صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان غیرقانونی بودن رژیم، ویژگیهای جمهوری اسلامی
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع غیرقانونی بودن رژیم، ویژگیهای جمهوری اسلامی
  • حضار مصاحبه‏کننده: خبرنگار انگلیسی مجلۀ اکسپرس

سؤال:[شما در کتاب خودتان ـ مطابق ترجمۀ روزنامۀ امریکایی هرالدتریبون ـ فرموده‏اید جایی برای عقیده واحساسات در حکومت آینده وجود ندارد. آیا شما تصور می‏کنید که حکومت شما از نظر آزادی باحکومت فعلی فرقی خواهدداشت؟آیارژیم موردنظر شما یک استبداد مذهبی نخواهد بود؟]

جواب:رژیمی که ما می‏خواهیم، رژیم «جمهوری اسلامی» است و در اسلام آزادی به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و کشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده‏ای باشد.

ــ[رفتن شاه در روزهای آینده حتمی است. آیا تصور می‏کنید به هدفتان نزدیک شده‏اید؟ آیا شورای سلطنتی مرحله‏ای، قابل قبول و ممکن از نظر شما هست یا خیر؟]

ــمنظور ما از این مبارزه رفتن شاه از ایران نبود بلکه سقوط شاه یعنی دست برداشتن از این سلطنت، در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار دیگر ایران ثابت کرد که این رژیم قانونی نیست و باید این رژیم به هم بخورد. و الآن هیچ جهت قانونی برای شاه و برای کسانی که جای او می‏خواهند بنشینند وجود ندارد و ما او را قانونی نمی‏دانیم. و بعد از آنکه آنها دست از آن سلطۀ غیرقانونی‏شان برداشتند ما حکومت را به طور عادلانه و با اتکا به آرای مردم پابرجا می‏کنیم. بنابراین نه خود سلطنت، نه شورای سلطنت اساسی ندارد و از نظر ملت مردود است.

ــ[آیا تصور می‏کنید که برقراری حکومت اسلامی موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در این منطقه از جهان گردد؟]

ــحکومت اسلامی حکومتی است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به یک نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمی‏دهیم کسی در مقدرات مملکتمان دخالت کند.