وزیر دفاع آلمان در سخنانی تلویزیونی گف که برلین به این فکر می کند که اقدامات مشابه آمریکا درباره تسلیح اسرائیل اتخاذ کند و تأکید کرد که این مساله در حال حاضر در حال بررسی است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، «بوریس بیستوریویس» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد در صورتی که رژیم اسرائیل به شکل گسترده به شهر«رفح» در جنوب نوار غزه حمله کند، آلمان امکان محدود کردن ارسال تسلیحات به سرزمین های اشغالی را بررسی می کند.

وزیر دفاع آلمان در سخنانی تلویزیونی گف که برلین به این فکر می کند که اقدامات مشابه آمریکا درباره تسلیح اسرائیل اتخاذ کند و تأکید کرد که این مساله در حال حاضر در حال بررسی است.

در همین حال، به گزارش یورونیوز، در پی حمله رژیم اسرائیل به غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس، بسیاری از تامین کنندگان تسلیحات این کشور صادرات سلاح و مهمات به اسرائیل را متوقف کرده‌اند. در آخرین مورد ایالات متحده ارسال یک محموله حاوی بمب‌های سنگین را به اسرائیل متوقف کرد. اما اسرائیل تسلیحات خود را چگونه و از چه کشورهایی تامین می‌کند؟

ایالات متحده ارسال تسلیحات از جمله بمب‌های سنگین را به اسرائیل به حالت تعلیق در‌آورد. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده این اقدام را در مواجهه با تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر پیگیری حمله نظامی در رفح انجام داد. واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده‌ بود که به علت جمعیت بالای آوارگان فلسطینی در این منطقه، با چنین حمله‌ای مخالف است.

آمریکا با فاصله بزرگترین تامین‌ کننده تسلیحات برای نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه است. پس از آمریکا، آلمان حامی بزرگ اسرائیل است که گویای کفاره هولوکاست نازی‌ها است و پس از آن هم ایتالیا بیشترین تسلیحات را به اسرائیل می‌فرستد.

کانادا و هلند به دلیل نگرانی از استفاده اسرائیل از تسلیحات ارسالی آن‌ها علیه غیرنظامیان در غزه، ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرده‌اند.

در این مطلب به تفصیل به تامین‌کنندگان تسلیحات اسرائیل می‌پردازیم.

ایالات متحده آمریکا

به گفته مقامات آمریکایی محموله تعلیق شده شامل هزار و ۸۰۰ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی و هزار و ۷۰۰ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی است.

به گفته یک مقام آمریکایی، این تصمیم ایالات متحده در پی نگرانی‌ها از «به‌کارگیری بمب‌های ۹۰۰ کیلویی و عواقب آن در محیط‌های متراکم شهری [چون رفح] است.»

ایالات متحده و اسرائیل در سال ۲۰۱۶ سومین یادداشت تفاهم ۱۰ ساله را برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ امضا کردند. این یادداشت تفاهم شامل ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی، ۳۳ میلیارد دلار کمک‌هزینه خرید تجهیزات نظامی و پنج میلیارد دلار برای سامانه‌های دفاع موشکی است. بنابر اطلاعات موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، اسرائیل از سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۲۰۲۳، ۶۹ درصد از کمک‌های نظامیش را از آمریکا دریافت کرده است.

اسرائیل نخستین طرف خارجی است که جنگنده‌های چند‌منظوره اف-۳۵ آمریکا را که پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان به حساب می‌آیند، به کار گرفته است. اسرائیل که در حال خرید ۷۵ فروند جنگنده اف-۳۵ است تا سال گذشته ۳۶ فروند آن را تحویل گرفته است. هزینه این جنگنده‌ها نیز از محل کمک‌های آمریکا پرداخت می‌شود.

ایالات متحده همچنین به توسعه و تسلیح سامانه پدافند موشکی کوتاه‌برد گنبد آهنین اسرائیل کمک کرده است. اسرائیل این سامانه را پس از جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله لبنان مستقر کرد. ایالات متحده تاکنون صدها میلیون دلار به اسرائیل برای خرید موشک‌های رهگیری کننده این سامانه کمک کرده است.

واشنگتن همچنین در تامین مالی توسعه سامانه پدافند هوایی «فلاخن داوود» به اسرائیل کمک کرده است. این سامانه برای سرنگونی موشک‌هایی که از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری شلیک می‌شوند، طراحی شده است.

آلمان

صدور مجوز صادرات تسلیحات دفاعی به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل ۱۰ برابر شد و به ۳۲۶.۵ میلیون یورو (معادل ۳۵۱ میلیون دلار) رسید. برلین پس از حملات هفتم اکتبر حماس به سر زمین های اشغالی صدور این مجوزها را در اولویت قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان (DPA)، این کشور در وهله اول قطعات سامانه‌های پدافند هوایی و مخابراتی را به اسرائیل صادر می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری، تسلیحات صادر شده به اسرائیل شامل سه هزار سلاح ضدتانک قابل حمل و ۵۰۰ هزار گلوله تفنگ‌های خودکار و نیمه خودکار است.

همچنین بیشتر مجوزهای صادرات برای وسایل نقلیه زمینی و فناوری‌ توسعه، مونتاژ، نگهداری و تعمیر سلاح‌ها صادر شده است.

بنابر آمار موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آلمان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی۳۰ درصد از کمک‌های نظامی به اسرائیل را تامین کرده است.

ایتالیا

یک منبع در وزارت خارجه ایتالیا روز پنجشنبه ۹ مه تایید کرد که ایتالیا به عنوان بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات برای اسرائیل، از آغاز جنگ غزه مجوز‌های جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده است.

این منبع به رویترز گفت: «همه چیز متوقف و آخرین سفارش‌ها در ماه نوامبر تحویل داده شد.»

بنابر قوانین ایتالیا، صادرات تسلیحات به دولتهایی که درگیر جنگ هستند و یا به نظر می‌رسد که حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کنند، ممنوع است.

گوییدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا در ماه مارس اعلام کرد که ایتالیا به ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه می‌دهد، اما تنها سفارشاتی که پیش‌تر ثبت شده است. این سفارشات پس از بررسی برای حصول اطمینان از این که علیه غیرنظامیان استفاده نمی‌شوند، به اسرائیل صادر خواهند شد.

ایتالیا تنها در ماه دسامبر گذشته، معادل ۱.۳ میلیون یورو تسلیحات به اسرائیل فرستاد که این سه برابر مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

ایتالیا حدود یک درصد از کمک‌های مالی اسرائیل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تأمین کرده است. بنابر گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، این تسلیحات شامل هلیکوپترها و توپخانه دریایی است.

بریتانیا

بریتانیا از تأمین‌کنندگان عمده تسلیحات برای اسرائیل نیست. بر خلاف آمریکا، دولت بریتانیا مستقیما تسلیحات را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد، بلکه برای شرکت‌های صادر کننده مجوز صادر می‌کند.

بریتانیا سال گذشته دست‌کم برای فروش ۴۲ میلیون پوند (معادل ۵۲.۵ میلیون دلار) تجهیزات دفاعی به اسرائیل مجوز صادر کرد. این مجوز‌ها برای مواردی چون مهمات، پهپاد‌ها، مهمات سلاح‌های کوچک، قطعات هواپیما و بالگرد و تفنگ‌های تهاجمی بود.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه در پارلمان این کشور گفت که بریتانیا دارای یکی از سخت‌گیرانه رژیم‌های صدور مجوز است و به صورت دوره‌ای تعهد اسرائیل به قوانین بشردوستانه را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «در صدور مجوز‌های صادراتی در آخرین ارزیابی تغییری ایجاد نشده است.»

کانادا

دولت کانادا در روز ۲۰ مارس اعلام کرد که صدور مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را از ۸ ژانویه متوقف کرده و تا زمانی که اتاوا بتواند اطمینان حاصل کند که از این سلاح‌ها مطابق با قوانین بشردوستانه استفاده می‌شود، این توقف ادامه خواهد داشت.

کانادا از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به سرزمین های اشغالی مجوزهای جدیدی برای ارسال تسلیحات به اسرائیل به ارزش دست‌کم ۲۸.۵ میلیون دلار کانادا (۲۱ میلیون دلار آمریکا) صادر کرده بود. این میزان بیش از ارزش مجوزهای صادر شده در سال پیش است.

هلند

دولت هلند در ماه فوریه ارسال قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ را از انبارهای این کشور به اسرائیل متوقف کرد. این اقدام در پی حکم دادگاهی مبنی بر این که این قطعات ممکن است در اقداماتی متناقض با حقوق بشردوستانه استفاده شوند، صورت گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.