با جهاد مقدس فرزندان اسلام است که نهال انقلاب اسلامی در روستاها و شهرهای دورافتادۀ این آب و خاک به گل می‏نشیند. و تنها به همین دلیل است که هر جهادگری را مانند رزمنده‏ای در میدان نبرد می‏دانند که از انقلاب و اسلام و ایران دفاع می‏نماید.

نقش جهادسازندگی در جنگ، کمتر از نیروهای نظامی نبوده و نیست، و این اقراری است مکرر از سوی فرماندهان ارتشی و سپاهی ما که اگر جهاد نبود پیروزی با این سرعت به دست نمی‏آمد. باید اعتراف کرد که اینان بزرگترین آبرو را به انقلاب اسلامی خود داده‏اند و با تعهد به اسلام و ایمان به خدای تعالی در این راه بهترین نمونه و الگو برای همۀ جوانان مسلمان و متعهد اسلامی گردیدند. امروز در گوشه و کنار کشور و در میان دور افتاده‏ترین روستاهای محروم و بد آب و هوا که قدم بگذارید با ایثارگران جهادسازندگی مواجه می‏شوید که خیلی زودتر از شما خود را بدانجا رسانده‏اند و با نداشتن امکانات لازم، با هر وسیله‏ای که در اختیار داشته و دارند، با تمام وجود در از بین بردن کمبودها و مشکلات و بیماریها و نارساییهای مردم کوشش می‏نمایند، و در بسیاری از موارد برای ایجاد وسایل رفاهی از ایثار جان خود دریغ نکردند.

من هر گاه از نزدیک با جوانانپرشور و پرتحرک جهاد سازندگی مواجه می‏شوم و یا در وسایل ارتباط جمعی آثار ارزندۀ فرهنگی و عمرانیآنان را شنیده و یا می‏بینم، از دل برای موفقیت و سربلندی آنان دعا می‏کنم. آفرین بر شما که اینگونه به اسلام و انقلاب اسلامی آبرو دادید. درود بر شما که برای تحقق آرمانهای ملتمسلمان و انقلابی ایران و برای پیاده کردن برنامه‏های اسلام عاشقانه به استقبال شهادت شتافته‏اید و علی‏رغم تبلیغات واهی دشمنان، اختلاف زبان و لباس مانع تلاش فردی و جمعی شما در این راه نگردیده است، و هم اکنون مشاهده می‏کنید که چگونه با لباسهای محلیو زبانهای قومی دست در دست یکدیگر در این گردهمایی مهم شرکت جسته‏اید.

امیدوارم همان گونه که در راه سازندگی کشور تمام نیروهای مادی و معنویخود را به کار بسته‏اید، از سازندگی خود و دیگران نیز که مقدّم بر همۀ سازندگیهاست، غفلت

نکنید، و همان‏گونه که بارها یادآوری کرده‏ام سازندگی روح را بر سازندگی جسم مقدّم دارید تا به خواست خدای تعالی با نیروی ایمان، کارها به بهترین و سریعترین وجه پیش رود، و هر چه زودتر با کمک خداوند و یکدیگر این کشور را به خودکفایی و آبادی کامل برسانیم، ان‏شاءاللّه‏ تعالی. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.[1]

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ پیام امام خمینی را آقای سید احمد خمینی در اجتماع گروه زیادی از جهادگران و مردم تهران در مراسم بزرگداشت روز جهاد سازندگی قرائت کردند.