با توجه به ساختار خاص و عملکرد مؤثر جت فن‌ها، این تجهیزات به یک گزینه ایده‌آل برای تهویه مکان‌های بزرگ تبدیل شده‌اند در این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع جت فن آشنا شویم.

حتما انواع جت فن‌های بزرگی را در فضاهای مختلفی مثل تونل ها و پارکینگ ها دیده‌اید و به این فکر افتاده‌اید که جت فن چیست و چه کاربردی دارد؟ جت فن (Jet Fan) یکی از انواع فن‌های محوری است که با استفاده از پروانه‌های خاص خود، توانایی تولید دبی و فشار بالا را دارد.

با توجه به ساختار خاص و عملکرد مؤثر جت فن‌ها، این تجهیزات به یک گزینه ایده‌آل برای تهویه مکان‌های بزرگ تبدیل شده‌اند در این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع جت فن آشنا شویم.

آشنایی با جت فن

جت فن (Jet Fan) یکی از انواع فن‌های پرکاربرد است که به دلیل طراحی ویژه پروانه‌های خود، می‌تواند دبی و فشار بالاتری نسبت به سایر فن‌های محوری فراهم کند. هواکش جت فن‌ در صنعت و همچنین در مکان‌های مختلفی مانند پارکینگ‌ها، تونل‌ها، معادن و کارخانه‌ها به کار می‌روند تا تهویه مناسبی ایجاد کنند. جت فن‌ها با پروانه‌های خاص خود، هوا را به طور محوری و با کمترین صدا و مصرف انرژی جابجا می‌کنند. از مهم‌ترین کاربردهای انواع جت فن‌ صنعتی می‌توان به تهویه و تخلیه دود و گازهای سمی در پارکینگ‌ها و تونل‌ها، تهویه معادن و دفع گرد و غبار و گازهای سمی، تهویه کارخانه‌ها و مکان‌های ورزشی اشاره کرد.

نحوه عملکرد جت فن

عملکرد جت فن‌ ها بر اساس قانون تکانه یا پرتاب (impulse) استوار است. هوا با سرعت زیاد از خروجی کوچک فن خارج می‌شود و با هوای جلوی فن برخورد می‌کند، آن را به سمت جلو پرتاب کرده و هوای اطراف را نیز با خود همراه می‌کند (اثر القایی).

این فرآیند باعث می‌شود هوای اطراف در جهت جریان هوا حرکت کند و میزان هوای جابجا شده بیشتر از ظرفیت خود فن باشد.

این نیروی رو به جلو که تراست (thrust) نامیده می‌شود، بر حسب نیوتون (N) اندازه‌گیری خواهد شد و حاصل جریان جرمی هوا و تغییرات سرعت است. برخلاف سایر فن‌ها که بر اساس ظرفیت هوادهی و افت فشار سنجیده می‌شوند، تراست معیار اصلی سنجش عملکرد انواع جت فن است.

انواع جت فن

جت فن ها انواع مختلفی دارند و تنوع در طراحی و عملکرد هر کدام از انواع آن به شما امکان می دهد تا بر اساس نیاز های خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. انواع جت فن عبارت اند از:

جت فن های کانالی

یکی از انواع جت فن ها، جت فن های کانالی است که به دلیل طراحی خاص آن به این نام معروف شده است. در این نوع فن، دو سر توربوفن از طریق یک کانال یا لوله به هم متصل شده‌اند و به تهویه هوای محیط می‌پردازند.

 

انواع جت فن (1)

 

هواکش کانالی با نام‌های داکت فن‌ها، فن‌های بین لوله‌ای و هواکش بین کانالی نیز شناخته می‌شوند. این فن‌ها معمولاً در محیط‌های بزرگ و سرپوشیده که تردد زیاد است و تولید گاز مونواکسید کربن یا دود بالاست، نصب می‌شوند.

جت فن‌های کانالی به دلیل توانایی بالای خود در جابجایی حجم زیادی از هوای آلوده و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی و برق، گزینه‌ای ایده‌آل برای این محیط‌ها هستند.

فن های دو جهته یا دو سویه یا معکوس شونده

این نوع جت فن صنعتی از انواع جت فن با قابلیت تغییر جهت جریان هوا، برای پارکینگ‌ها و تونل‌های کوتاه مناسب است و به دلیل طراحی خاص پره‌ها و موتور، قیمت بالاتری نسبت به جت فن‌های ساده دارد.

جت فن‌های معکوس شونده، مقاومتی مشابه جت فن‌های رادیال در دمای ۳۰۰ و ۴۰۰ درجه سانتیگراد دارند. ویژگی برجسته آن، امکان جابجایی موتور روی ریل موازی محور جت فن برای تسهیل تعمیرات است.

جت فن های محوری تک جهته

جت فن محوری یک جهته به دلیل کاربردهای گسترده آن در پارکینگ‌ها، تونل‌ها و زیرگذرها معروف است. این تجهیز در دمای 300 و 400 درجه سانتی‌گراد به مدت دو ساعت مقاوم خواهد بود. موتور تک‌ساعته به کار رفته در این جت فن‌ها، امکان تجهیز دستگاه به اینورتر فرکانس را فراهم می‌کند.

جت فن های رادیال

هدف اصلی جت فن‌های رادیال، کنترل دود و فراهم کردن زمان کافی برای تخلیه افراد در شرایط اضطراری است همچنین از استیل گالوانیزه با مقاومت بالا ساخته شده اند و می توانند در دمای ۳۰۰ و ۴۰۰ درجه سانتیگراد به مدت دو ساعت مقاوم باشند.

جت فن محوری قابل تنظیم

این نوع جت فن‌ها که به "banana jetfan" معروف‌اند، قادرند زاویه‌ای خاص بین جریان ورودی و خروجی هوا ایجاد کنند. طراحی منحصر به فرد بدنه و پره‌های آن‌ها، استفاده در تونل‌های با قوس زیاد را ممکن می‌سازد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که جریان هوا در این تونل‌ها بهینه‌تر هدایت شود.

 

انواع جت فن (4)

 

جت فن موزی

جت فن های موزی با ساختار منحصر به فرد خود قادرند جهت خروجی جریان هوا را به دقت کنترل کنند. چنین ویژگی، این نوع هواکش جت فن را برای استفاده در تونل‌ها با قوس‌های مختلف، به‌ویژه برای تهویه طولی، بسیار مناسب می‌سازد.

این نوع از جت فن، از زوایای مختلفی می‌تواند هوا را به جلو پرتاب کرده و جریان مناسبی را در فضای موردنظر برای تهویه فراهم کند.

جت فن چند مرحله ای

جت فن چندمرحله‌ای از انواع جت فن با ساختار پیچیده‌ است که از چندین مرحله تشکیل شده و قادر به پاکسازی و تهویه هوای آلوده در معادن خواهد بود. این نوع جت فن، کیفیت هوای معادن را به حد نصاب استاندارد می‌رساند.

جت فن های کتابی

این جت فن‌ها برای مواقعی مناسب‌اند که ورودی هوا در بخش تحتانی و خروجی در قسمت جلویی باشد. جت فن‌های سانتریفیوژ با ساختار گریزازمرکز خود، اختلاف ارتفاع کمتری ایجاد می‌کنند و برای پارکینگ‌های با سقف کم‌ارتفاع ایده‌آل هستند.

 

انواع جت فن (3)

 

جت فن ها بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند؟

جت فن ها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی کرد. در ادامه به سه مورد از مهمترین معیارهای دسته‌بندی جت فن می‌پردازیم:

  • تقسیم بندی بر اساس مکان نصب
  • بر اساس نحوه عملکرد
  • بر اساس نوع پروانه

انتخاب انواع جت فن مناسب با توجه به نیاز تهویه، فضا و بودجه شما انجام می‌شود. برای انتخاب جت فن مناسب باید به عواملی مانند ظرفیت هوا، فشار استاتیکی، سرعت هوا، سطح صدا، ابعاد و نوع کاربرد توجه کنید.

سخن آخر

جت فن‌ها از تجهیزات حیاتی تهویه فضاهای بزرگ هستند و می‌توانند شرایط محیطی را به استانداردهای کیفی مطلوب برسانند. انواع مختلفی از جت فن‌ها وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند و برای یک فضای خاص به‌کار می‌روند.

برای مشاوره درباره خرید جت فن مناسب با نیاز خود می‌توانید با کارشناسان شرکت های مجربی مانند روتوپارس که مرجعی معتبر در خرید فن های با کیفیت در ایران هستند در ارتباط باشید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.