هشدار هواشناسی درباره بارش‌های سیل‌آسا در 13 استان + اسامی

دوشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارش در نوار غربی دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران، غرب سواحل دریای خزر و در برخی نقاط استان اصفهان ابرناکی و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود. شدت بارش‌های این روز برای کرمانشاه، غرب کردستان، شمال آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی روز دوشنبه خبر داد و برای ۱۳ استان هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش‌های سیل‌آسا صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و برخی مناطق استان‌های بوشهر، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و خراسان جنوبی ابرناکی وزش باد و بارندگی ادامه خواهد داشت.

یکشنبه در ارتفاعات البرز شرقی، برخی نقاط واقع در شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد. طی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید انتظار می‌رود.

 

بیشتر بخوانید:

این استان ها امروز منتظر باران شدید باشند! + اسامی (17 اردیبهشت 1403)

هشدار هواشناسی برای 18 استان: تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب + اسامی

آخرین پیش بینی هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید از فردا (17 اردیبهشت 1403) + نقشه

گزارش هواشناسی 16 اردیبهشت 1403/ سامانه بارشی فردا وارد ایران می‌شود/ هشدار نارنجی برای 7 استان + اسامی

 

 

دوشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارش در نوار غربی دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران، غرب سواحل دریای خزر و در برخی نقاط استان اصفهان ابرناکی و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود. شدت بارش‌های این روز برای کرمانشاه، غرب کردستان، شمال آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان است.

سه‌شنبه بارندگی در جنوب غرب و جنوب کاهش یافته و در کل نوار شمالی ابرناکی گاهی رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گستره بارش در شمال غرب سواحل دریای خزر خراسان شمالی و خراسان رضوی است و در نوار شرقی کشور وزش باد افزایش می‌یابد. همچنین امروز خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و از بعدازظهر دوشنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

هشدار نارنجی: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

زمان و منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵: خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب غرب فارس، نیمه شمالی خراسان جنوبی، شرق و شمال شرق سمنان، نیمه جنوبی بوشهر، شمال غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال قزوین.

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

هشدار زرد: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، با احتمال تگرگ در نقاط مستعد.

زمان و منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵: نیمه غربی فارس، بوشهر، غرب هرمزگان، خراسان جنوبی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، شمال سمنان، شمال ایلام.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: گیلان، مازندران، قزوین، تهران، البرز، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، شمال غرب فارس، ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان، غرب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، تهران، البرز، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شرق اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

دیدگاه تان را بنویسید